Kastvikter Shimano Calcutta 200d? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastvikter Shimano Calcutta 200d?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    /...ett problem med Calcutta D rullarna efter att ha servat ett stort antal av dem, i olika storlekar. I stort sett alla har haft korrosionsskador kring skruvhål och linspridarstag. Dvs där rostfritt stål möter aluminiumet i stativet. Känns som att nån på Shimano's R&D inte gjort sin hemläxa gällande materiallära och kemiska reaktioner.
    Bra info! Kanske bra läge å smörja med lite Tef-Gel på kritiska ytor (har en Conquest DC med den borde på sikt få samma problem om inte skruvarna är av bättre kvalitet, typ syrafast)

    Tyvärr dyrt http://www.happyyachting.com/tef-gel kanske får importera...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
      Upp mot 100g ska nog inte vara nåt problem. Handlar nog mer om fisketeknik och balans på spöt. Dock har jag upptäckt ett problem med Calcutta D rullarna efter att ha servat ett stort antal av dem, i olika storlekar. I stort sett alla har haft korrosionsskador kring skruvhål och linspridarstag. Dvs där rostfritt stål möter aluminiumet i stativet. Känns som att nån på Shimano's R&D inte gjort sin hemläxa gällande materiallära och kemiska reaktioner.
      Att det blir korrosion på aluminium har inget med det rostfria att göra, rostfritt är ett material som du kan använda just för att motverka galvaniskkorrosion. Vill man undvika att få en anod så får man bygga hela rullen i plast och rostfritt.

      Kommentera


      • #13
        Med reservation för att jag kan ha missat något, det jag tror att han kan ha hittat är spår av Shimanos rött fett som D modellen kommer med. Det fattade jag när han skrev "skruvhålet". Jag blev förvånad själv första gången jag såg det. Jag byte till CAL´s fett och då slipper jag förvåna mig varje gång jag öppnar rullen.

        //T
        Senast ändrad av tonyex; 2016-02-05, 18:58.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
          Att det blir korrosion på aluminium har inget med det rostfria att göra, rostfritt är ett material som du kan använda just för att motverka galvaniskkorrosion. Vill man undvika att få en anod så får man bygga hela rullen i plast och rostfritt.
          Fast är det inte så att rostfritt (A2) snarast är "rosttrögt" och "angriper" den oädlare aluminiumen? http://www.profilgruppen.se/tekniska.../#.VrTJHvb2bDA
          Är väl bl a därför de föreskrivs monelpopnitar i master och båtar av aluminium...

          Syrafast, A4 kan nog vara bättre... (och förhoppningsvis vad jag har på min japanska alurulle...)

          Som Tonyex är inne på så kan man bli lite lurad, när jag synade min nya rulle efter några fisketurer så såg jag något rödaktigt runt linföraren och tänkte va sjutton - rostar rullen? Nä... röd avfärgning från linan...
          Senast ändrad av anteman; 2016-02-05, 17:15.

          Kommentera


          • #15
            Fast är det inte så att rostfritt (A2) snarast är "rosttrögt" och "angriper" den oädlare aluminiumen?
            Volvo gjorde en liknande miss för några år sedan, skruvarna som höll metallringen runt strålkastarna fick metallringen att rosta eftersom materialen reagerade på varandra, så Shimano är i så fall inte ensamma om misstaget

            Kommentera


            • #16
              "Misstaget"
              Där ser man det röda fettet rätt bra. //T
              Senast ändrad av tonyex; 2016-02-05, 18:59.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Misstaget
                Där ser man det röda fettet rätt bra. //T
                Ser uttorkat ut? Kan det inte va röd loctite?

                Edit, vore iofs märkligt med loctite på en fiskerulle nu när jag tänker efter...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Ser uttorkat ut? Kan det inte va röd loctite?

                  Edit, vore iofs märkligt med loctite på en fiskerulle nu när jag tänker efter...
                  Hehe, det är min 301D på bilden , så det är fett. Det vet jag! //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2016-02-05, 19:30.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tar upp denna tråd lite igen....

                    En Calcutta 201d, klarar den att fiska gädda med beten upp till 110g? Kör oftast McRubber, Westin jätte, McHybrid, spinnerbaits, Buster Jerk och Westin Swim m.m. Alla i lite olika storlekar. Ska även jerka med den är det tänkt (dock inte de allra störta betena).

                    Tror ju inte denna kommer paja direkt naturligtvis, men kommer den kunna ta för mycket stryk i längden?

                    Tack på förhand!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X