ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    RCN 6600/6601: 22gr med kullager, 24gr med bussningar.
    Originalspole 6000: 26gr med kullager, 28gr med bussningar.
    Vikt med lina fyllt till spolkant:
    RCN6600/6601 med bussningar väger då 35gram
    Orig. spole 6000 med bussningar väger 55gram

    UT 16gr med kullager och centrifugalbroms
    Tänker du på c4ans djupa spole? Tippar på dryga 17gr med kullager ca 20gr

    Jo recordens grunda spole är nog prisvärdast. Vet ej vad den kostar nu efter prishöjningarna men förut fick man en sådan för drygt 200:-.

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Har letat info kring vikt/linkpacitet på lite olika spolar i 6000 strlk. Någon som har data på dessa?

    6000strlk

    - Record nya grund tar 165m/0.32mm enligt spec men vad väger den?
    - C3's nya spole är väl även lättad sedan 2014. 290m/0.32, vad väger den?
    - UT's 6000strlk, tar hur mycket lina och väger?

    Jag gissar att Records nya spole är det mest prisvärda. Men man vet inte utan jämföra skillnaden.

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
    Trimmad och redo för nya äventyr!!

    [ATTACH=CONFIG]91070[/ATTACH]
    Vad har du preppat den med?

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Tyst dessutom utan den högljudda IVCB bromsen

    Det har du nog rätt i!
    Den skramlar och bankar och har sig som en gammal skördetröska!

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Har precis investerat i en Avail 1640R spole till min Abu Mörrum SX1600C Mag. Kostade 1150 kr + 280 kr i importavgifter. Från Hedgehog.jp

    Ska bli riktigt kul att testa rullen med den nya spolen. Spolen väger endast 6 gr mot originalets 13 gr. Lite lustigt men den gamla Mörrum SX1600C Mag utklassar samtliga mina LP rullar som är i originalutförande, tom de med lättare spole i original. BlackMax, Revo Premier (där spolen endast väger 10gr). Daiwa Pixo. SX1600C mag kastar både längre och säkrare och dessutom med lättare beten. Att det sedan går att hitta denna guldklimp till rulle på eBay för ca 1000 kr är något som jag faktiskt inte förstår. Varför är det inte fler som upptäckt rullen. Välbyggd och snygg. Dock rund men väldigt liten

    I original klarar Mörrum SX1600C mag att kasta en 3 gr jiggskalle utan gummi utan några som helst problem. Rätt långt dessutom. Både Premiere och Pixon har svårigheter med så pass lätta beten. 5 gr + en liten jiggkropp är vad jag normalt använder på dessa. Går att pressa lite till men då blir det kortare kast eller mer strul. Den enda rulle jag har som är i närheten av SX1600C är dess storebror. SX3600C Mag. Dess spole väger tom bara 0,6 gr mer men givetvis är den tyngre full med lina då den är bredare. Jag använder 0,12 flät av en mjuk och slät variant. Minns dessvärre inte fabrikatet men betena bara seglar i väg. Tyst dessutom utan den högljudda IVCB bromsen

    Lämna en kommentar:


  • Sigfuss
    replied
    Trimmad och redo för nya äventyr!!

    Click image for larger version

Name:	IMG_0231.jpg
Views:	1
Size:	970,5 KB
ID:	1783262

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Jag förstår inte heller riktigt det här att alla påpekar serviceintervallen. Kanske är det för jag servar dem onödigt ofta som jag inte märker skillnad?

    Mina anledningar till att trimma är
    - Det är roligt att pyssla
    - Jag vill förstärka rullen. Mest för att det känns bra jag har i ärlighetens namn inte lyckats paja någon rulle hittills
    - Märker fördelar med lättad spole och linspridare. Vill helt enkelt att systemet ska vara lättare med mindre rörelsemängd och färre skatbon

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inlägg

    Åsikter angående trimning: Det som gör absolut mest inverkan vid trimning är en lättare och framförallt grundare spole, samt eventuellt även ett kullagrat mellandrev. Hypersnabba lager och annat lull-lull är "extremtrimning" och medför främst extra servicebehov till ganska liten nytta. Tillägger därför en varning för kullagrat mellandrev och dubbelkullagrad evighetsskruv p.g.a det ökade servicebehovet. Rullen kommer behöva smörjning efter varje längre fiskepass eller två korta. Men det är ganska kul när det går att fösa drev, spole och vev genom att peta på linspridaren Jag har ingen keramisk knivbult, säljs ej av ABU.

