Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Exsence DC
Collapse
X
-
"....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom..."
Jag tror inte många håller sitt spö bakom rullen. Det handlar väl mest om att palma/håller om rullen eller att håller framför. Att palmar rullen är väl vanligast för de som kör vänstervävda rullar när man är högerhänd.
Kör man högervevda som högerhänd person, eller/och trixsar man med spöet a la "magic eight" är foregreppet mera vanligt. Tycker jag i alla fall.
Ett framtungt spö är verkligen vidrig att jigga med. Jag fattar inte hur folk klarar av att jiggar aktivt med sina framtunga TopnTails, Lipsticks osv. Och att balanserar ett framtungt spö med en rulle som man palmar... tja, jag vet inte hur det skulle gå. Det är lite som att balansera en våg med två olika tunga vågskål... i mitten!
Men använder man foregrippen, då går det ju att att balansera med en rulle.
För mig som palmar är detta dock bara viktig när jag fiskar haspel. Då håller jag alltid lite ovanför rullen med rullfoten mellan lill- och ringfingret.Senast ändrad av Utter; 2015-01-28, 13:52.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg"....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom..."
Jag tror inte många håller sitt spö bakom rullen. Det handlar väl mest om att palma/håller om rullen eller att håller framför. Att palmar rullen är väl vanligast för de som kör vänstervävda rullar när man är högerhänd.
Kör man högervevda som högerhänd person, eller/och trixsar man med spöet a la "magic eight" är foregreppet mera vanligt. Tycker jag i alla fall.
Ett framtungt spö är verkligen vidrig att jigga med. Jag fattar inte hur folk klarar av att jiggar aktivt med sina framtunga TopnTails, Lipsticks osv. Och att balanserar ett framtungt spö med en rulle som man palmar... tja, jag vet inte hur det skulle gå. Det är lite som att balansera en våg med två olika tunga vågskål... i mitten!
Men använder man foregrippen, då går det ju att att balansera med en rulle.
För mig som palmar är detta dock bara viktig när jag fiskar haspel. Då håller jag alltid lite ovanför rullen med rullfoten mellan lill- och ringfingret.
Har dock funderat på om jag skall försöka vänja mig med foregrip-teknik på vissa av mina jänkespön för att inte behöva bygga om hela bunten.....
/S
Kommentera
-
Nej, det gör jag inte, hehe.
Jodå, jag palmar mina rullar när jag fiskar oxå, men jag brukar ha som oftast bara lillfingret bakom triggern.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-01-28, 16:37.
Kommentera
-
Aah, då förstår jag.Tänkte inte på att det blir sådan skillnad, och att man hamnar då framför rullfoten. Men nu fattar jag.
Själv sätter jag lillfingret på triggern.
Fick hålla en gång ett spö med Fuji-PMS (-rullfästet, har inget att göra med japanska brudar).
Där var triggarn istället en kort nedåtriktad pinne. Den kändes perfekt för min palmstil. TopnTail blank, spiralguides och denna rullfäste i höjd med vart den vanliga TnT har sin foregrip (samt ingen foregrip): så ser mitt drömspö ut (just nu för tails och tyngre gummi)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Utter Visa inläggAah, då förstår jag.Tänkte inte på att det blir sådan skillnad, och att man hamnar då framför rullfoten. Men nu fattar jag.
Själv sätter jag lillfingret på triggern.
Fick hålla en gång ett spö med Fuji-PMS (-rullfästet, har inget att göra med japanska brudar).
Där var triggarn istället en kort nedåtriktad pinne. Den kändes perfekt för min palmstil. TopnTail blank, spiralguides och denna rullfäste i höjd med vart den vanliga TnT har sin foregrip (samt ingen foregrip): så ser mitt drömspö ut (just nu för tails och tyngre gummi)
Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!
Kommentera
-
Ingen med Shimano Exsence DC rulle som har lust att göra en recension på youtube på engelska eller svenska?
Med rullen i närbild och osv.?
Tråkigt, här går man och peppar och suktar och längtar att få unna sig en sådan rulle men det hjälper inte att det inte finns nån vettig recension på ett språk man förstår på youtube.
Några 100 klick kommer den få av mig i alla fall
Kommentera
-
Har du läst denna? http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=24&t=49170
Inte Youtube men bra iaf!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Leon Visa inläggMen vafan allt står ju i första inläggetHa begäret växer ännu mer!
Blir bara irriterad när jag ej förstår vad denna kille säger. Speciellt när man är så sugen på denna rulle.
Senast ändrad av Serigös; 2015-01-28, 22:08.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 994 visningar
18 gillar