Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
    Ska inte säga att den slår högre än en Exsence då jag aldrig provat en men Metanium passar grymt till borre snipjakt
    Det var inte min mening att lägga fram det så att framstod å¨det viset, och jag har även själv för avsikt införskaffa en Exsence vad det lider!!
    /K
    Nä, det var inte du som fick det att framstå så som jag skrev, utan jag själv! "Slår högre" var ju lite slarvigt uttryckt av mig. Metanium är riktigt, riktigt bra till ditt fiske tolkar jag dig snarare!
    Dock, om man som jag bor hyfsat nära bräckt vatten så har ju onekligen Exsence en fördel i dess anpassning till saltvatten,
    man behöver inte tänka på vilken rulle man använder, bara att kasta Lycka till med dina rullköp!

Kommentera

Enligt det jag har läst, det ska inte vara så lätt att välja en av dom bara så här, framför allt om man inte behöver kasta de lättaste betena eller om man är inte ute efter extrema kastlängder.
      Metanium med SVS Infinity och en spole på 12g måste vara en riktig kastkanon. Dessutom rullen kommer med MM och X-ship och det gör att det måste vara rena drömmen att fiska med den. Jag har haft nöjet med att fiska med en fiskerulle som har alla dessa förbättringar och jag kan bara säga att dom gör skillnad vid vatten.

Så Metanium eller Exsence, blanda mig inte i , utan välj själva!

//T

Kommentera

Något jag saknar från min gamla MGX är vikten.. Tänk om man kunde banta bort ~100g på Exsence DC

Exsence DC 240g
        MGX 154g
        Senast ändrad av Leon; 2015-01-27, 00:33.

Kommentera

Jag tror jag förstår känslan, tanken kring ett nätt kit som väger säg 260g komplett men hur blir balansen? Många spön bortom finess blir topptunga med en så lätt rulle å då försvinner vinsten med en lätt kombi - anser jag i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag tror jag förstår känslan, tanken kring ett nätt kit som väger säg 260g komplett men hur blir balansen? Många spön bortom finess blir topptunga med en så lätt rulle å då försvinner vinsten med en lätt kombi - anser jag i alla fall.
            Nu vet jag inte vad mitt Veritas 6'6 väger, men med MGX'en på vägde det inte mycket tillsammans.

Vet inte hur jag ska ställa mig till "topptung" diskussionen, du har ju trots allt ett drag i vattnet och lina som kommer göra motstånd och tvinga toppen neråt. En annan sak om du står i trädgården och vevar i luften som en tok och torrfiskar .... tror jag iaf.

Kommentera

Ja, lite klurigt det där! Obalansen känns ju mer vid vissa tekniker, t ex vid jiggning och mindre när man konstant vevar hem en wobbler t ex...

Kommentera

Jag tycker inte att rullen känns så "tung" på mina spön överhuvudtaget och det har kanske att göra med att de flesta av mina spön är närmare 7 fot eller längre. Det finns en ganska viktig del i det hela och det är att rullen i fråga är en lågis, vilket gör att den kommer ganska nära spöt och detta gör att i praktiken dessa 240g fördelas helt ok på spöts ovansida. Det är klart att ännu lättare rullar kommer att göra hela kitet lättare, vilket är viktigt för vissa fiskare.

Så , summa summarum, balansen, enligt min uppfattning, är helt ok på mina borre och snipsspön som är: Top Water/Shake Flick & Swim Jig Finesse .

Häls //T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-01-27, 22:37.

Kommentera

Väldigt mkt OT...men jag kan inte låta bli att förundras över snacket som man rätt ofta hör att vikten på rullen skulle påverka "balansen" i spöt .....visst i någon mån kan vikten på rullen påverka tyngdpunktens placering....men inte i närheten av så mycket som många tycks tro....

Hör ibland att en tyngre rulle skulle balansera upp ett framtungt spö bättre än en lättare rulle...detta gäller bara om du greppar spöt framför rullen....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom...

Back to topic...

/S
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2015-01-28, 08:49.
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Du SB, det där var väldigt mkt offtopic!
                    Men jag håller med, det så man kallar för "balance point" på spöt spelar större roll än vad man tro. Är det placerat lite framför rullfästet, då kan det bli tokigt.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-01-28, 08:36.

Kommentera

Håller man "om" rullen (vilket man väl gör ) så landar större delen av vikten i handen istället för framför. Så resonerar jag iallaf
                      Jag tycker det finns applikationer där en superlätt kombo verkligen gör skillnad. Till vertikalfiske exempelvis. Du håller spöt med en hand nästan hela dagen (särskilt om du bottenvertikalar) och då blir det faktiskt en del skillnad om man har lätt utrustning. Jag tycker man känner hugg lättare då med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 924 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S