Hjälp en noob på multi! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en noob på multi!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Shimano calcutta conquest och Daiwa Shrapnel / Ryoga om vi pratar rullar för det tyngre gäddfisket.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
    Har båda de varianterna och de är grymt bra!

Ryoga 2020H är för lite tyngre fiske. Har inte testat mer än 60gr på den men det är ju inga som helst problem.
    Även 15gr klarar den utmärkt. Eller en Buzzer på 20gr.
    Hur bra som helst. Bromsen är utmärkt.

En kollega var med på lunchen och testade den, han har aldrig kastat med multi innan men efter några kast med max broms så gick han neråt och neråt och kastade långt och kontrollerat. Utan tillstymmelse till trassel. Han var grymt imponerad.
    Han testade sedan med en amba från 80-talet och fick trassel på trassel Men det är ju inte en rättvis jämförelse heller då det likaväl hade kunnat vara 100år utveckling mellan dem.
    Amban är bra på sitt sätt och Ryoga på sitt sätt.

Conquest 100HG kör jag till lättare saker. Det är en ganska liten rulle, finns ju större, 300 och 400 är väl mer för dig om du ska ha för tungt gäddfiske.
    Dock klarar denna även upp mot 50-60gr, har inte testat tyngre än så.

Båda kastar bra, Ryogan lite bättre i de vikter som den jobbar bäst i.

Har lite mer videos på dem om du tittar bland mina videos men det ger ju en inblick av vad det är för rullar.

Båda är grymt sköna, mjukva och starka.

Får jag välja en favorit? Kan inte det, de har sina starka sidor båda två och båda är riktigt underbara.

Ryogan får man köpa beg från Japan.
    Conquest kan man köpa ny från Japan(och sverige för en betydligt högre summa). Från Japan får en Conquest på ungefär samma som du gav för din Ambassadeur.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Är det generellt så att japanerna är mer tekniktunga och high-tech, medans abu-rullarna inte är bäst på något men lättare att underhålla?

Sen undrar jag vad tuben med olja är till för, som medföljde? Inga instruktioner gavs. Är det till veven eller där linspridaren glider eller nåt annat?

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
        Är det generellt så att japanerna är mer tekniktunga och high-tech, medans abu-rullarna inte är bäst på något men lättare att underhålla?

Sen undrar jag vad tuben med olja är till för, som medföljde? Inga instruktioner gavs. Är det till veven eller där linspridaren glider eller nåt annat?
        Generellt sett så är det som så att vissa anser att tekniken väger tungt och vissa anser att det svenska arvet och den svenska "gedigenheten" är ultimat.
        Du bjuder in till en diskussion som man har gått igenom flertalet gånger på forumet, vad är bäst, tekniktung Japan eller gedigen Svensk!?!?!

Kort sagt kan man väl säga att det är smaken som avgör! Jag har alltid kört på Ambassadeur och när valet låg på en ny high end rulle så fick jag upp ögonen för Conquest. Men vägen dit var lång....

Teknik är inte allt! Det viktigaste är att du ska hitta en rulle som du trivs med.
        Att trivas med en ambassadeur är inte svårt!
        Inte heller med en Japan.

I mitt fall så var det nyfikenheten som avgjorde, Ambassadeur har jag använt i 20år(nästan) men en Japan hade jag aldrig provat!

Använder en Ambassadeur Revo S som en "slitrulle" som jag inte behöver vara så rädd om. Denna är riktigt bra!
        Kostar 2k ny. En Conquest kostar 5k ny. (Sverigepriser) och jag kan inte säga att Conquest är 3k bättre!

Sen köpte ju du en av de dyraste Ambassadeurerna med. Den hade ju aldrig jag köpt utan jag hade hellre köpt en beg Daiwa från Japan för halva priset.

Hade isär min Daiwa för någon vecka sedan. Tokenkel. Inte på något sätt svårare än en Ambassadeur. Lite annorlunda men inte svårare.

Hade isär den, smörjde upp och tittade nyfiket.

Har haft isär flertalet lågprofil med och det är inte heller svåra saker att montera isär(och ihop). Så länge man är normalbegåvad med att kunna lägga pussel så klarar man det.

Oljan är för lager/bussningar först och främst. Finns många fina trådar här gällande service på rullarna.
        Här har du mer eller mindre allt som behövs:
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kan du tar isär en Ambassadeur är t.ex en calcutta inga problem heller.

Joens en Ambis är lika klen som allt annat eller lika starkt beroende på hur brutal du är med prylarna.

Kommentera

Det enda sättet som jag kunde minska problemen med var att vila tummen på rullen. Men tycker inte det fanns nåt bra ställe att sätta tummen på. Den tvärgående metallbaren satt lite för långt ner för att vara bekväm, och dessutom hade den en vass kant.

Det andra stället, sidan på gaveln, var glashal och blev dessutom våt. Så både hal och våt.

Hur brukar ni göra?
            Du vänjer dig säkert, personligen gillar jag lågprofilrullar, de är lägre och därmed lättare att ha tummen ovanpå.

Det går säkert vägen med ditt kastande, problemet brukar bli sedan när du tycker att "det här kan jag" då blir det lätt att man tar i lite extra dessutom har man sänkt den mekaniska bromsen något, då kommer skatbona..
            Lite trial and error blir det på resans gång, multirullar är mycket skönare att fiska med så jag anser att du gjort rätt som bytte.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Generellt sett så är det som så att vissa anser att tekniken väger tungt och vissa anser att det svenska arvet och den svenska "gedigenheten" är ultimat.
              Du bjuder in till en diskussion som man har gått igenom flertalet gånger på forumet, vad är bäst, tekniktung Japan eller gedigen Svensk!?!?!

Kort sagt kan man väl säga att det är smaken som avgör! Jag har alltid kört på Ambassadeur och när valet låg på en ny high end rulle så fick jag upp ögonen för Conquest. Men vägen dit var lång....

Teknik är inte allt! Det viktigaste är att du ska hitta en rulle som du trivs med.
              Att trivas med en ambassadeur är inte svårt!
              Inte heller med en Japan.

I mitt fall så var det nyfikenheten som avgjorde, Ambassadeur har jag använt i 20år(nästan) men en Japan hade jag aldrig provat!

Använder en Ambassadeur Revo S som en "slitrulle" som jag inte behöver vara så rädd om. Denna är riktigt bra!
              Kostar 2k ny. En Conquest kostar 5k ny. (Sverigepriser) och jag kan inte säga att Conquest är 3k bättre!

Sen köpte ju du en av de dyraste Ambassadeurerna med. Den hade ju aldrig jag köpt utan jag hade hellre köpt en beg Daiwa från Japan för halva priset.

Hade isär min Daiwa för någon vecka sedan. Tokenkel. Inte på något sätt svårare än en Ambassadeur. Lite annorlunda men inte svårare.

Hade isär den, smörjde upp och tittade nyfiket.

Har haft isär flertalet lågprofil med och det är inte heller svåra saker att montera isär(och ihop). Så länge man är normalbegåvad med att kunna lägga pussel så klarar man det.

Oljan är för lager/bussningar först och främst. Finns många fina trådar här gällande service på rullarna.
              Här har du mer eller mindre allt som behövs:
              http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi
              Är "den svenska gedigenheten" nåt som existerar i verkligheten eller är det bara svenskt önsketänkande?

Kan abu göra extra tjocka kugghjul som inte japanerna kan tillverka, eller dras skruvarna år med just det där finurliga "svenska knycket", som gör att dom inte vibrerar loss så lätt? :-)

Kommentera

Är "den svenska gedigenheten" nåt som existerar i verkligheten eller är det bara svenskt önsketänkande?

Kan abu göra extra tjocka kugghjul som inte japanerna kan tillverka, eller dras skruvarna år med just det där finurliga "svenska knycket", som gör att dom inte vibrerar loss så lätt? :-)
                Den svenska gedigeniteten existerar absolut, testa så får du se! Men vissa japanska rullar är förjävla sköna att fiska med, jag har precis råkat glida in i japanträsket efter att ha fått låna en grön Curado av en fiskepolare och jag gilla den som fan, mjukheten och smidigheten plus massa kraft och kvalitetskänsla som jag inte trodde japanerna hade, så jag ville oxå ha en japansk lågprofilare som komplement till mina runda ambor som jag älskar pga att dom alltid funkar, bara lite olja å fett, det som går sönder efter en massa fiske är pinnen till vevknopparna, men det kostar nästan ingenting så det är lugnt. Men i alla fall, japanrullen jag fastna för och köpte i december är en Tatula och den är riktigt bra, kastar lätt och långt, stark och jämn å fin fighting broms, kastbromsen funkar i mina ögon perfekt. Och än så länge håller den i alla fall, den har blivit dränkt i saltvatten massa gånger och jag har svinat 120grams bly till bottenmete från stranden typ varje dag i fyra veckors tid när jag hade med den på semester utan någon direkt vård, bara skölja av. Olja har den fått några gånger på spollagrena och lite fett på evighetsskruven och den är efter ett halvårs fiske lika go som den va när den va ny, men det vetifan om den lever om tio år/ sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                  Den svenska gedigeniteten existerar absolut, testa så får du se! Men vissa japanska rullar är förjävla sköna att fiska med, jag har precis råkat glida in i japanträsket efter att ha fått låna en grön Curado av en fiskepolare och jag gilla den som fan, mjukheten och smidigheten plus massa kraft och kvalitetskänsla som jag inte trodde japanerna hade, så jag ville oxå ha en japansk lågprofilare som komplement till mina runda ambor som jag älskar pga att dom alltid funkar, bara lite olja å fett, det som går sönder efter en massa fiske är pinnen till vevknopparna, men det kostar nästan ingenting så det är lugnt. Men i alla fall, japanrullen jag fastna för och köpte i december är en Tatula och den är riktigt bra, kastar lätt och långt, stark och jämn å fin fighting broms, kastbromsen funkar i mina ögon perfekt. Och än så länge håller den i alla fall, den har blivit dränkt i saltvatten massa gånger och jag har svinat 120grams bly till bottenmete från stranden typ varje dag i fyra veckors tid när jag hade med den på semester utan någon direkt vård, bara skölja av. Olja har den fått några gånger på spollagrena och lite fett på evighetsskruven och den är efter ett halvårs fiske lika go som den va när den va ny, men det vetifan om den lever om tio år/ sketfiske
                  Haha det är väl inget man testar bara sådär :-)
                  Då bör man ju jämföra med en rulle i samma prisklass,dvs runt 4000 pickadoller. Sen ska man ha fisketid och fiskedagar i flera år för att sedan kunna urvärdera.

Jag hoppas ju att det är som du säger, att det finns en speciell gedigenhet. Men jag undrar fortfarande vad den består av. Har abu tillgång till starkare material?

Kommentera

Jag hoppas ju att det är som du säger, att det finns en speciell gedigenhet.
                    Abu jämför bara runda Amb: med andra runda Amb: i sin reklam inte rullar av andra märken.

Men en sak är säker det är att materialen i dom Svensktillverkade runda Amb: är förbaskat mycket bättre en det som sitter i Kina rullarna även om dom bär samma namn.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Abu jämför bara runda Amb: med andra runda Amb: i sin reklam inte rullar av andra märken.

Men en sak är säker det är att materialen i dom Svensktillverkade runda Amb: är förbaskat mycket bättre en det som sitter i Kina rullarna även om dom bär samma namn.
                      Ok, dom är iallafall bättre än kinarullar. Och denna bedrift har i folkmun fått kallas "den svenska gedigenheten".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 259 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf