Två andra sätt att bromsa ner rullen är att ha lite trögare olja i evighetsskruven typ red fuel samt lämna några millimeter till spolkanten när man fyller rullen. Det brukar lugna ner rullen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bromsinställningar multirulle!
Collapse
X
-
Är det tungspinn som gäller då brukar jag göra som Gabbu beskriver men jag går ett steg längre och smörjer evighetsskruven med liquid grease som är ändå tjockare än Red Label. Förlorar någon kastmeter men rullen blir "stabilare".
Trixet med att ta av lite lina från spolen är klockrent !
Det lugnar ofta ner rullen tillräckligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inläggJag har en fråga i ämnet: jag har en 2601c elite och efter en stunds fiske så upplever jag att det blir för mycket broms i kastet, med följd av korta kast. Kan detta bero på att det blir vatten i bromstrumman?
Sent fra min C6903 via Tapatalk
OM du får mycket vatten i rullen och även bromstrumman så skulle det ha en bromsande effekt...men frågan är om det är det som är orsaken?
Lite vatten på bromsbanan skulle egentligen kunna ge motsatt effekt, en orolig rulle.
Kan det vara så att din lina sugit åt sig vatten och på så vis ökat vikten på spolen med lina? Isf ökar tröghetsmoment och det skulle då kanske kunna upplevas som en bromsande effekt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggTänk på att rullen ska vändas så den står vertikalt inte horisontellt (vev rakt upp eller ner beroende på höger/vänster vevad) även detta visas i manualen..
Kommentera
-
Hej!
Vet inte om detta nämnts i tråden ang. bromsverkan. Vill man ha lite mjukare/jämnare broms fick jag en gång i tiden tipset att man skulle ta en blyertspenna och måla försiktigt på vardera sida om bromslamellerna! Fick för mig då i alla fall att det hjälpte!
Skitfiske!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggÄr det tungspinn som gäller då brukar jag göra som Gabbu beskriver men jag går ett steg längre och smörjer evighetsskruven med liquid grease som är ändå tjockare än Red Label. Förlorar någon kastmeter men rullen blir "stabilare".
Trixet med att ta av lite lina från spolen är klockrent !
Det lugnar ofta ner rullen tillräckligt.Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-13, 11:09.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inläggDet tror jag kan stämma, kan det då löna sig att ha så lite flätlina som möjligt på spolen?
Ang lite lina på spolen....jo, det minskar ju tröghetsmomentet drastiskt vilket är bra under kastet men man får även tänka på att när spolen ska igång så är "hävarmen" till spolens centrum kortare vilket också ger mer trögstartat....men så har ju hela skiten blivit lättare, snurrigt värre så det är bara att testa.
En sak som är värt att nämna är att grov lina kan ge stabilare rulle än tunnare lina.
Med grov lina så minskar diametern på linpaketet snabbare än med tunn och tvingar spolen att fortsätta accelerera, vilket samtidigt sträcker upp linan och motverkar backslag.....men så löper grövre lina kanske sämre än tunn i spöringarna....testa som sagt!
Ursprungligen postat av Emil_Grönvall Visa inläggDet där har jag också hört och läst någonstans att man ska göra, men någon som vet varför? Vad händer vid utkastet då man vänder rullen vertikalt och inte horisontellt? Sorry att jag kapar tråden lite, men råkade se detta inlägg och bara måste få fråga!
Är det någon som vet om det gäller alla typer av konstruktioner?....kullagrade/glidlagrade?
Borde ha något om var spolens egentyngd hamnar och vad som tar upp den friktionen.
Man avlastar ju den radiella lasten på lagren/bussningarna men får ökat friktion mellan typ spolaxel och kopparbricka i vissa konstruktioner....men den kan ju vara mindre än den ökande radiella friktionen i lagren.
En av mina 25'or har bussningar och där snurrar det bättre om den lutas med veven uppåt.
Där har jag stenkoll på varför det är så men orkar inte förklara....om det inte är någon som är väldigt nyfiken!
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggHej!
Vet inte om detta nämnts i tråden ang. bromsverkan. Vill man ha lite mjukare/jämnare broms fick jag en gång i tiden tipset att man skulle ta en blyertspenna och måla försiktigt på vardera sida om bromslamellerna! Fick för mig då i alla fall att det hjälpte!
Skitfiske!
Det där står omnämnt i UT's instruktion om hur man vässar en rulle för under en hundring.
Jag vill minnas att det gäller den gamla typen av slirbromslameller som var av teflon....eller?
Grafit är ju smörjande så det kanske funkar bra även på carbonex?....någon som testat?
Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggYtterligare ett sätt kan vara att smörja bromsbanan. Lite fett ökar friktionen
Skulle nog själv bromsat som tidigare nämnt med fetare olja i lager, fett i E-skruv osv..
Däremot brukar jag ta en tops med lite olja och veva runt i bromsbanan.
Någon påstod nån gång att det ger konsekventare c-broms även om det kommer in några droppar vatten i rullen.
Bromsverkan blir mindre, men det är bara att kompensera med antal bromsvikter.
Skruva på!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inläggMitt fel, jag menade att man har mer mängd nylon i botten som inte suger vatten och mindre flätlina, men fortfarande full spole��
Men som svar på ditt förtydligande, skulle kunna funka men grundare spole kanske är att föredra för att hålla nere vikten på spole och linpaket.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 921 visningar
18 gillar