Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Två andra sätt att bromsa ner rullen är att ha lite trögare olja i evighetsskruven typ red fuel samt lämna några millimeter till spolkanten när man fyller rullen. Det brukar lugna ner rullen.

    Kommentera


    • #32
      Är det tungspinn som gäller då brukar jag göra som Gabbu beskriver men jag går ett steg längre och smörjer evighetsskruven med liquid grease som är ändå tjockare än Red Label. Förlorar någon kastmeter men rullen blir "stabilare".
      Trixet med att ta av lite lina från spolen är klockrent !
      Det lugnar ofta ner rullen tillräckligt.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
        Jag har en fråga i ämnet: jag har en 2601c elite och efter en stunds fiske så upplever jag att det blir för mycket broms i kastet, med följd av korta kast. Kan detta bero på att det blir vatten i bromstrumman?

        Sent fra min C6903 via Tapatalk
        Tjena,
        OM du får mycket vatten i rullen och även bromstrumman så skulle det ha en bromsande effekt...men frågan är om det är det som är orsaken?
        Lite vatten på bromsbanan skulle egentligen kunna ge motsatt effekt, en orolig rulle.
        Kan det vara så att din lina sugit åt sig vatten och på så vis ökat vikten på spolen med lina? Isf ökar tröghetsmoment och det skulle då kanske kunna upplevas som en bromsande effekt.

        Kommentera


        • #34
          Det tror jag kan stämma, kan det då löna sig att ha så lite flätlina som möjligt på spolen?

          Sent fra min C6903 via Tapatalk

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Tänk på att rullen ska vändas så den står vertikalt inte horisontellt (vev rakt upp eller ner beroende på höger/vänster vevad) även detta visas i manualen..
            Det där har jag också hört och läst någonstans att man ska göra, men någon som vet varför? Vad händer vid utkastet då man vänder rullen vertikalt och inte horisontellt? Sorry att jag kapar tråden lite, men råkade se detta inlägg och bara måste få fråga!

            Kommentera


            • #36
              Hej!

              Vet inte om detta nämnts i tråden ang. bromsverkan. Vill man ha lite mjukare/jämnare broms fick jag en gång i tiden tipset att man skulle ta en blyertspenna och måla försiktigt på vardera sida om bromslamellerna! Fick för mig då i alla fall att det hjälpte!

              Skitfiske!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Är det tungspinn som gäller då brukar jag göra som Gabbu beskriver men jag går ett steg längre och smörjer evighetsskruven med liquid grease som är ändå tjockare än Red Label. Förlorar någon kastmeter men rullen blir "stabilare".
                Trixet med att ta av lite lina från spolen är klockrent !
                Det lugnar ofta ner rullen tillräckligt.
                Ytterligare ett sätt kan vara att smörja bromsbanan. Lite fett ökar friktionen
                Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-13, 11:09.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
                  Det tror jag kan stämma, kan det då löna sig att ha så lite flätlina som möjligt på spolen?

                  Sent fra min C6903 via Tapatalk
                  Det här är inga lätta saker att svara på och det finns nog inga facit utan man får prova sig fram.
                  Ang lite lina på spolen....jo, det minskar ju tröghetsmomentet drastiskt vilket är bra under kastet men man får även tänka på att när spolen ska igång så är "hävarmen" till spolens centrum kortare vilket också ger mer trögstartat....men så har ju hela skiten blivit lättare, snurrigt värre så det är bara att testa.
                  En sak som är värt att nämna är att grov lina kan ge stabilare rulle än tunnare lina.
                  Med grov lina så minskar diametern på linpaketet snabbare än med tunn och tvingar spolen att fortsätta accelerera, vilket samtidigt sträcker upp linan och motverkar backslag.....men så löper grövre lina kanske sämre än tunn i spöringarna....testa som sagt!


                  Ursprungligen postat av Emil_Grönvall Visa inlägg
                  Det där har jag också hört och läst någonstans att man ska göra, men någon som vet varför? Vad händer vid utkastet då man vänder rullen vertikalt och inte horisontellt? Sorry att jag kapar tråden lite, men råkade se detta inlägg och bara måste få fråga!
                  Spännande frågeställning!
                  Är det någon som vet om det gäller alla typer av konstruktioner?....kullagrade/glidlagrade?
                  Borde ha något om var spolens egentyngd hamnar och vad som tar upp den friktionen.
                  Man avlastar ju den radiella lasten på lagren/bussningarna men får ökat friktion mellan typ spolaxel och kopparbricka i vissa konstruktioner....men den kan ju vara mindre än den ökande radiella friktionen i lagren.
                  En av mina 25'or har bussningar och där snurrar det bättre om den lutas med veven uppåt.
                  Där har jag stenkoll på varför det är så men orkar inte förklara....om det inte är någon som är väldigt nyfiken!


                  Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                  Hej!

                  Vet inte om detta nämnts i tråden ang. bromsverkan. Vill man ha lite mjukare/jämnare broms fick jag en gång i tiden tipset att man skulle ta en blyertspenna och måla försiktigt på vardera sida om bromslamellerna! Fick för mig då i alla fall att det hjälpte!

                  Skitfiske!
                  Tjena!
                  Det där står omnämnt i UT's instruktion om hur man vässar en rulle för under en hundring.
                  Jag vill minnas att det gäller den gamla typen av slirbromslameller som var av teflon....eller?
                  Grafit är ju smörjande så det kanske funkar bra även på carbonex?....någon som testat?


                  Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
                  Ytterligare ett sätt kan vara att smörja bromsbanan. Lite fett ökar friktionen
                  Har aldrig testat, låter kladdigt!...dessutom så inbillar jag mig att effekten avtar ganska snabbt när fettet åkt åt sidan.
                  Skulle nog själv bromsat som tidigare nämnt med fetare olja i lager, fett i E-skruv osv..
                  Däremot brukar jag ta en tops med lite olja och veva runt i bromsbanan.
                  Någon påstod nån gång att det ger konsekventare c-broms även om det kommer in några droppar vatten i rullen.
                  Bromsverkan blir mindre, men det är bara att kompensera med antal bromsvikter.

                  Skruva på!

                  Kommentera


                  • #39
                    Mitt fel, jag menade att man har mer mängd nylon i botten som inte suger vatten och mindre flätlina, men fortfarande full spole😀

                    Sent fra min C6903 via Tapatalk

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
                      Mitt fel, jag menade att man har mer mängd nylon i botten som inte suger vatten och mindre flätlina, men fortfarande full spole��

                      Sent fra min C6903 via Tapatalk
                      Äh, inte ditt fel, jag är trött och trögfattad!
                      Men som svar på ditt förtydligande, skulle kunna funka men grundare spole kanske är att föredra för att hålla nere vikten på spole och linpaket.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 921 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S
                      av Micki.S
                       
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      561 svar
                      93 139 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Koster
                      av Koster
                       
                      Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                      60 svar
                      7 296 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
                      271 svar
                      44 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Startad av Niklas_N, 2019-04-15, 14:24
                      4 svar
                      571 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...