Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
    Det här är en väldigt intressant frågeställning. Jag skall till exempel köpa min första lågprofilrulle nu (bara kört haspel innan). Jag kan välja att tömma plånboken på en värsting som får goda recensioner av folk och hålla tummarna för att jag tycker som dom eller så kan jag gå in lågt på tex. en ABU Black Max eller begagnat och kolla av om jag överhuvudtaget gillar den typen av rullar.

Problemet är att jag med den billiga rullen kan hamna i den situationen att jag inte tycker att det funkar för att den faktiskt är tekniskt så mycket sämre och jag får aldrig chans att avgöra om jag gillar den typen av rulle. Eftersom investeringen var liten så gör det inte så mycket men jag kanske lägger ned av fel anledning.

Om jag istället väljer en för 2500:- eller uppåt så tror jag att den tekniskt kommer fungera bra men jag kan fortfarande komma fram till att den typen av rulle passar mig dåligt. Eftersom investeringen var stor så svider det rejält men jag kanske lägger ned av rätt anledning.

Lägg dessutom till att de extra tusenlapparna jag lägger på rullen kanske bara är en investering i bättre livslängd eller design, alltså egenskaper som inte påverkar handhavandet, så är det för mig som förstagångsköpare nästan omöjligt att välja väg inför ett nytt rullköp. Så för mig är det en viktig frågeställning: är en dyrare rulle bara marknadsföring eller är den faktiskt så mycket bättre?
    Om du klarar dig med linkapaciteten i en BlackMax och inte ska använda beten under 5-7 grams jiggskallar så kan du definitivt prova en BlackMax. Den fungerar minst lika bra som en Revo Premiere. Jag har provat.... Då jag har bägge. 900 kr eller så vs 2800 eller vad det nu är. 11 kullager mot 4 tror jag men de flesta av alla lager i Premiere sitter på platser där de spelar noll roll. Två bra lager i spolen och ett bra IAR räcker. Linspridaren står still på bägge vid kast så någon kullagrad högfartsdel är inte behövd på samma sätt som med de rullar där linspridaren rör sig vid kast. Kan mycket väl vara så att Premieren håller bättre över tid men ska du testa så duger BM alldeles utmärkt.

Faktum är att med de två olika spön jag testade mina rullar med och med de beten, jiggskallar på 5 resp 7 gr så blev kasten längre med BM. Och då har jag modifierat IVCB bromsen i min Premiere genom att brutalt plocka bort tvåmannalag de fyra bromsarmarna. Med alla fyra och bromsen på 0 så bromsade det fortfarande för mycket. Kasten blev riktigt korta.

Vet inte om min kastteknik gynnas av Mag. Mag och C har lite olika bromskurvor. Jag har faktiskt petat in Mag i flera av mina runda rullar och jag kastar längre och klart säkrare på detta sätt
    Senast ändrad av Mankan G; 2016-10-14, 19:58.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Om du klarar dig med linkapaciteten i en BlackMax och inte ska använda beten under 5-7 grams jiggskallar så kan du definitivt prova en BlackMax. Den fungerar minst lika bra som en Revo Premiere. Jag har provat.... Då jag har bägge. 900 kr eller så vs 2800 eller vad det nu är. 11 kullager mot 4 tror jag men de flesta av alla lager i Premiere sitter på platser där de spelar noll roll. Två bra lager i spolen och ett bra IAR räcker. Linspridaren står still på bägge vid kast så någon kullagrad högfartsdel är inte behövd på samma sätt som med de rullar där linspridaren rör sig vid kast. Kan mycket väl vara så att Premieren håller bättre över tid men ska du testa så duger BM alldeles utmärkt.

Faktum är att med de två olika spön jag testade mina rullar med och med de beten, jiggskallar på 5 resp 7 gr så blev kasten längre med BM. Och då har jag modifierat IVCB bromsen i min Premiere genom att brutalt plocka bort tvåmannalag de fyra bromsarmarna. Med alla fyra och bromsen på 0 så bromsade det fortfarande för mycket. Kasten blev riktigt korta.

Vet inte om min kastteknik gynnas av Mag. Mag och C har lite olika bromskurvor. Jag har faktiskt petat in Mag i flera av mina runda rullar och jag kastar längre och klart säkrare på detta sätt
      Själv har jag erfarenhet av SilverMax2, även den med ABU:s magnetbroms och vad gäller kasteenskaperna så är detta en synnerligen trevlig (och användarvänlig) rulle. Jag fettade av lgren och smorde upp rullens högfartsdelar med raketolja (ABU:s egna) och någon ytterligare "trimning" känner jag inget behov av. Maxseriens vabrykte här i landet sammanhänger nog främst med att de sålts som ett budgetalternativ vid jerkfiske (vilket de absolut inte är avsedda eller lämpliga för). Till normalt svenskt spinnfiske efter abborre, gös, gädda och öring är de helt OK rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Det här ämnet kan spjälkas upp i ett antal delfrågor.

Vad är en dyr rulle? För vissa är 500 kr mycket pengar medan andra är i den belägenheten att de kan impulsköpa en rulle för 5.000 kr. 500 kr kan anses vara ett brutalt överpris om rullen är av såpass usel kvalitet att den havererar redan efter någon eller några fisketurer liksom om dess funktion redan från början är undermålig. Är 5.000 kr (eller, för den delen, 10.000 kr dyrt för en rulle som i alla avseenden fungerar perfekt och som håller "livet ut"?

Vad är "bättre"? Man kan naturligtvis, allt annat lika, hävda att en rulle som är 2% mer lättvevad är i detta avseende, objektivt sett och mätbart, bättre än den trögare rullen men är skillnaden relevant? Är en rulle, för den som fiskar kanske 4-5 gånger per år, bättre därför att den är i princip outslitlig när ju i stort sett vilken billig rulle som helst skulle kunna tjäna denne ägare väl under åtskilliga år (och förmodligen livet ut)?

Bakom dessa delfrågor ligger den, som jag ser det, helt avgörande frågan: Hur pass bra rulle behöver man? Svaret på den frågan varierar förmodligen i väldigt hög grad. Vissa är nöjda med grejor bara de fungerar hjälpligt, andra är perfektionister och kan hänga upp sig på eller uppskatta detaljer som de allra flesta överhuvudtaget inte noterar. Att "kravspecen" samvarierar med till vad och hur ofta rullen används är självklart.

Går vi sedan över till psykologiska förklaringsmodeller så blir det hela i stort sett omöjligt att hantera. Det finns säkert någon eller några patologiska rullnördar som lider av något slags samlarsyndrom och är beredda att skuldsätta sig upp över öronen för att få äga en otroligt avancerad och oerhört dyr rulle som säkert fungerar som en dröm men för vilken de inte har någon som helst praktisk användning. Sedan finns ju stekarna som kanske är högst medelmåttiga och måttligt intresserade fiskare men som tycker att det känns bra att flasha med en riktigt dyr rulle, en som matchar rolexen, när de någon gång poserar vid ett fiskevatten.
        Klockrent Lausvik, en sammanfattande och bra beskrivning av det som redan skrivits i tråden! Oavsett om man är prylnörd, aktiv annonsör med kommersiella intressen, lättlurad konsument, nischad eller helt enkelt en "vanlig" sportfiskare...

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Det är alltid bäst/säkrast att köpa prylar från företag som har ett brinnande intresse för att leverera alltid bästa prylarna istället för att köpa prylar från företag som har marknadsandelar och profit som enda syfte. Detta gäller även fiskeprylar.
          Absolut helt rätt "tonyex".

Du kan väl starta en tråd och berätta för oss andra när du har hittat ett företag som uteslutande tillverkar/säljer fiskeprylar av högsta tänkbara kvalitet och dessutom utan profit!!!

//Tantor
          [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 796 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki