Demontera spole Ambassadeur Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Demontera spole Ambassadeur Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Nu har ett verktyg från Hedgehog Studio inhandlats men det passar inte predatorrullen, man behöver komma närmare spolen för att verktyget ska centrera någorlunda med pinnen.
    Samtidigt vet jag inte vilket håll jag ska pressa ur den, den sitter inte centrerat på axeln och ingen av ändarna är större än den andra. Ena sidan är pinnen lite platt på en sida men det kan ju vara någon annan som försökt med samma sak och skadat den lite.
    Känns inte helt motiverat att köpa nästa verktyg, tången från boca bearings. Vet ju inte om den kommer passa heller.
    Någon som har några andra tips? Vill verkligen få isär det här...

mvh Emil
    Har inte tagit bort lagret på en Predator men många andra med det verktyget & det har alltid funkat
    På ABU Naci rullarna då går det bara trycka sprinten åt ett hål . prova att pressa åt båda hållen .

Kommentera

Eller ett billigare alternativ
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ska prova att kapa lite i en tång, eller borra ett 2mm hål i den. Annars får det bli verktyget Jones länkade till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
          Ska prova att kapa lite i en tång, eller borra ett 2mm hål i den. Annars får det bli verktyget Jones länkade till.
          Nackdelen med tänger är att de ofta, såvida de inte är av något specialslag, inte trycker rakt.
          Vinkeln ändra beroende på hur långt in man pressar den. Detta kan bli ett problem då man pressar den snett.

Jag hade nog hellre testat ett litet skruvstäd eller något som pressar rakt.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Nackdelen med tänger är att de ofta, såvida de inte är av något specialslag, inte trycker rakt.
            Vinkeln ändra beroende på hur långt in man pressar den. Detta kan bli ett problem då man pressar den snett.

Jag hade nog hellre testat ett litet skruvstäd eller något som pressar rakt.
            Ovanstående är en extremt viktig poäng.
            Om spolaxelsprinten drar snett kan den fastna och enda lösningen kan vara att köpa en ny spole.
            Det är inte katastrof då det gäller nyare ABU-rullar där spolarna är både lättillgängliga och relativt billiga men händer
            samma sak på en spole som inte går att få tag i är det mycket tråkigt.

Jag använder ett av Hedgehogs verktyg till mina spolaxelsprintar, fungerar mycket bra.
            Det går även knacka ut sprinten med hjälp av exempelvis drivdorn men då gäller det verkligen att ha tungan rätt i munnen
            samt ett mycket bra stöd för spole och spolaxel, inget som rekommenderas.

Det är också väldigt viktigt att ta reda om om sprinten i fråga är taperad eller ej.
            Daiwa har en sprint som inte är taperad men har en ojämn yta i mitten som låser i spolaxeln. Jag har för mig att flera ABU-rullar har taperade sprintar, pressar man en sådan hårt åt fel håll kan det bli mycket svårt att sedan få ur den.

Kommentera

Hej jag fick loss sprinten på predatorn med en kinesisk variant av hedgehogs. Men det var absolut inte lika lätt som på shimanos runda rullar. Fick vända den upp och ned och fixera"skruvens ände" så den inte slant på sprinten, har du prövat det?
              verktyget inte kan ligga plant för att lagret sticker upp så mkt.
              Senast ändrad av gabbu; 2015-11-20, 14:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Hej jag fick loss sprinten på predatorn med en kinesisk variant av hedgehogs. Men det var absolut inte lika lätt som på shimanos runda rullar. Fick vända den upp och ned och fixera"skruvens ände" så den inte slant på sprinten, har du prövat det?
                verktyget inte kan ligga plant för att lagret sticker upp så mkt.
                Ursäkta mitt sena svar men jag tröttnade och glömde bort min tråd ��
                Verktyget kommer inte ner tillräckligt för att den inre delen av spolkanten tar i först. Först ska jag prova med ett litet skruvstäd, fungerar inte det tar jag och slipar ner verktyget!

Kommentera

Jag använder det här verktyget från Hedgehog till mina spolsprintar:

Click image for larger version

Name:	PixySpole01a.jpg
Views:	1
Size:	216,9 KB
ID:	1779995
                  Click image for larger version

Name:	PixySpole01b.jpg
Views:	1
Size:	276,8 KB
ID:	1779996

Det här verktyget är urfräst för att komma åt sprintar som sitter nära spolen utan att skada spolkanten.
                  På bilderna syns en spole från Daiwa Pixy där sprinten är svåråtkomlig, därför skyddar jag spolkanten med en bit grövre, dubbelvikt papp.

Detta verktyg har fungerat till alla sprintar jag testat det på.
                  Det var längesen jag hade en Predator hemma men jag tror det fungerar till den också.
                  Demonterade en Toro NaCl för någon dag sedan, där sitter sprinten ungefär 6mm från spolgavelns
                  centrum.
                  Om någon vet hur långt ut sprinten är placerad på Predatorns spolaxel får ni gärna skriva det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 330 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S