Shimano Chronarch 51E eller kanske en Brenious? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Chronarch 51E eller kanske en Brenious?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Chronarch 51E eller kanske en Brenious?

Jag har efter många timmars läsande i alla trådar jag hittat om fiske med lätt multiutrustning införskaffat ett lämpligt St Croix LTB och en Chronarch 51E.

Den senare var ett impulsköp i förra veckan på ebay och nu så här i efterhand så har jag börjar fundera lite om det var rätt.

Det jag har emot den är att den är vit och jag tycker inte (väldigt subjektivt) att den passar på mitt nya blåa, amerikanska spö och sen funderar jag på hur den hanterar beten neråt 4g utan att trimma den och huruvida jag är nöjd med utväxlingen. Det är mycket fåfänga inblandat i detta...

Det jag jämför med just nu är en Brenious, Scorpion går bort pga färgen (den där fåfängan igen). Jag fiskar nästan uteslutande i Östersjön så allt med magnesium går oxå bort. Det jag skulle vilja ha efter att ha läst alla inlägg av tonyex är såklart en CQ101HG (återigen fåfänga), men där är jag kanske inte riktigt än.

Jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll på skillnader och likheter mellan ex Chronarch 51E och en Brenious för att kunna avgöra om jag ska sälja denna vidare och ta hem en ny från Japan eller om jag helt enkelt ska bita i det sura och ge mig direkt på en CQ101HG. Naturligtvis kan jag köra med den jag nu har, men jag tror att det kommer gnaga i mig.

Egentligen tror jag att kastvikten är ok, jag kör mest jiggar med 5-10g huvud och huvuddelen av mina spinnare och vobblers ligger från 7g upp till ca 15g. Men lämplig lina borde detta rimligen funka alldeles utmärkt med en Chronarch i 50-storlek.

Är det några andra skillnader än utväxlingen och spolvikten som man behöver känna till om man tittar en Brenious eller är det i princip samma rulle? Priset med frakt för en sådan ligger ju i samma härad som det jag gav för min Chronarch i Tyskland.

Vad skulle ni gjort?

Ett annat alternativ är att byta till nåt helt annat, men så långt har jag inte kommit i funderingarna än...

/Mattias

Jag kan säga som såhär:

Jag har en LP från Kina som heter Trulinoya TS1200. Denna kastar 5-10gr huvud med jiggar utan att tveka en sekund.
    Imponerande för 350SEK!

Likt väl har jag beställt en CQ100HG för någon vecka sedan. Varför?
    Lågprofil var inte riktigt min grej och sambon ger mig den i 30årspresent.

Om du vill ha en LP så finns det tokfina för samma pris som en CQ100HG från Japan.
    Satt och kollade lite på det idag och där finns ju tokfina mästerverk där. Abu hade någon specialare som såg galet fin ut med.

Men din fråga där kan jag inte svara på, mer än att säga att det mesta nog är fåfänga och ett ständigt inre driv efter bättre skit!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag håller helt med dig i ditt sista stycke. Det är mest fåfänga och ett inre driv efter prylar. Tidigare i mitt liv åkte jag Italienska sporthojar och det är lite samma grej. Det finns alltid nåt som är lite lättare eller glänser lite mer.

Många suckar nog och undrar varför jag inte kör haspel och det gör jag och har gjort i alla år innan. Det funkar skitbra och till och med grabbens lätta haspelkit för under 1000-lappen ger fina borrar.

När det gäller LP eller inte så spelar det inte så stor roll, jag har rätt stora händer och trivs med bägge varianterna. Jag har oxå suttit och dreglat på ex japantackle...

Vi får väl se vart det slutar.

Kommentera

har du kikat på chronarch ci4+?

The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

jag har själv en sådan på ett st croix swimmjigg/finess. Tycker det funkar utmärkt för småbeten och ser bra ut.
        Har testat kasta 7g blade och små 4" ribsters med endast offsetkrok (oviktade) och det sistnämnda går faktiskt förvånansvärt bra.
        Den har metalicgrå/gunmetal lack som glimmar snyggt i solen.

Kommentera

Jag har kollat på den, men det känns instinktivt som att den har djupare spole, vilket gör det svårare att kasta lätta beten. Kanske har fel eftersom du säger att det funkar.

Den är snyggare och passar bättre på spöt, men å andra sidan börjar man oxå närma sig vad en CQ101HG kostar om man hittar den på rea.

Vad kör du med för lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av nathe01 Visa inlägg
            har du kikat på chronarch ci4+?

