Hjälp en noob på multi! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en noob på multi!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en noob på multi!

Tjena. Köpte min första multirulle i tisdags. Har inte hunnit använda den än. Lite halvpinsamt är det dock att jag knappt vet vad jag köpt.

Har alltid använt haspel i 2500-4000-storlek, men eftersom mina beten har vuxit ganska rejält senaste åren, och det kan slita lite ont på pekfingret när man kastar så har jag känt att en rulle där man vilar tummen på spolen är mer naturligt för mina större beten.

Men eftersom ingen kompis äger nån multirulle att låta mig prova på, och jag inte velat köpa spö o rulle bara för att prova så har det inte blivit nåt köp förrän nu.

Desvärre så var det ett impulsköp. Vanligtvis när jag köper grejer så brukar jag läsa på och forska i evigheter innan jag köper nåt. Men nu vet jag inte vad det var med mig. Jag bara kände att jag ville prova och gick in och köpte liksom :-/

Det gäller alltså lite större beten typ mcpike och ibland lite jerk med mctail och liknande.

Det jag vandrade ut med var ett westin w3 upp till 130 gram och en ambassadeur beast med svartzonkerbraid 0.35.

Är det här nåt för en vanlig gäddfiskare? Det fanns lågprofilrullar också men denna var en sån där gammaldags rund, med en målad fisk på sidorna. Ingen aning vad som är bäst eller vad skillnaden mellan olika rullar är. Haspelrullar har jag ju koll på men den här typen av rullar begriper jag ingenting av. Tyvvär brukar man ju köpa fel första gången man köper nåt, och när man blir mer erfaren så vet man vad man behöver. Så jag undrar mest om detta var ett "felköp"?

Sen om funktionen: Jag har läst på så mycket så att jag iallafall vet att stjärnvredet är slirbromsen. Sen vet jag att det finns ett vred som gör att inte spolen går för lätt. Vid frikoppling så ska betet falla kontrollerat till marken.

Men denna rullen har en knapp både på höger och vänster sida :-( På vänstersidan sitter en innanför stjärnan, och på högersidan en ensam stackare. Stod inget i manualen, inget på abus hemsida och ingen info på youtube. :-(

Finns det någon i Sverige som vet?

Click image for larger version

Name:	Beast01a.jpg
Views:	1
Size:	341,2 KB
ID:	1781849
    Jag antar att det är de både vreden i gavlarnas centrum du menar, inte "knappar".
    Det finns många i Sverige som vet en del om dessa vred, här är ett axplock från forumet angående rullar med liknande konstruktion:

Bromsinställning CS Rocket
    Ställa in CS Pro Rocket
    Ställa in rullen
    Kastbromssystemet på en Rocket

Även om din rulle är lite annorlunda uppbyggd jämfört med en Rocket går tipsen i trådarna ovan att applicera på besten.
    Just Ambassadeur Beast kommer fungera bra till ditt fiske, personligen kan jag tycka att det är en av de minst prisvärda multirullarna till tyngre fiske men det säger mer om priset än prestandan...
    Senast ändrad av JontaK; 2016-06-18, 01:17.

Kommentera

Gissar att det du kallar knapp är justeringen av rullens sidoläge i chassit sas. Eller mekaniska bromsen. Brukar själv hålla den löst åtdragen så att rullen löper fritt.
      Men visst kan man dra åt knapparna så att de bromsar ned rullningen enligt beskrivningen.

En rund amba av lite kvalitet, som den du köpt, är aldrig fel. Tror det är riktigt bra grejor du vandrat ut från affären med.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ett tips är att gå till en fotbollsplan eller dylikt och testkasta lite. Det är inte kul då man ser ett dyrt drag flyga iväg över sjön medan man står där med ett skatbo i rullen.

Det är lite skillnad på teknik mellan haspel och multirulle. Med haspel kan man snärta iväg drag med rejäl kraft. Multirulle vill ha mjukare tag, i alla fall i början. Bromsar kan stängas av då man är riktigt van, men tidigt i multiträsket bör man hitta någon inställning man är bekväm med.

Förresten, glöm inte att plocka isär rullen med jämna mellanrum för smörjning o rengöring. Det är viktigt som tusan för att rullen ska må bra...

Kommentera

Orolig för att du köpt fel saker behöver du verkligen inte vara iaf.

Kommentera

Grattis till ett bra köp. En väldigt stabil och stark rulle som du ska vara rädd om, så håller den lika bra om 30 år.

Kommentera

Jag får tacka för alla svar! Nu har jag varit ute och provat livets första multirulls-kast. Så ska bjuda på uppdatering/funderingar.

Jag kastade väl mellan 50-70 kast och konstaterade direkt att det faktiskt var något för mig. Inget slit på pekfingret och dessutom var det riktigt roligt. Jag vet inte om jag är nåt naturligt superproffs eller om skatbo-historierna är överdrivna, men jag lyckades inte få något iallafall. Hade vreden lagom tight i början men lossade en aning sen. och kastade i stark motvind men kunde inte se att det ens fanns nån risk.

Men en del av mina negativa farhågor slog faktiskt in. Det fysiskt icke-optimala i att ha rullen ovanpå spöt kändes faktiskt så illa som jag hade förutspått. Jag blev otroligt trött i mina späda små handleder redan efter ett par kast. När jag vevar så vickar ju rullen litegrann höger-vänster-höger-vänster osv osv. och det förvärras ju av att rullen balanseras ovanpå spöt, samt att spöt var så smalt där vid pistolgreppet där man håller. Det borde ju har varit tjockare där, och kanske rektangulärt så att man kan få lite grepp. grrr. Illa genomtänkt.

Det enda sättet som jag kunde minska problemen med var att vila tummen på rullen. Men tycker inte det fanns nåt bra ställe att sätta tummen på. Den tvärgående metallbaren satt lite för långt ner för att vara bekväm, och dessutom hade den en vass kant.

Det andra stället, sidan på gaveln, var glashal och blev dessutom våt. Så både hal och våt.

Hur brukar ni göra?

Kommentera

håll om rullen i stället....om du nu inte med dina späda handleder även har för små händer till att "palma" en klassisk rund multi...kanske det skulle funka bättre att hålla framför rullen i så fall...för man håller inte bakom....
                Senast ändrad av byggarn; 2016-06-18, 15:15.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ta rullen i handen, med tummen mot spolen eller liggande ovanför. Det är rätt mycket bekvämare än att hålla runt triggern

(kan säga att skatbon händer om man är oförsiktig... Själv är jag något av en expert på att få sådana då jag gärna tar i för mycket)
                  Senast ändrad av buffertmannen; 2016-06-18, 15:25.

Kommentera

Oroa dig inte för skatbona, dom kommer , typ när du vill liite liite längre i djuphålan och tar i allt vad kroppen håller för och sen är det klippt .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 913 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S