ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag fick upp bilden. Otroligt. Ialllafall.. lagret på bilden snurrar bara åt ett håll, iar?
    eller är jag helt fel på det?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
      Jag fick upp bilden. Otroligt. Ialllafall.. lagret på bilden snurrar bara åt ett håll, iar?
      eller är jag helt fel på det?
      Du har helt rätt, den gamla recordspolen har ett iarlager.
      Har själv bara erfarenhet av den nyare recorden utan envägslager, men ser iaf ut som det borde gå att pressa ur lagret åt det håll du visar på bild.

      Kommentera


      • Jag får ta med spolen till jobbet imorgon. Har bara ett dorn här hemma och det sitter så in i... därav min osäkerhet åt vilket håll jag skulle ut med den.

        Kommentera


        • Som sagt, visst sitter det envägslager i spolen på första generationens modern Record.
          Jag har pressat ut några av dessa lager genom åren och då pressat från icke vevsida mot vevsida, alltså ut på centrifugalbromsens sida.
          IAR-lagret i gaveln får man ju byta titt som tätt i de olika runda Ambassadeurerna också, dessa pressar jag ut mot gavelns insida och i från samma håll.

          Men jag vet inte hur det egentligen ska göras och för att inte gissa kan vi fråga någon som vet.
          Bentzerfaust hur pressas de här lagren i och ur i Svängsta?

          Kommentera


          • Hej igen. Jag var nog lite snabb i tanken och förträngde det där mittenlagret. Jag har aldrig betraktat det som ett IAR-lager och missade att det var det som du syftade på. Det var därför jag var så oförstående inför din fråga. Det verkar som om jag gjort bort mig. Det bjubbar jag på. Jag ber så mycket om ursäkt. Sprängskissen ger fortfarande ingen ledning då lagret verkar vara en integrerad del av spolen. Om det är pressat i så måste det också pressas eller slås ur vilket också gäller när det ska in igen. Med tanke på att dessa spolar är ganska klena känns det vanskligt. Men det beror förstås på hur hårt det sitter. Det sitter i alla fall närmast centrifugalbromssidan så det är rimligt att ta ur lagret åt det hållet. I Napp och Nytt 2009 finns på sidan 5 en bild av en itusågad spole som tydligt visar lagret.

            Om det bara gäller rengöring tror jag att det med fördel sker där det sitter. Jag hoppas att någon annan kan ge mer vederhäftigt svar, baserat på djupare erfarenhet.

            Jag ser också att den sprängskissen som jag bifogade har den traditionella UltraCastaxeln, vilket förklarar varför din spole har ett annat nummer än på mina sprängskisser. De tidigare Recordrullarna finns tydligen inte i min sprängskissamling som jag trodde var komplett.

            Kanske att någon har en korrekt sprängskiss (?).

            Skitfiske
            Biff
            Senast ändrad av Biff; 2020-12-27, 18:23.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
              Jag får ta med spolen till jobbet imorgon. Har bara ett dorn här hemma och det sitter så in i... därav min osäkerhet åt vilket håll jag skulle ut med den.
              Det tenderar att finnas lite ärg och andra godsaker runt där lagret sitter.
              Jag brukar preparera med krypsmörj och värme innan pressproceduren.
              Gör för övrigt samma då IAR ska ur vevgavlar, även om det ser rent och snyggt ut.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

                Rapporten kommer efter operationen i morrn! Supertacksam blir jag för alla tips, även om jag hoppas det räcker att följa ett av dem.
                Jag lyckades strula till det under bytet då delarna bytte plats på brickan där jag la upp dem (typ). Men efter två misslyckade försök tror att allt föll på plats vid tredje försöket. Måste nog smörja de nya dreven lite för de snurrar inte så lätt dom de borde, eller så blev det nåt knas. Den gamla spolen hade en bussning och den nya ett kullager, funkar det inte då?
                /amatörmeck
                Non é pericoloso sporgersi

                Kommentera


                • DJ Mqt dreven ska vara smorda oavsett om de är nya eller gamla.
                  En ny drevsats ska gå både relativt lätt och relativt mjukt.
                  Jag skriver relativt då vissa ABU-drev kan behöva några timmars inkörning för att mjuka till gången.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    DJ Mqt dreven ska vara smorda oavsett om de är nya eller gamla.
                    En ny drevsats ska gå både relativt lätt och relativt mjukt.
                    Jag skriver relativt då vissa ABU-drev kan behöva några timmars inkörning för att mjuka till gången.
                    Får smörja och köra in i morrn! Plusgrader utlovas
                    Non é pericoloso sporgersi

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Men jag vet inte hur det egentligen ska göras och för att inte gissa kan vi fråga någon som vet.
                      Bentzerfaust hur pressas de här lagren i och ur i Svängsta?
                      Väldigt sent svar;
                      Hur de pressas i rullen är en bra fråga, vi använde någon press uppe på produktionen som man bara satte dit spole, IAR-lager, klart! Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte då rullen är som sagt några år gammal.
                      När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
                      En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X