The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

jag har själv en sådan på ett st croix swimmjigg/finess. Tycker det funkar utmärkt för småbeten och ser bra ut.
            Har testat kasta 7g blade och små 4" ribsters med endast offsetkrok (oviktade) och det sistnämnda går faktiskt förvånansvärt bra.
            Den har metalicgrå/gunmetal lack som glimmar snyggt i solen.
            Sen finns det spolar så man kommer ned i ännu lägre kast vikter

Kommentera

Ja, det gör det och om man backar tillbaka till grunden så kanske man ska ställa om frågan lite.

Är en Chronarch 51E en bra grund att utgå från eller ska man försöka köpa en mer "färdig" rulle?

Jag kan leva med färgen, men börjar jag fundera på att byta lager och spole och sen eventuellt utväxling, så kanske jag skulle haft nåt annat från början? Inte nödvändigtvis billigare, bara mer rätt från början?

Kommentera

Ursprungligen postat av MattiasT Visa inlägg
                Jag har kollat på den, men det känns instinktivt som att den har djupare spole, vilket gör det svårare att kasta lätta beten. Kanske har fel eftersom du säger att det funkar.

Den är snyggare och passar bättre på spöt, men å andra sidan börjar man oxå närma sig vad en CQ101HG kostar om man hittar den på rea.

Vad kör du med för lina?
                jag köpte min för 2300:- ink expressfrakt fick den hem dagen efter beställning.

Jag kör lite grov lina för finess egentligen: 0,15 dock super 8 slick som känns tunnare än andra linor i motsvarande dimension jag testat. Men jag tycker det funkar bra för mina ändamål.

Spolen är väl rätt djup kan jag väl hålla med om. man får grunda rätt rejält och fick ändå på 130m har jag för mig.
                Men som Cosmoz skriver finns en uppsjö av moddar man kan köpa om man är sugen.

Kommentera

Ursprungligen postat av MattiasT Visa inlägg
                  Ja, det gör det och om man backar tillbaka till grunden så kanske man ska ställa om frågan lite.

Är en Chronarch 51E en bra grund att utgå från eller ska man försöka köpa en mer "färdig" rulle?

Jag kan leva med färgen, men börjar jag fundera på att byta lager och spole och sen eventuellt utväxling, så kanske jag skulle haft nåt annat från början? Inte nödvändigtvis billigare, bara mer rätt från början?

som svar tror jag att när du väl uppgraderat din rulle kommer du upp i minst samma kostnad (sannorlikt mer) än exemplevis ci4 och jag är tveksam om det blir någon större skillnad dom emellan.

calcuttan kan jag inte yttra mig om.

Kommentera

Välkommen till multirullarnas värld för det lättare fisket!

Det du behöver just nu är fånga och drilla din första fisk med ett "lättmultikit", sen är du fast.
                    Prylarna du har köpt kommer att fungera fint för det du vill ha det till och det ska gå att kasta f.o.m 7 gr med rullen utan problem. Nu vet jag inte vilket LTB har du köpt, men jag chansar lite här.

Det är klart att det går inte att jämföra en Chronarch eller en Brenious med en Conquest eller liknande runda rullar, men fisken ser ingen skillnad på det. En Chronarch 51 saknar några finesser som nyare och mer raffinerade rullar har, fast man får mkt fiskerulle på pengarna ändå.

En fråga som jag brukar ställa till de flesta som börjar skaffa sig multiprylar för det lättare fisket är : Behöver du kasta lättare än 7 gr? Jag känner att jag inte behöver det, trots att jag har multirullar som kastar 2-3 gr utan problem. Mina fav bete som fångar bra med fisk är 3-4 tums jiggar med 7 eller 10 gr skalle och avlånga cranks/jerkbaits som väger från 13 till 15 gr och dessa beten kan man kasta problemfritt med många små multisar. Det jag har upplevt, i mina vatten, är att om jag kastar ännu mindre beten, då får jag för små fiskar, vilket är mindre roligt.

Som flera har skrivit innan, det går att uppgradera din Chronarch spole med en Avail spole och då kommer du att kunna kasta beten runt 2-3 gr utan problem.

Det som är bra med Shimano Brenious är att den kommer med en finesse-spole som standard vilket är ett plus om man har nu tänkt att ha en sådan liten rulle för att kasta riktigt lätta beten . Nackdelen med det är att den spole håller inte så mkt lina, men det finns bra linor att köpa som är riktigt tunna som t. ex. Seguar Smackdown. Kolla hur mkt väger betena den här kille kastade med sin Brenious: http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=24&t=60111

Jag tycker att en Chronarch 51 E är en helt ok "introduktionsrulle" för det lättare fisket och som dessutom går det att trimma, om man nu vill och behöver det. Allting har ett pris och det jag menar med det är att mer raffinerade rullar är inte grattis direkt.

Häls //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-10-13, 16:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 316 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S