Multirulle för beten mellan 15-100 gram - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för beten mellan 15-100 gram

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gösta: definitivt inte har ej skrivt det heller finns flertalet som inte ens orkat läsa tråden och ändå svarat med dumt skit. Att forsätta hälla bensin på det löjliga min rulle är bättre är din känns dock helt onödigt oavsett tråd, plats eller person.

Lillhake vad för budget hade du tänkt till rullen? Lättare att ge ett mer specifikt svar då rör det sig om 1500 eller 5000.

/Apan

Kommentera

De är en ambassadeur rulle som jag kommer köpa men vet ej vilken storlek eller modell.
      Köp någon av Classic modellerna C3,C4 Rocket, Pro Rocket och strunta i snacket om Shimano du har ju redan talat om vad du vill ha så jag förstår inte varför dom kommer på tal.

Gå in i en butik och känn efter vilken storlek på rulle du tycker passar ditt spö bäst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Gösta: definitivt inte har ej skrivt det heller finns flertalet som inte ens orkat läsa tråden och ändå svarat med dumt skit. Att forsätta hälla bensin på det löjliga min rulle är bättre är din känns dock helt onödigt oavsett tråd, plats eller person.

Lillhake vad för budget hade du tänkt till rullen? Lättare att ge ett mer specifikt svar då rör det sig om 1500 eller 5000.

/Apan
        Sorry, kunde bara inte låta bli att reagera... Själv har jag den hårda vägen lärt mig att inte blanda mig i diskussionen ABU vs Japan här på forumet. Och min reaktion på ahvens inlägg kom från ryggraden eftersom jag tyckte att det helt saknade substans och saknade relevans för ämnet. Kan man kanske tycka om mina och Jimmy85:s senaste poster också, men tämligen harmlösa... OCH jar har skickat en seriös post om mina synpunkter på TS fråga. Med detta lämnar jag alla sidospår och följer med intresse vilka vidare svar TS får.
        Skit fiske!
        Gösta
        Senast ändrad av Gösta; 2016-01-31, 18:15.

Kommentera

Väldigt känsligt ämne det här med multirullar, som vanligt blir det dramatik så fort någon vill ha tips om en gane multirulle/J

Kommentera

Apan: Jag har tyvärr inte satt någon budget. Jag har lärt mig att hellre satsa rejält direkt istället för köpa något halvdant. Och vad jag förstår så får du en bra multirulle för 2-5 000kr så i det spannet. Och tyvärr köper jag med ögat före funktionen ibland[emoji16]

Kommentera

Köp då som tidigare rekommenderats en klassisk rulle om du vill ha en Ambassadeur C3, C4 eller en rocket i 5000 kommer räcka länge som första rulle. Oldfirehand här på forumet brukar skriva att han fortfarande fiskar med sin från 60talet om jag inte missminner mig.

Annars har japanerna fin fina rullar men då blir inte utbudet lika stort vad det gäller dem runda.

Dem är enkla att smörja och rengöra, lätt och billigt att byta delar plus att dem kostar under 2000kr samt finns in många färger så ditt öga kommer få sitt med.

Då får du pengar över till att "knarka" gäddbeten vilket fisket ofta leder till.

Mvh
              Apan

Kommentera

Haha det är sant. Hitta en ge fan i våra vatten amb 5601. Den var rätt snygg. Men vad är den stora skillnadeb på C3/C4?

Kommentera

Väldigt många har missförstått vad en Rocket är och Abu spär på det hela. En rund Rocket kastar inte ett dugg längre än motsvarande classic OM samma tunnflytande olja används. Den extra justerratten används endast till att centrera spolen. Den har inget med att en Rocket kastar längre. Samma spole som i motsvarande classic, samma lager, samma linförarsystem etc. Det den däremot har är ett mässingsstativ samt bottenplatta i samma material. Stadigare men knappast superviktigt. Den är även förberedd för den dubbla backspärrren men har den inte alltid monterad.

Det som spelar roll vid en given betesvikt är hur lätt HELA det snurrande systemet roterar samt hur lättstartad spolen och övriga roterande delar är. Mindre och lättare spole startar lättare. Mindre mängd lina gör också spolen lättare. Kullager vs glidlager påverkar mycket. Speciellt då de runda Ambassadörernas linförarsystem ibland har plastbussningar som snurrar allt annat än lätt. Med bra lager på rätt ställen och en spole som är rätt dimensionerad klarar vilken Ambassadeur som helst långa och säkra kast. Med tunga beten spelar detta mindre roll men vill man kasta lättare beten påverkar detta kastegenskaperna mycket. Inte bara att kasten ofta blir längre utan framför allt säkrare, mer kontrollerade.

Min toktrimmade 6500 Pro Rocket klarar av allt från ca 10 g beten på ett UL spö till mina Big McRubber. Nu är en 6500 aningens överviktig på ett UL spö men det visar potentionalen om man gör rätt.

Mitt råd kvarstår. En rulle i storlek 5000 med kullagrad linförarskruv är en utmärkt kompromiss. Ev en grund spole från UT eller original grund spole från ABU Record gör underverk vid lättare beten. En ny eller en beg från eBay. En C3 eller en Record eller en Pro Rocket spelar mindre roll. Jag har rätt många olika varianter och rätt bestyckade fungerar de alla ungefär lika bra

Att sedan en Rocket är sju resor snyggare är en annan sak.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2016-01-31, 19:33.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Fler lager i C4. Speciellt i den viktiga linförarskruven. Siffran talar om hur många lager rullen har. Plastbussningarna i Rocket eller C3 är inte så roliga om man vill kasta lätta beten långt. En Record borde heta C7 då den har sju lager plus IAR. En Rocket har i grundversion endast två lager i spolen samt IAR. Hela linförarskruven och mellanlagret är lagrat i plastbussningar. Väldigt stor skillnad mot den kullagrade skruven som den svarta Pro Rocket men inte den röda har.

C4 har även 1:6.3 jämfört med C3s. 1:5.3 (tror jag det är).

C4 är väl också oftast i 5600 dvs med tumtangent. Jag har dock sett C4 avsedda för andra marknader i vanlig 5000 modell med knapp.

Abus rullar är en bygglåda som gör att de på ett enkelt sätt kan anpassa modellerna till olika marknader. Tex så marknadsförs inga runda ambassadeurer i Sverige med mag broms. Finns på många andra marknader.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2016-01-31, 19:32.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ge fan rullarna är snygga och rejäla!

C4 mer lina per vevtag och tumtagent, har även ett kullager mer om man nu bryr sig om sådant.

C3 långsammare utväxling och knapp ett kullager mindre än c4.

Kastar du beten på 30-80 så är rullarna inte så kinkiga då vikten i dragen drar ut bra med lina och om du har ett bra spö.
                      Senast ändrad av Monkey; 2016-01-31, 19:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 386 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S