minn spinnrulle ska bytas ut. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

minn spinnrulle ska bytas ut.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
    Anton hoppas du inte är mattelärare .

/Ingemar
    hehe, det ska vara ok att överdriva lite grann .... Det är modernt. //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-06-24, 11:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
      Vad det har med saken att göra? Jo...när osnutna tomtar som du basunerar ut att rullar som kommer överleva både dig och mig inte skulle hålla för att fiska med så måste man ju tydliggöra att du är ute och cyklar när du sprider de där myterna...

När det gäller min morbror och hans vitrinskåp så är du också ute och cyklar (men det kan ju inte du veta...) I det skåpet förvaras finporslinet...och någon eller annan flaska maltdryck som plockas fram vid högtidliga tillfällen. Rullen den fiskar han med.....

/S
      Mycke märkligt att de är fler som håller med att ett alustativ (som både c4 och c6 har original) inte håller i längden för tyngre fiske, varesig de är kasta jerk, yt elr gummi beten med ordentlig vikt... Och då snackar vi inge dessa 50grammen. För de klarar även plastkvarnarna å kasta.

Din morfar må ha använt rullen, men fortfarande inte lika extremt som jag förväntar mig att den skall hållas för... Jag rekommenderar helst inget som någon enstakade personer rekommenderar, säger 90% att deras raketer håller i evigheter jämfört med c4or å c6or där de är kluvet på mitten ang hållbarheten... så säger jag inte köp en c4a elr c6a för att en jag känner har en och den håller.

Jag.. Okej, en polare till mig råkade få tag i min c4a när vi var ute med båten i baksvinget.. Han kyfte den knappt en halv meter innan han släppte efter rakt bak för han kände något var på tok, vad jag trodde bara var galven som blivit sne vissade sig vara hela stativet... OCH galvarna, dem är helt böjda... Allting, vilket resulterar att axlen som går igenom spolen skrapar i snett i centrerar mojängen i höger gavel så de låter som en betongblandare, jag har försökt få de rätt... Men har gett upp, böjer man elr slår på någon del blir den rak... Men en annan del blir sne osv. Så jag köpte helt enkelt en ny c4a som nu mest ligger på hyllan pga att tonyex lurat på mig en annan rulle

Sluta skapa hat på internet å ut å fiska med din morbror istället!
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Jag.. Okej, en polare till mig råkade få tag i min c4a när vi var ute med båten i baksvinget.. Han kyfte den knappt en halv meter innan han släppte efter rakt bak för han kände något var på tok, vad jag trodde bara var galven som blivit sne vissade sig vara hela stativet... OCH galvarna, dem är helt böjda... Allting, vilket resulterar att axlen som går igenom spolen skrapar i snett i centrerar mojängen i höger gavel så de låter som en betongblandare, jag har försökt få de rätt... Men har gett upp, böjer man elr slår på någon del blir den rak... Men en annan del blir sne osv. Så jag köpte helt enkelt en ny c4a som nu mest ligger på hyllan pga att tonyex lurat på mig en annan rulle

Sluta skapa hat på internet å ut å fiska med din morbror istället!
        För ett par år sedan satte jag en jigg i pulpeten i baksvingen. Det fick till följd att mitt ul-spö knäcktes. Det betyder knappast att mitt ul-spö skulle vara för klent för jiggar med 3-7 grams skallar...

Kommentera

Mycke märkligt att de är fler som håller med att ett alustativ (som både c4 och c6 har original)
          c6:ans stativ är definitivt inte alu på de äldre modellerna, iaf inte mina

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            För ett par år sedan satte jag en jigg i pulpeten i baksvingen. Det fick till följd att mitt ul-spö knäcktes. Det betyder knappast att mitt ul-spö skulle vara för klent för jiggar med 3-7 grams skallar...
            Säker? För skulle du gjort de med ett jerkspö skulle pulpeten åkt av

Jag har "tappat" mina ambassadörer från betydligt högre å på hårdare grejor än fallet den c4an fick uppleva, de var nog mest spöet som fick mesta av smällen elr så vart de en fjäder effekt för två spööglor small också...

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
            c6:ans stativ är definitivt inte alu på de äldre modellerna, iaf inte mina
            Beror på hur gammal antar jag, far har en från 2000 vill jag minnas. Inte jätte gammal, men har ändå några år på nacken och de är alustativ på den rackaren. Kan dock vara lite "custom" då den har unik loga inbränt på gavlen.

