Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    "....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom..."
    Jag tror inte många håller sitt spö bakom rullen. Det handlar väl mest om att palma/håller om rullen eller att håller framför. Att palmar rullen är väl vanligast för de som kör vänstervävda rullar när man är högerhänd.
    Kör man högervevda som högerhänd person, eller/och trixsar man med spöet a la "magic eight" är foregreppet mera vanligt. Tycker jag i alla fall.
    Ett framtungt spö är verkligen vidrig att jigga med. Jag fattar inte hur folk klarar av att jiggar aktivt med sina framtunga TopnTails, Lipsticks osv. Och att balanserar ett framtungt spö med en rulle som man palmar... tja, jag vet inte hur det skulle gå. Det är lite som att balansera en våg med två olika tunga vågskål... i mitten!
    Men använder man foregrippen, då går det ju att att balansera med en rulle.
    För mig som palmar är detta dock bara viktig när jag fiskar haspel. Då håller jag alltid lite ovanför rullen med rullfoten mellan lill- och ringfingret.
    Nu vrider sig säkert Mr T mkt men jag svarar ändå....jodå jag palmar också rullen men för mig betyder det att tummen ligger på ovansidan...pek- och långfinger håller om spö och rulle....ibland så att pekfingret endast greppar om triggern.. på under sidan och att ring- och lillfinger alltid greppar spöt bakom rullen...på så vis befinner sig den samlade greppunkten alltid något bakom rullens tyngdpunkt....och den där balanseringsidén som många tycks ha faller således alltid för mig...

Har dock funderat på om jag skall försöka vänja mig med foregrip-teknik på vissa av mina jänkespön för att inte behöva bygga om hela bunten.....

/S

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    "....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom..."
    Jag tror inte många håller sitt spö bakom rullen. Det handlar väl mest om att palma/håller om rullen eller att håller framför. Att palmar rullen är väl vanligast för de som kör vänstervävda rullar när man är högerhänd.
    Kör man högervevda som högerhänd person, eller/och trixsar man med spöet a la "magic eight" är foregreppet mera vanligt. Tycker jag i alla fall.
    Ett framtungt spö är verkligen vidrig att jigga med. Jag fattar inte hur folk klarar av att jiggar aktivt med sina framtunga TopnTails, Lipsticks osv. Och att balanserar ett framtungt spö med en rulle som man palmar... tja, jag vet inte hur det skulle gå. Det är lite som att balansera en våg med två olika tunga vågskål... i mitten!
    Men använder man foregrippen, då går det ju att att balansera med en rulle.
    För mig som palmar är detta dock bara viktig när jag fiskar haspel. Då håller jag alltid lite ovanför rullen med rullfoten mellan lill- och ringfingret.
    Senast ändrad av Utter; 2015-01-28, 13:52.

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Håller man "om" rullen (vilket man väl gör ) så landar större delen av vikten i handen istället för framför. Så resonerar jag iallaf
    ....

....enig!

/S

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Håller man "om" rullen (vilket man väl gör ) så landar större delen av vikten i handen istället för framför. Så resonerar jag iallaf
    Jag tycker det finns applikationer där en superlätt kombo verkligen gör skillnad. Till vertikalfiske exempelvis. Du håller spöt med en hand nästan hela dagen (särskilt om du bottenvertikalar) och då blir det faktiskt en del skillnad om man har lätt utrustning. Jag tycker man känner hugg lättare då med.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Du SB, det där var väldigt mkt offtopic!
    Men jag håller med, det så man kallar för "balance point" på spöt spelar större roll än vad man tro. Är det placerat lite framför rullfästet, då kan det bli tokigt.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-01-28, 08:36.

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Väldigt mkt OT...men jag kan inte låta bli att förundras över snacket som man rätt ofta hör att vikten på rullen skulle påverka "balansen" i spöt .....visst i någon mån kan vikten på rullen påverka tyngdpunktens placering....men inte i närheten av så mycket som många tycks tro....

Hör ibland att en tyngre rulle skulle balansera upp ett framtungt spö bättre än en lättare rulle...detta gäller bara om du greppar spöt framför rullen....håller du bakom rullen...vilket torde vara vanligare än framför (min högst okvalificerade gissning) så gör en tyngre rulle ett framtungt spö ännu mera framtungt ...inte tvärtom...

Back to topic...

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2015-01-28, 08:49.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jag tycker inte att rullen känns så "tung" på mina spön överhuvudtaget och det har kanske att göra med att de flesta av mina spön är närmare 7 fot eller längre. Det finns en ganska viktig del i det hela och det är att rullen i fråga är en lågis, vilket gör att den kommer ganska nära spöt och detta gör att i praktiken dessa 240g fördelas helt ok på spöts ovansida. Det är klart att ännu lättare rullar kommer att göra hela kitet lättare, vilket är viktigt för vissa fiskare.

Så , summa summarum, balansen, enligt min uppfattning, är helt ok på mina borre och snipsspön som är: Top Water/Shake Flick & Swim Jig Finesse .

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-01-27, 22:37.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja, lite klurigt det där! Obalansen känns ju mer vid vissa tekniker, t ex vid jiggning och mindre när man konstant vevar hem en wobbler t ex...

Lämna en kommentar:

• Leon
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag tror jag förstår känslan, tanken kring ett nätt kit som väger säg 260g komplett men hur blir balansen? Många spön bortom finess blir topptunga med en så lätt rulle å då försvinner vinsten med en lätt kombi - anser jag i alla fall.
    Nu vet jag inte vad mitt Veritas 6'6 väger, men med MGX'en på vägde det inte mycket tillsammans.

Vet inte hur jag ska ställa mig till "topptung" diskussionen, du har ju trots allt ett drag i vattnet och lina som kommer göra motstånd och tvinga toppen neråt. En annan sak om du står i trädgården och vevar i luften som en tok och torrfiskar .... tror jag iaf.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jag tror jag förstår känslan, tanken kring ett nätt kit som väger säg 260g komplett men hur blir balansen? Många spön bortom finess blir topptunga med en så lätt rulle å då försvinner vinsten med en lätt kombi - anser jag i alla fall.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 430 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf