Amba 4601 c4. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 4601 c4.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba 4601 c4.

Letade igenom lite i fars gömmor igår och hittade en helt oanvänd 4601 c4 high speed rulle och han gav mig direkt äran att fiska med rullen då han inte använt den pågrund av att den är som sagt vänstervevad.

Han fick den som pris för 14-15 år sen och sitter nylon på rullen, ganska säker på att de är någon nylon lina han spolat på för han haft över i nån lax rulle.

Öppnade upp å såg till min förvåning att de sitter kullager i evighetsskruven på båda sidorna? De skall de väl inte göra på en gammal c4? I alla fall inte vad jag läst... De betyder att den har 4 kullager plus nållagert, märligt.

Sen fattas såklart kast vikterna på den... Konstigt tycker både han och jag, då den är som sagt oanvänd och de betyder att den måste levererats utan från fabrik?

Behövs dessa vikter? De är nämligen den gamla mojängen med två vikter bara eller ja... Där ska sitta två vikter iallafall och tror de skulle varit bäst om man kunde börjat med lite vikter innan man lär sig rullen.

Funderar på att dra hem en lättare linspridare till den och då kanske man lika bra kan dra hem en 6-stiftig broms istället? Om de nu passar...

Denna rullen fick mig att få upp ögonen för dem mindre rullarna i vilket fall som helst, nu skall de bara hitta en 4501 pro rocket också...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

6-pinnars passar inte rakt av.Pinjongen skiljer sig åt.

Kommentera

Men de ser ut att kunna passa? Testat att ta bort metall mojängen och ser ut som där är spår under som den "nya" 6 stiftiga bromsen kan gå i..?

Lånar bild från en annan tråd och hoppas de är okej...

Kommentera

En C4 har alltid haft kullagrad evighetsskruv!

Kommentera

Jo..men..om du kikar på en pinjong för 2 och en för 6 så ser du skillnaden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Det skulle ju vara en av grejorna dem ändrat på dem nya 4orna? Eller menar de att de satt dit 5 kullager plus ett nållager? Likadant med c3an, de är också 4 kullager nu.. Så de menar alltså 4 kullager plus ett nållager? Har alltid räknat in nållagert i angivet antal kullager då de varit så med alla andra rullar...

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Jo..men..om du kikar på en pinjong för 2 och en för 6 så ser du skillnaden.
            Det enda jag ser är att dem nya har fyra "hack" istället för två? Är de inte dubbelt bra?

Kommentera

Det är säkert jättebra.Abu ändrade kanske pinjongen bara för....att.Det är bara att prova sig fram

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                Det är möjligt att C4 alltid haft kullagrad evighetsskruv. Men lägg märke till att TS säger att det sitter ett kullager I VAR ÄNDE PÅ SKRUVEN. Om det gjort det på mycket tidigare generationer vet jag inte, men 1998 gjorde det det inte. Inte heller på min rulle av förra generationen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Det skulle ju vara en av grejorna dem ändrat på dem nya 4orna? Eller menar de att de satt dit 5 kullager plus ett nållager? Likadant med c3an, de är också 4 kullager nu.. Så de menar alltså 4 kullager plus ett nållager? Har alltid räknat in nållagert i angivet antal kullager då de varit så med alla andra rullar...

Det enda jag ser är att dem nya har fyra "hack" istället för två? Är de inte dubbelt bra?
                  C 3 hade tidigare 2+1 lager (två kullager, ett nållager) C4 hade 3+1. Från och med årets modell har båda rullarna uppdaterats med vardera ett kullager. D v s C 3 har 3+1 och C 4 4+1.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Det är möjligt att C4 alltid haft kullagrad evighetsskruv. Men lägg märke till att TS säger att det sitter ett kullager I VAR ÄNDE PÅ SKRUVEN. Om det gjort det på mycket tidigare generationer vet jag inte, men 1998 gjorde det det inte. Inte heller på min rulle av förra generationen...
                    Du har så rätt, jag läste bara som hastigt om kullager i e-skruven...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki