Hjälp en noob på multi! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en noob på multi!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ibland när jag känner att livet blivit lite för genomtänkt och slentrianmässigt går jag ner till vattnet, knäpper av alla c-vikter, låter spolen glappa lite, hänger på något dyrt handkarvat bete i trä och tar i för fosterlandet.

Ibland blir det ett professional overrun, nån gång går linan och betet seglar iväg, men för det mesta går det förvånansvärt bra och jag känner mig bättre på just detta än vad Zlatan är på fotboll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
      Oroa dig inte för skatbona, dom kommer , typ när du vill liite liite längre i djuphålan och tar i allt vad kroppen håller för och sen är det klippt .
      Precis!

Bara liiiiiite längre!
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag provade att hålla runt rullen här i vardagsrummet och det kändes helt ok. Återstår att se hur det blir i verkligheten.

Rätta mig om jag har fel: Jag har alltså köpt en rulle som vanligtvis heter cs rocket, men nu har den rullhus i ett stycke aluminium, grafik på sidorna och därför ett högre pris?

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
          Rätta mig om jag har fel: Jag har alltså köpt en rulle som vanligtvis heter cs rocket, men nu har den rullhus i ett stycke aluminium, grafik på sidorna och därför ett högre pris?
          Ja, så kan man se det.
          Det går även anse att du köpt en Ambassadeur 5501 Inshore med rak icke vevgavel, spolcentreringsvred, svängt stjärnhjul, annan vev, kullagrad evighetsskruv, fräst stativ, lättare linspridare och möjligen någon annan skillnad jag inte minns.
          Funktionsmässigt är den stora skillnaden mellan Beast och Pro Rocket spolens konstruktion (då jag tvivlar på att stativet gör särskilt stor skillnad vid vanligt fiske). Beast har en fast spolaxel precis som Inshore och Predator medan Pro Rocket har en separat spolaxel.

Beast har dock ett annat artikelnummer på spolen (1389411) jämfört med Inshore (bl.a 1188492), den är möjligen lättare, spollagren är samma. Dessa två rullmodellers huvuddrev samt pinjongdrev har samma artikelnummer (precis som flera andra delar).
          Funktionsmässigt bör det vara ganska små skillnader mellan en Beast och en Inshore men fler lager och lättare delar gör naturligtvis sitt.

Kan inte definitivt uttala mig om Beastens prestanda då jag skruvat isär ett par stycken men bara provkastat 2-3 kast med modellen.

Kommentera

Kastar mycket med min prorocket. När ivern stiger så vet jag redan när jag kastar att det blir att reda ut skatbo, sällan men det händer. Annars vore det ju för ��

Kommentera

Blev fisketur nr 2 idag och jag blir mer och mer nöjd med mitt köp. Känns som att jag får ut mycket mer av dom stora dyra betena som jag har köpt. förutom att jag slipper avskalade pekfingrar så beter sig betena bättre i luften. När jag kastade med haspel så fladdrade både bete och lina runt i luften och i 50% av fallen så hade draget snärjt in krokarna i linan och jag fick veva in något som liknade en flytande fallskärm. Nu med multirullen så är det som att betet hela tiden får lite motstånd i nosen och kan flyga och landa mycket mer graciöst.

Känns bra att ha en haspel och en multi. Var sak har sin tid :-)

Kommentera

Och tiden när du köper nästa multirulle och nästa och nästa kryper allt närmare... Välkommen i träsket!
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Och tiden när du köper nästa multirulle och nästa och nästa kryper allt närmare... Välkommen i träsket!
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Haha tack du . Känns som att du har helt rätt. Hur nöjd som helst med min nya rulle men har redan börjat kolla runt på alla rullar. Finns ju hur många som helst. En del är tekniskt avancerade och en del är bara exklusiva på olika vis. Men eftersom jag gillar att ha det bästa av det bästa så undrar jag vilken multirulle som är motsvarigheten till shimano stella, som jag har som haspel?

Kommentera

Den frågan kommer att sätta igång en debatt som jag avstår från... Lycka till!
                    Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
                      Haha tack du . Känns som att du har helt rätt. Hur nöjd som helst med min nya rulle men har redan börjat kolla runt på alla rullar. Finns ju hur många som helst. En del är tekniskt avancerade och en del är bara exklusiva på olika vis. Men eftersom jag gillar att ha det bästa av det bästa så undrar jag vilken multirulle som är motsvarigheten till shimano stella, som jag har som haspel?
                      Shimano calcutta conquest och Daiwa Shrapnel / Ryoga om vi pratar rullar för det tyngre gäddfisket.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf