Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromsinställningar multirulle!

Har en Abu garcia revo beast multirulle där jag hela tiden kört på dom inställningar som var när jag köpte rullen. Nu undrar jag hur man ska ställa in alla bromsar för att få bättre kastlängder/känsla osv.

Har hört att man ska ställa in så att linan matas ut sakta sakta när man typ rycker lite i spöt/draget (om ni förstår). Men jag har aldrig riktigt lyckats.

Sen till centrifugalbromsen.... Om piggarna är in mot rullen så att säga, bromsar det då? Får man längre kastlängder om man knäpper ut dom?

Så det jag egentligen söker här nu är en förklaring på ett enkelt sätt/språk så nybörjare kan ställa in en multirulle och förstå hur alla finesser fungerar

Tack på förhand!

Kommentera

Enkelt uttryckt så använder man mer broms som ovan/nybörjare och till slut är det tummen som regerar.

Givetvis en överdrift men det finns en och annan sanning i det påståendet. Bromsen som du ställer in så att betet sakta dalar är en sk grundbroms. I teorin ska den stoppa spolens rotation när betet landar i vattnet. Den bromsen har nästan ingen påverkan alls i början eller i mitten av kastet när spolen snurrar som snabbast. Stäng av den helt är mitt råd. Tummen fungerar mycket bättre. Med stäng av avser jag att dra åt den precis så att spolen glappar ytterst lite i sidled.

När det gäller de övriga två kastbromsarna du har så finns det ingen perfekt lösning. Förmodligen finns det lika många åsikter som det finns fiskare. Jag brukar ställa in mina rullar så att de är lite nervösa med magnetbromsen på noll. Justerar alltså centrifugalbromsen så att jag har lite tendenser till linresning vid kast. Sedan finjusterar jag med magnetbromsen för vind och betesvikt.

C och mag bromsar har lite olika egenskaper. C bromsen är effektivast i början av kastet när spolen snurrar som snabbast för att sedan avta snabbt i takt med att spolens fart minskar. På slutet av kaster är c bromsens efektivitet nästan nere på noll. Då kan grundbromsen göra nytta men tummen är bättre. Faktiskt är oftast c bromsen lite för effektiv i början och kan därmed begränsa kastlängden. Just därför justerar jag mina rullar till att vara lite nervösa med enbart c broms och finlirar med mag eller tummen.

Mag är oftast helt linjär i sin verkan. Bättre i början av kastet då den tillåter högre fart på spolen. Även oftast bättre i mellandelen men klart sämst i slutet av kastet då man inte vill ha någon broms alls. Samma sak om man bara vill "pitcha". Dvs flippa i väg betet en kort bit. Fungerar mycket bättre helt utan broms och då är mag klart sämst. Den har ju samma bromsverkan hela tiden. En c broms är däremot "avstängd" när spolen snurrar sakta.

Så mitt råd är att stänga av grundbromsen då den är helt onödig. Stäng också av mag initialt för att justera rullen lite smånervös med enbart c broms och ett av dina vanliga beten. Finjustera sedan aktivt med mag. Detta kräver att du hela tiden är med och justerar med mag för säkerhetsmarginalen mellan ett långt kast och ett skatbo kan vara rätt liten.

Problemet med flätlina som jag gissar att du använder är att den ofta tenderar till skatbon/linresning strax efter att spolen nått maximal hastighet. Detta problem är nästan obefintligt med nylon eller FC. Denna typ av linresning botas bäst med en c broms som stöttas med lite mag. Eller en känslig tumme 0.1 mm ovanför spolen. Det sista alternativet ger de längsta kasten men kräver en hel del träning
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tjenare din beast har flera olika bromsar c-vikterna och den magnetiska. Så här fiskade jag min beast till gäddfisket 35gr+

Centrera spolen så den knappt kan röra sig i sid led.
        Jag hade 3 c-vikter på 3 av.
        Maxa magnet bromsen kasta.
        kolla hur kastet blev sedan sänker du allt eftersom tills rullen och betet beter sig som du vill vid kast.

Enkla steg att börja med och kom ihåg tummen!

Mankan gav dig en väldans bra förklaring på systemen och lite mer finlir.

/Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2016-04-03, 19:45.

Kommentera

Bra info!
          Får dock fortfarande inte till det med det där att draget sakta ska dala. Kvittar hur jag ställer in alla bromsar!?!?

Kommentera

Du ställer in den mekaniska bromsen så att spolen roterar fritt utan att glappa i sidled. Piggarna på centrifugalbromsen är aktiva när de kan röra sig utåt, är de intryckta så bromsar de inte. Lösgör två eller tre piggar så att de blir aktiva och inaktivera resten genom att trycka in dem. Sedan justerar du magnetbromsen efter behov. Men glöm inte att ha tummen över spolen vid kast så att du kan bromsa med den om linan skulle visa tendenser att resa sig, och framför allt stoppa spolen när betet träffar vattnet.

Kommentera

Tanken är att du ska använda den mekaniska bromsen för att få den effekten. Men gör som Mankan och andra säger, skit i den. Skruva bara åt den så att spolen knappt glappar i sidled. Då kommer betet att åka i backen, det får du inte bort med vare sig c- eller mag broms, men skit i det läs Mankan inlägg noga och rätta dig efter det. Tycker du att det är svårt att undvika skatbon till en början, dra av något tiotal meter lina och så behöver du inte ta i för kung o fosterland!
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Okej. Men tänkte bara kolla så allt fungerar med rullen... Om man trycker ner "tumknappen" och man har dragit åt den mekaniska bromsen max, ska linan inte åka ut något då eller hur menar ni?

Kommentera

Nej den mekaniska bromsen skall inte ligga emot alls dvs fritt fall på betet!

Drar du åt den max kan du förstöra axeln.

Kommentera

Hej Jonas

Nu vet inte jag var i landet "Molla" ligger men jag tycker du ska ta med din rulle till närmaste sportfiskebutik så får någon visa dig hur dess inställningar fungerar.

Eller förresten, visst följer det med en instruktionsbok även på Abus LP rullar!?
                    På de klassiska runda rullarna så följer det med en kort beskrivning på hur man ställer in dem... Tror den följer med på LP rullarna också.

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf