Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
    Har en Abu garcia revo beast multirulle där jag hela tiden kört på dom inställningar som var när jag köpte rullen. Nu undrar jag hur man ska ställa in alla bromsar för att få bättre kastlängder/känsla osv.

Har hört att man ska ställa in så att linan matas ut sakta sakta när man typ rycker lite i spöt/draget (om ni förstår). Men jag har aldrig riktigt lyckats.

Sen till centrifugalbromsen.... Om piggarna är in mot rullen så att säga, bromsar det då? Får man längre kastlängder om man knäpper ut dom?

Så det jag egentligen söker här nu är en förklaring på ett enkelt sätt/språk så nybörjare kan ställa in en multirulle och förstå hur alla finesser fungerar

Tack på förhand!
    Hej Jonas;

Din ABU Revo Beast multirulle har både Infini- och Magnetbroms för att du ska kunna göra finjusteringar för långa och säkra kast med olika betesvikter både i medvind och motvind....

Är det första gången du fiskar med multirulle bör den mekaniska bromsen (Infinibromsen?) var lätt åtdragen så att betet åker ner några decimeter mot marken då du vippar till med spötoppen...

Piggarna (bromsvikterna) på centrifugalbromsen ökar centrifugalbromsverkan vid kast när de trycks ut mot bromsbanan och de minskar bromsverkan när piggarna trycks in mot rullcentrum.
    Centrifugalbromsvikterna fungerar mest i början av kastet. Alla vikter uttryckta mot bromsbanan betyder säkrare kast och mindre trassel, men samtidigt blir kastlängderna kortare...

Slutligen har du slirbromsen som du drar åt lagom hårt vi kast och mindre hårt vid trolling. Starkare lina medger större slirbromsverkan. Glöm inte att alltid nollställa slirbromsen efter avslutat fiske....

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-04-04, 09:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Jonas;

Din ABU Revo Beast multirulle har både Infini- och Magnetbroms för att du ska kunna göra finjusteringar för långa och säkra kast med olika betesvikter både i medvind och motvind....

Är det första gången du fiskar med multirulle bör den mekaniska bromsen (Infinibromsen?) var lätt åtdragen så att betet åker ner några decimeter mot marken då du vippar till med spötoppen...

Piggarna (bromsvikterna) på centrifugalbromsen ökar centrifugalbromsverkan vid kast när de trycks ut mot bromsbanan och de minskar bromsverkan när piggarna trycks in mot rullcentrum.
      Centrifugalbromsvikterna fungerar mest i början av kastet. Alla vikter uttryckta mot bromsbanan betyder säkrare kast och mindre trassel, men samtidigt blir kastlängderna kortare...

Slutligen har du slirbromsen som du drar åt lagom hårt vi kast och mindre hårt vid trolling. Starkare lina medger större slirbromsverkan. Glöm inte att alltid nollställa slirbromsen efter avslutat fiske....

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

www.trumman.com
      Varför nollställa slirbromsen efter avslutat fiske?
      Har aldrig gjort detta på min 5601 JB, min första och Hitils ända multirulle.

Kommentera

Det kan måhända synas övermaga att ifrågasätta en man som fiskat med multirulle sedan urminnes tider. Bara det faktum att han äger en SG inköpt som ny talar väl sitt tydliga språk. Visserligen har jag själv ett par 50-talsambassadeurer, men de är nyss inköpta och står i vitrinskåpet...
        Icke förty så vågar jag mig på att invända mot Old Firehands råd här ovanför. Och jag gör det i kraft av mina betydligt senare nybörjarerfarenheter. Min första sejour med multirulle orsakade mig både skatbon och besvikelser. Med rullen bromsad enligt ABU:s anvisningar så tenderade draget att göra en pendelrörelse som ledde till för tidig "död" med en fortfarande livligt snurrande spole, i stället för den eleganta kastparabel jag förväntat mig...
        Det tog mig några timmar av blod, svett och kötteder att hitta lösningen. Jag provade olika bromsparametrar och kom snart fram till att den eländiga mekaniska kastbromsen var mer till förfång än nytta. I dag kör jag bara med centrifugalbroms (magbroms finns inte på de rullar jag använder), normalt med tre vikter lösa. Och så ger jag pyttelite mekanisk broms i motvind och med fladdriga beten.
        Så jag fortsätter att med en dåres envishet hävda att skruven för den mekaniska bromsen är till enbart för att centrera spolen! Och som någon redan påpekat, mekeländet tenderar att skada både lager och axel om den är för hårt ansatt...
        Ta bort lite lina om det behövs, en mindre diameter på spolen ger en lugnare rulle, kasta lugnt och försiktigt, vänd gärna rullen med veven neråt/uppåt i kastet o0ch känn dig fram med tummen! Den är din bästa vän!!!
        Skit fiske!
        Gösta
        PS För övrigt har jag sällan något att invända mot gäddprofessorn...

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
          Varför nollställa slirbromsen efter avslutat fiske?
          Har aldrig gjort detta på min 5601 JB, min första och Hitils ända multirulle.
          Tar mig friheten att svara i OF:s ställe: För att lamellerna räcker längre då... En åtskruvad slirbroms pressar ihop lamellerna, som kan återhämta sig om man lossar den efter fisket. Är de ständigt hoppressade så deformeras de permanent och du får en mindre mjuk/smidig broms som kräver mer och mer tryck från stjärnskruven. Har jag fel så finns det säkert någon som gärna påpekar det men jag hävdar att detta är teorin bakom
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Har nu varit nere vid sjön och provkastat och testat lite olika bromsinställningar. Min kortfattade slutsats är då att C-bromsen påverkar kastlängden mest, mekaniska bromsen hjälper till att förhindra "skatbon" när draget slår i vattnet, och magnetbromsen kan man typ finjustera för tex vind, vikt på bete mm.
            Jag har hela tiden som jag har ägt rullen (1/2 år) haft C-bromsen inställd så att en vikt bromsar, så ganska slappt inställt med andra ord. Sen har jag testat mig fram lite med magnetbromsning och den mekaniska bromsen. Den mekaniska bromsen brukar jag dock inte ha så mycket bromsverkan med då jag hellre bromsar slutet av kastet med tummen för att slippa "skatbon". Magnetbromsen har jag inte riktigt listat ut än om man typ ska ha mer bromsverkan när man har tunga/lätta beten, eller om det är med/motvind.
            Sen har jag fortfarande inte fattat det här ni snackar om att betet ska dala ner sakta när man rycker lite i spöt. Är det när man har tryckt in "tumknappen" eller är det när man bara håller i spöt vanligt utan att ha tryckt något?

I vilket fall som helst så har jag med dessa inställningar i stort sett aldrig fått "skatbo". Antingen beror det på att det är en väldigt stabil och bra rulle (märker skillnad när jag kör min gamla black Max då man inte alls kan ta i lika mycket utan att få "skatbo"), eller så är man nog ändå lite skillad på att kasta med multirulle utan att man egentligen inte haft så bra koll på dom olika bromsarna

Kommentera

En gång till, den mekaniska bromsen ska vara justerad så att när spolen är frikopplad(utan att glappa i sidled), så ska draget falla fritt direkt när man släpper frikopplingstangenten eller tummen. Det föråldrade(och sämre) sättet att ställa in var att med spolen frikopplad skulle linan löpa ut först när man knyckte till med spöt.

Kommentera

En stilla undran. Är inte den mekaniska bromsens påverkan konstant under kastet? dvs bromskraften ändras inte oavsett hur snabbt/långsamt spolen snurrar?

Klart underskattad broms i mitt tycke.

Kommentera

En stilla undran. Är inte den mekaniska bromsens påverkan konstant under kastet?
                  Jo den är konstant.

Den sätter spolen i kläm och sliter på prylarna, kasten blir ryckigare och i vissa fall blir rullen mer tungvevad, därför undviker jag den.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    En stilla undran. Är inte den mekaniska bromsens påverkan konstant under kastet? dvs bromskraften ändras inte oavsett hur snabbt/långsamt spolen snurrar?

Klart underskattad broms i mitt tycke.
                    Japp, typ handbromsen på en bil.
                    C-broms är kvadratiskt proportionell mot varvtalet. Magnetbroms är linjär mot varvtalet. Ursäkta om jag upprepat något som redan framkommit.

Edit,
                    Missade ditt inlägg Jörgen

Kommentera

Men bromskraften borde väl variera med temperaturen när toleranserna ändras ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 166 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf