Multirulle för beten mellan 15-100 gram - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för beten mellan 15-100 gram

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använder en CS rocket 6500. Har den till det mesta diverse arbetet. Funkar kanske dåligt till sub 15gr gissar jag. Men annars är det en bra grovarbetare som kastar riktigt bra "out of the box".
    Till det lätta fisket har jag haspel. Finns finlirare här som har en multi ned till nästan inga gram alls. Men då är vi ute på kanten och det börjar kosta skjortan för att få det att lira bra.

100gr är tunga beten. Kika på utväxlingen med så att den ligger rätt med vad du förväntar dig. Går iofs att ändra efteråt och då har du hamnat i multi träsket Utan återvändo!
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Är riktigt sugen på Rocket, chrome, pga färgen[emoji2] Hur är den med 30-80g drag? Trolling?

Kommentera

Varför jag skrev 30-80 är för hittat ett gäddspö som är där

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
          Varför jag skrev 30-80 är för hittat ett gäddspö som är där
          Inga problem, men viktspannet passar även en 5000

Kommentera

Ok. Tack för svaren. Nu gör de lättare för mig och kika.

Kommentera

Det är faktiskt svårt att jämföra haspelstorlekar med motsvarande multrullar. I princip är det mängden lina som skiljer en 4000-5000-6000 rulle. I övrigt är de samma rullar så länge du håller dig inom samma serie. Jag skrev "i princip" för det är storleken på spolen som avgör hur mycket lina du får plats med. Mer lina betyder tyngre spole. Tyngre spole betyder att du kastar sämre med en given betesvikt. Tex så fungerar en 4000 storlek bättre för lättare beten medan en 6000 fungerar bättre med tyngre beten. Men även här finns det undantag. Det finns trimspolar som gör att spolen till en 6500 blir lättare än till en mindre rulle. En generellt sätt så anser jag att de flesta rullar har alldeles för stor linkapacitet till det mesta vi fiskar i Sverige, förutom tyngre laxfiske i strömmande älvar möjligtvis. Vem har behov av 250 m 0.35 flätlina?

Samtliga rullar inom 4000 - 6000 (c3, c4, c5, Record ) delar samma grundkonstruktion. Dvs de är precis lika starka och tåliga oavsett storlek. Obs att det gäller inom samma typ av rulle. Det är alltså BARA linkapaciteten och antalet lager som skiljer. C3, C4, C5, Record är samma rulle. Det är bara antalet lager som skiljer. Förutom färgen då. Recorden har faktiskt en grundare spole som blir lättare då den inte rymmer lika mycket lina. OM du inte väljer HC modellen som har en djup spole.

Beast, JB och några andra är specialmodeller där detaljer skiljer mot tex C3. Tex så har de oftast dubbel backspärr och bottenplatta i mässing istället för aluminium. De blir starkare. Jag har flera rullar av olika sort. Ingen har någonsin gått sönder så nyttan med allt detta får du själv fundera på

Det du ska tänka på är att kullagrad linförarskruv är väldigt viktigt vid lättare beten. Helst en med kullager i varje ända. På eBay går det att få tag på tex en C5 mag för en spotstyver då och då. Ämnar du kasta gummi på 100 g plus så spelar det mindre roll.

Det som är kul är att det mesta passar till samtliga rullar. Och delarna är rätt billiga hos Abu.

Så då kommer frågan om vilken rulle du ska ha. Jag hade nog satsat på en rulle i 5000 storlek. Framför allt för det finns mer trim till den än till en rulle i 4000 storlek. För 30 gr beten vill i alla fall jag ha en rulle med lager i linförarskruven. En Record mao. Men en sådan är onödigt dyr. Alernativet är en C3 med en ny linförarskruv. Ett annat alternativ är att leta rätt på en 5600C5 mag på eBay. Jag har ett par sådana och de går för småpotatis. Min sista köpte jag för 700 + frakt om jag minns rätt. Den har lager på alla ställen där det behövs samt en enkelt ställbar magnetbroms som komplement till c bromsen. Det är väldigt smidigt, speciellt om du tänkt dig spannet 30-100 g beten och byter ofta. Det går då att ställa c bromsen lättare än normalt och sedan funjustera med mag.

C och mag har lite olika bromskurvor. C bromsar mest i början när spolen snurrar snabbast för att sedan avta. Mag bromsar linjärt.

Tänk på att en Rocket inte på något sätt kastar bättre än en motsvarande palmodell. Trots att Abu försöker få oss att tro det i reklamen. Den extra ratten är enbart till för att bättre kunna centrera spolen. En liten skillnad finns faktiskt då Rocket levereras med en tunnare rocket olja. Använd samma olja i en C3 så kastar den lika långt. Att sedan Rocket är snyggare är en annan sak. Rocket har dessutom en bottenplatta och stativ i mässing. Starkare än C3-Recorden som är gjorda i alu.

Själv använder jag en Record 50, två 5600 C5 mag, en 5601 JB och en 6500 Pro Rocket. Samtliga utom Recorden är trimmade. Har några hasplar och två lp rullar också men de används till lättare fiske. Har en till C4 mag på väg in. Den tror jag får förbli otrimmad men vem vet. Alla fungerar som en dröm. En är köpt i butik. Resten för "småpengar" på eBay. Hellre fler riggade spön än att tvingas byta bete. i-landsproblem
              Senast ändrad av Mankan G; 2016-01-31, 01:23.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Du glömde att utväxlingen skilljer på rullarna på classic rullarna och fiskar man gädda brukar den lägre varar att föredra utom vid t.ex jerk eller "ren" jiggning.

Kommentera

Jag vill påstå att med det viktspannet blir det lite av en kompromiss. Man bör tänka igenom i vilken ände man främst kommer att befinna sig. Själv fiskade jag tidigare beten ner till 12 grams ABU reflex och tretums Kopyto med skallar under 10 gram med en C 4 av förra generationen. Nya generationen borde med sin lättare spole, lättare linförare och ytterligare ett kullager vara ännu bättre lämpad för de lägre viktklasserna i ditt viktspann. Och den klarar även att kasta hektoklumpar utan att ta allt för mycket stryk.
                  Vill du däremot främst ligga i den tyngre delen av spannet så är den ju inte optimal. Då skulle jag nog personligen satsa på en Pro Rocket i 5000-storlek. En mera robust rulle som kastar bra och som jag förmodar (obs! förmodar) även klarar lite lättare beten.
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

Vet inte riktigt tycker 30-80 känns vettigt...

Kommentera

En ambassadeur 2500c
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55