Kommentera

Säker? För skulle du gjort de med ett jerkspö skulle pulpeten åkt av

Jag har "tappat" mina ambassadörer från betydligt högre å på hårdare grejor än fallet den c4an fick uppleva, de var nog mest spöet som fick mesta av smällen elr så vart de en fjäder effekt för två spööglor small också....
              Vilket bara visar att mitt Buster Stiff med JB inte är lämpat för småjiggar...
              Sedan är jag själv en försiktig typ och har bytt stativ även på min 1500 C och min 25:a. Just för att det är viktigt att lagren linjerar hela tiden. Bara små skevheter kan bidra till sämre gång. Linehoning av blocket för att få bort onödiga skevheter och friktioner är en primär åtgärd när man trimmar en bilmotor...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Vilket bara visar att mitt Buster Stiff med JB inte är lämpat för småjiggar...
                Sedan är jag själv en försiktig typ och har bytt stativ även på min 1500 C och min 25:a. Just för att det är viktigt att lagren linjerar hela tiden. Bara små skevheter kan bidra till sämre gång. Linehoning av blocket för att få bort onödiga skevheter och friktioner är en primär åtgärd när man trimmar en bilmotor...
                De är väl ingen som sagt att den är gjort för småjiggar heller?

Köper man en rulle för 800kr~ som TS tänkt göra (I alla fall i början...) Så förväntar man sig nog å få så mycke för pengarna som möjligt och därför rekommenderar jag JB då den ska vara duglig "out of box", sen förklarar han ju bara att han inte tänkt å köra jerk med den utan gummi... De finns gummibeten från 0.5gram upp till 1kilo, så de är svårt å veta egentligen vad för rulle man ska rekommendera.

Men vill man sen ta steget å gå ännu längre som du och många andra så är de inget problem att lägga några tusen på en ordenligt trim eller köpa en dyrare rulle. Men då snackar vi om helt andra priser... Som sagt.

Skulle jag märkt något fel elr några "skav" på mina ambassadörer skulle jag tagit itu med det, men än har dem inte klabbat. Mer än att dem är kalla som fasiken å hålla i när graderna börjar gå under 5plus.

Kommentera

Avvikelse från givna mått vid hårt fiske kan orsaka diverse problem och även onormalt slitage av fiskerullarnas komponenter, vilket kommer att förkorta fiskerullens livslängd.
                  Vill man minimera toleranser för fiskerullar och deras komponenter, framför allt under belastning och inte när man torrvevar med rullarna i butiken eller hemma, då är det att föredra rullar som har rullhuset fräst ur ett stycke aluminium från fabriken och som dessutom är übersköna att fiska med.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Avvikelse från givna mått vid hårt fiske kan orsaka diverse problem och även onormalt slitage av fiskerullarnas komponenter, vilket kommer att förkorta fiskerullens livslängd.
                    Vill man minimera toleranser för fiskerullar och deras komponenter, framför allt under belastning och inte när man torrvevar med rullarna i butiken eller hemma, då är det att föredra rullar som har rullhuset fräst ur ett stycke aluminium från fabriken och som dessutom är übersköna att fiska med.

//T

Kommentera

De är väl ingen som sagt att den är gjort för småjiggar heller?

Köper man en rulle för 800kr~ som TS tänkt göra (I alla fall i början...) Så förväntar man sig nog å få så mycke för pengarna som möjligt och därför rekommenderar jag JB då den ska vara duglig "out of box", sen förklarar han ju bara att han inte tänkt å köra jerk med den utan gummi... De finns gummibeten från 0.5gram upp till 1kilo, så de är svårt å veta egentligen vad för rulle man ska rekommendera.

Men vill man sen ta steget å gå ännu längre som du och många andra så är de inget problem att lägga några tusen på en ordenligt trim eller köpa en dyrare rulle. Men då snackar vi om helt andra priser... Som sagt.

Skulle jag märkt något fel elr några "skav" på mina ambassadörer skulle jag tagit itu med det, men än har dem inte klabbat. Mer än att dem är kalla som fasiken å hålla i när graderna börjar gå under 5plus.
                      Nu är det väl inget fel att använda en JB till tungt fiske även om man inte jerkar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S