Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag tycker det ser ut som ett grått ägg med vev,

Är veven där för det ska bli lättare att smycka ägget med lina (hänga upp ägget) ?
    Precis.... något mer du vet men vill ha bekräftat :P

Kommentera

Fick min Exsence idag Känns riktigt skön men stör mig på att bromsjusterings stjärnan är i plast samt att veven är så omodernt rak. På en så dyr rulle tycker man att shimano hade kunnat kosta på lite mer och valt en alu stjärna med en vinklad snygg kolfiber eller metal vev, rullen ska ju vara lite ut över det vanliga och prissatt därefter. Till och med de billiga kinarullarna har alu delar.

När jag snurrar till veven snabbt och släpper så kommer det en elektronikliknande surr ifrån rullen, låter rätt häftigt men min undran är om allt är som det ska?

Nu ska man bara vänta in våren för att testa rullen

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
        Ni har väl badhus däruppe? Kan inte va så dyrt o hyra en 100m-bana ett par timmar? ;-)

Kommentera

Grattis till köpet!
          Hm , bromsjusterings stjärnan är inte gjord av plast har jag för mig, visst man kan tro det, men egentligen den är gjord av en komposit material. Det där fick jag läsa någonstans.
          Testa rullen ett par gånger och återkom. Min ser ut så här och är hela 5g lättare än org (!).

Click image for larger version

Name:	20150216_201125-1.jpg
Views:	1
Size:	795,8 KB
ID:	1777075

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-02-17, 22:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
            Ni har väl badhus däruppe? Kan inte va så dyrt o hyra en 100m-bana ett par timmar? ;-)
            Det är faktiskt billigare att åka till Huskvarna och hyra badhuset där. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
              Nja, hyra simhall känns lite värd nörd varning. Får dra till sthlm ström nåndag när det blir mildare väder

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg

När jag snurrar till veven snabbt och släpper så kommer det en elektronikliknande surr ifrån rullen, låter rätt häftigt men min undran är om allt är som det ska?

Grattis till en kanonrulle!

Det elektroniska ljudet är sannolikt DC bromsen som du hör......

..och varför vänta till våren?...det är ju högsäsong för HÖ och isfritt längs kusten.....bara ut och dänga....

På med en 20 g Vicke och du skall se att smilet når upp till öronen....när den vinande DC bromsen hörs och draget seglar iväg till horisonten..

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Det är faktiskt billigare att åka till Huskvarna och hyra badhuset där. //T
                  Inte säker på det. I Huskvarnas badhus håller numera en tandläkarmottagning till. Där kan det vara riktigt dyrt, har jag hört:-)
                  Inte har dom bassänger heller. Möjligen bryggor;-P

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Grattis till köpet!
                    Hm , bromsjusterings stjärnan är inte gjord av plast har jag för mig, visst man kan tro det, men egentligen den är gjord av en komposit material. Det där fick jag läsa någonstans.
                    Testa rullen ett par gånger och återkom. Min ser ut så här och är hela 5g lättare än org (!).

[ATTACH=CONFIG]76246[/ATTACH]

Häls //T
                    Komposit material är lite diffust, kolfiber och glasfiber tillsammans med epoxy räknas som komposit material. Men exakt vad det är för komposit material i stjärnan är oklart och därför känns det lite osäkert om det kan knäckas eller ej. Visst stjärnan är lätt och det är den enda ursäkten jag skulle godta varför Shimano har valt detta komposit material.

Din rulle ser riktigt läcker ut, antar att du köpt veven på http://www.semperfi-tackle.com, har kikat om det går att beställa men verkar vara slut på lagret.

Tog lite epoxy och limmade dit 2 tunna metallbit bitar på en Daiwa kolfiber vev jag hade hemma så att veven fick perfekt passform men tyvärr tog stjärnan i veven och hindrade så man inte kunde ställa in bromsstyrkan. Så går och funderar om jag ska fila till stjärnan eller köpa en ny vev från Hedgehog Studio, men att betala 900kr för en kolfiberbit när man kan få en hel rulle för de pengarna gör att man inte är så motiverad till detta.

Kommentera

Har någon en Shimano kolfiber-vev och kan tänka sig byta denna mot en Daiwa/Abu kolfiber-vev får ni hojta till.

Men då ska Shimano veven passa Exsence DC rullen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden