Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Visa inlägg
Ryoga 2020H är för lite tyngre fiske. Har inte testat mer än 60gr på den men det är ju inga som helst problem.
Även 15gr klarar den utmärkt. Eller en Buzzer på 20gr.
Hur bra som helst. Bromsen är utmärkt.
En kollega var med på lunchen och testade den, han har aldrig kastat med multi innan men efter några kast med max broms så gick han neråt och neråt och kastade långt och kontrollerat. Utan tillstymmelse till trassel. Han var grymt imponerad.
Han testade sedan med en amba från 80-talet och fick trassel på trassel
Men det är ju inte en rättvis jämförelse heller då det likaväl hade kunnat vara 100år utveckling mellan dem. Amban är bra på sitt sätt och Ryoga på sitt sätt.
Conquest 100HG kör jag till lättare saker. Det är en ganska liten rulle, finns ju större, 300 och 400 är väl mer för dig om du ska ha för tungt gäddfiske.
Dock klarar denna även upp mot 50-60gr, har inte testat tyngre än så.
Båda kastar bra, Ryogan lite bättre i de vikter som den jobbar bäst i.
Har lite mer videos på dem om du tittar bland mina videos men det ger ju en inblick av vad det är för rullar.
Båda är grymt sköna, mjukva och starka.
Får jag välja en favorit? Kan inte det, de har sina starka sidor båda två och båda är riktigt underbara.
Ryogan får man köpa beg från Japan.
Conquest kan man köpa ny från Japan(och sverige för en betydligt högre summa). Från Japan får en Conquest på ungefär samma som du gav för din Ambassadeur.
Kommentera