minn spinnrulle ska bytas ut. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

minn spinnrulle ska bytas ut.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är inte till jerk , det har jag revo toro nacl till. Utan nu är det gummi , wobbler spinnerbaits and so ön. Grymt tacksam för info

Kommentera

Kika på nya C3an som alternativ till C4an. Lite lägre utväxling, ngt lager mindre men mycket rulle för pengarna. Stativet tror jag inte att du behöver haka upp dig på, alu håller.

Kommentera

Olssons fiske har 65..c3 för 899:-

Kommentera

Det är inte till jerk
          Gå in i en butik och känn på båda storlekarna, för egen del föredrar jag 6500 storleken framförallt för den kastar bättre.

Stativen pajar inte så länge man använder skallen lite när man fiskar och inte får för sig att använda rullen som lyftkran.

Den mest lämpliga kastbara Amb: för 150-200 gr beten är en 7000 men även 5500-6500 funkar så länge man är lite försiktig
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-06-23, 20:06.

Kommentera

Ni är fan super här inne tack för hjälpen

Kommentera

Det går också att köpa ett mässingstativ i efterhand för 350 kr, Dock ska ju alu hålla gott och väl!
              DEN SOM INTE FISKAR, LEVER INTE

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare2001 Visa inlägg
                Det går också att köpa ett mässingstativ i efterhand för 350 kr, Dock ska ju alu hålla gott och väl!
                Har precis bytt till mässingstativ i min 6000 som jag använder som TS avser. För säkerhets skull... Gick på en dryg tvåhundring hos ABU i Svängsta, inte 350 spänn! Upplever för övrigt inte storleken som klumpig... Är ju inte större att palma än en 5000.

Kommentera

En del av abus rullar tål inte modernt gäddfiske.
                  Det spelar ingen roll om det är jerk eller gummi det är tyngden som dödar.
                  Abu PRO rocket eller vc piké skulle jag välja.
                  C4 och record är väll lika illa. Har en record och den är likt en Renault alltid på verkstad.

Lycka till

Kommentera

Saxat från en annan sida. Det går inte att skriva bättre än så här, så jag citerar:

Ursprungligen postat av den riktiga rullguru
                    ...

Båda två är sverigetillverkade, runda Ambassadeurer. Själva definitionen av kvalité enligt många.

Jag är benägen att hålla med om det senare men samtidigt gäller det för mig och andra att inse att dagens fiske med tunga beten, stumma linor och många korta kast innebär ett enormt slitage på rullarna.

Förr när man fiskade hederligt spinnfiske med sin Ambassadeur tillsammans med ett 8-10-fotsspö med snäll aktion, nylonlina och beten upp till 50-60 gram räckte den årligen servicen gott och väl för att hålla rullen vid god vigör.

Dagens betydligt hårdare fiske ställer helt andra krav på underhållet. Jämför gärna med en bil som används för pendling på en landsväg där den håller 70-90km/h i ett jämnt tempo med en rallybil som accelererar, decelererar och varvar på ett helt annat sätt. Rallybilen kräver betydligt mer frekventa underhållsintervaller då användningsområdet leder till väldigt höga slitagenivåer. Efter ett par tusen mil utan underhåll hade rallybilen troligen rasat för länge sedan medan pendlarbilen går utmärkt, trots att den förstnämnda är byggd av kvalitétsmässigt överlägsna komponenter.

De flesta, inklusive de som är måttligt bilintresserade, ser detta som en självklarhet men att ha samma förståelse gällande fiskeutrustning är inte alltid lika självklart.

Många fiskare har svårt att inse att deras rullar kräver underhåll baserat på användningsområde och frekvens, inte baserat på var rullen är tillverkad eller vilken typ den är.

Myten om den "ständigt fungerande Ambassadeuren" är just en myt...

Ovanstående är definitivt något att tänka på för den som använder rullen till jerkfiske eller fiske med stora, tunga spinnbeten!
                    Jag håller med 1000% och detta gäller inte bara Amborna ....

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-06-24, 09:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Saxat från en annan sida. Det går inte att skriva bättre än så här, så jag citerar:

Jag håller med 1000% och detta gäller inte bara Amborna ....

//T
                      Anton hoppas du inte är mattelärare .

/Ingemar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar