Satt och läste om Ambassadeur Mörrum. Den är ju bara till storlek 3600. Vad lämpar sig en sådan rulle för?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle för beten mellan 15-100 gram
Collapse
X
-
KeBa och Wiloboken kör ju tungspinn med 25:a men knappast standard... Kan bli dyrt!Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggEn ambassadeur 2500c
Kommentera
-
För mig så innebär multi lite mer jobb än med haspel men det belönas jag med i form av en skönare känsla. Med mer jobb menar jag att multirullar måste ställas in när förutsättningarna ändras. Byte ev bete, tex vikt eller luftmotstånd påverkar kastegenskaperna. Detta gör att jag vill ha fler riggade spön och/eller lättjusterade rullar. Tyvärr faller 2500 på detta hur trevlig rullen än är i övrigt. Det är en fantastisk rulle när den väl är inställd. Det är även detta som gör att jag oftast föredrar magnetbromsade rullar eller LP rullar. De är mycket mer snabbjusterade än de klassiska. Men det beror givetvis på fiskesituationen. Fiskar jag gädda med gummi eller Jerk så behöver jag inte justera alls. Då faller mitt val på min 6500 proffs raket. Lättare gäddspinn så använder jag en Revo Premiere eller en 5600 C5 Mag.
Multi för mig är hela tiden en kompromiss. Underbar känsla men mer jobb."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Vet ja inte om ja kan hålla med om. Finns förmodligen en väldigt bra anledning att man leta en del för o få tag i en. Förmodligen bästa rullen som lämnat urfabriken i svängsta.Ursprungligen postat av ahvenöverreklammerat gammalt skrotDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ignoransens fula ansikte dyker upp igen... Begriper man inte är det bättre att knipa käft...��Ursprungligen postat av ahvenöverreklammerat gammalt skrot
Det är bättre att tiga och låta folk tro att man är dum än att öppna käften och undanröja alla tvivel!Senast ändrad av Gösta; 2016-01-31, 14:45.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggIgnoransens fula ansikte dyker upp igen... Begriper man inte är det bättre att knipa käft...��
Det är bättre att tiga och låta folk tro att man är dum än att öppna käften och undanröja alla tvivel!
Du har så rätt och som vanligt Gösta är du en förebild för våra nya medlemmar! Kanske dags att hänga någon annanstans om inte du heller har något vettigt att säga...
Lillhake: en Mörrum är inte för tungspinn inte ens 80gram, den är tillverkad för lättare spinnfiske.
/ApanSenast ändrad av Monkey; 2016-01-31, 15:08.
Kommentera
-
För att besvara TS fråga så blir mitt tips en AMB 5600CS Pro Rocket som klarar det viktintervall som önskas galant och som dessutom är en långkastare oavsett beten i det viktområdet, att den sedan är slitstark och tålig gör ju inte saken sämre direkt ;-)
Sedan en uppmaning till all Er som har spårat ur tråden med påhopp, pajkastning och otrevliga inlägg, skärpning och återgå till ämnet!
Kommentera
-
Och det är ju jävligt vettiga inlägg ahven levererat i frågan...Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggDu har så rätt och som vanligt Gösta är du en förebild för våra nya medlemmar! Kanske dags att hänga någon annanstans om inte du heller har något vettigt att säga...
Lillhake: en Mörrum är inte för tungspinn inte ens 80gram, den är tillverkad för lättare spinnfiske.
/Apan
Kommentera
-
Själv kör jag med Abu lågprofilare av minsta storlek för havsöring på västkusten det drag jag använder mest är viking herring 10 gram, det funkar hur bra som hellst. ett ex är denna rullen
Till det lite tyngre fisket föreslår jag en sådan här.http://www.abugarcia.se/mobile/fiche...p=775&ids=8863
Den sista rullen klarar en bit över 100 grams drag.
Själv tycker jag en "gammeldax" högprofilare ex 5000 är för stor och klumpig.Senast ändrad av badpitt; 2016-01-31, 17:52.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 980 visningar