    Detta med det ökade servicebehovet är faktiskt lite av en myt. Jag har en mängd olika rullar i varierande trimningsgrad. Från verkligen extremt till rätt begränsad. Fiskar visserligen inte på västkusten men väl i Östersjön så lite salt är det allt.

    Jag brukar droppa i en droppe olja i spolens lager efter ung var 5:e fisketur. När spolen ändå är ute så droppar jag även lite olja i evighetsskruvens lager. Tar typ 0,5 sekunder. Inte en enda gång har dessa lager på något sätt kärvat innan de fick oljan. När spolen ändå är borta så spiller jag oftast i en liten droppe även på mellandrevets axel. Oavsett den är kullagrad eller i original. Även detta tar typ 0,5 sekunder.. Jag har på några rullar tagit bort tätningarna på lagren för att göra smörjningen enklare. Inte heller det påverkar underhållets intervall speciellt mycket. Dels så går det att strunta i att ta bort tätningarna då oljan ändå lätt smiter in och dels verkar det inte påverka livslängden. I alla fall inte så som jag fiskar. På vattnet, inte i sandlådan :-)

    Beroende på betesvikter så upplever jag att det inte går att utesluta en del om man vill ha en optimal rulle som klarar ett brett spann av betesvikter. För tyngre beten så är den enskilt största trimmningen byte av spole. Om lättare beten ska användas så gäller det att se till att både mellandrev OCH linförardrev snurrar lätt. ABUs prylar i original snurrar allt annat än lätt om de är lagrade i plastbussningar. Är de väl inkörda så kan de fungera som de är. Det är STOR skillnad med 10 gr beten på en 5000 rulle med en Record som har allt lagrat i bra (men fortfarande stållager) och en lättare spole jämfört med en Classic eller en C3 där det mesta snurrar, nåja i plastbussnigar.. Det är en oerhörd skillnad. Häng på en Big Mc Rubber och skillnaden är rätt liten
    Senast ändrad av Mankan G; 2016-11-23, 14:27.

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Hej,

    jag har precis byggt en 4601c3 "powerhandle" har köpt en del pryttlar ska göra en sammanställning med artikelnummer och priser.

    Har inte artikelnummer och pris till hands nu men jag kompletterar senare.

    Delar

    - Keramisk knivbult (Ebay, Mikes reel repair)

    - Kromat mässingsstativ 4000strlk väntervevat

    - Powerhandle svart, bockat med hål (sitter bla på catfish special)

    - 4 stifts pijong från äldre JB'n i rostfritt (5.3:1)

    - Huvuddrev i supermässing från nya JB (5.3:1)

    - Bottenplatta i kromad mässing

    - Backspärrshake

    - Wiffle-spole Record 4000strlk
    (används ej då nya c3-spolen är något lättare även med lina. 115m powerpro 0.36mm)

    - Sintrade oljebronsbussningar

    - Svart låsmutter till

    - Svart låsring till vev

    - Svart skruv till vev

    - Gummerat tumstöd i alu 4000strlk

    Lämna en kommentar:


  • Sigfuss
    replied
    Beställde just lite godis till min 5601C, kullagrad evighetsskruv, kullagrat mellandrev och ny vev. Lättad linspridare hade jag tydligen orginal och spolen är av det redan lite lättare materialet så det väntade jag lite med. Nya lager till spolen skall beställas på annat håll.

    Kan också uppdatera listan med att "Kullager 3x7x3mm 1133915 95:-" numera kostar 125;-

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 300 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 174 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 333 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 408 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 12:59
108 svar
11 408 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X