Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Hej på er. Nu blir det nörderi Varför? Jo jag stör mig ibland på hur insnöade vi är när det gäller varumärken och prisnivåer. Dyr är alltid bättre eller?

Varför är en Shimano Stradic bättre än Exage för halva priset? Eller en ABU Revo Premiere STX vs Premiere S? Eller för den delen en ABU Revo Premiere LP multirulle vs en BlackMax? Är en ABU Ambassadeur Record 1500 kr bättre än en C3?

Läser ofta att tex BlackMax inte håller och istället rekommenderar man tex en Premiere.

Och vad läggs i ordet "bättre"? Får man mer fisk? Större fisk? Håller rullen längre? Känslan?

Jag har reflekterat över detta på senare tid då jag har "uppgraderat" en del av mina prylar. Dvs bytt ut dem eller skruvat isär och bytt delar. I detta arbete har jag insett att jag i alla fall är rätt grundlurad av mina förutfattade meningar. Inte alltid men ofta. Det som skiljer mellan ABU Record och C3 är i princip 3 st kullager extra i Recorden. Kostar max 20 kr i inköp. 2000 kr skillnad ute i butik i vissa fall

Har både en BlackMax och en Revo Premiere i min ägo. Bägge av senaste modell. I Premieren sitter ABUs allra finaste och dyraste broms medan bromsen i Blackmax är en enkel magnetbroms. Satte på en liten jigg med 5 och 7 gr skalle och kastade med två olika spön. Ett ABU Veracity 10-30 g och ett St Croix spö i samma klass. Gissa vilken rulle som kastade längst på bägge spöna och med bägge skallarna? Gick tystast vid kast? BlackMax!!!! Och då har jag ändå modifierat min Premiere genom att plocka bort två av fyra bromsarmar. Med alla fyra bromsade det för mycket. Först med 2-3 g skallar kom Premierens mycket lättare spole till sin rätt.... Skruvade sedan isär dessa två för att se vad som skiljer på insidan. Förutom kosmetika så är det mycket fler kullager i Premieren men de sitter alla på platser som inte gör någon nytta vid praktiskt fiske!! i övrigt så är de nästintill identiska i sin konstruktion. Varför är då en Premiere bättre än en BlackMax?

Bytte ut min Exage mot en Stradic av senaste modell. Varför? För att det är kul och jag har råd. Men åter till saken så ska jag i ärligheten säga att vid praktiskt fiske är skillnaderna minimala. Jag har haft noll bekymmer med min Exage så jag har svårt att se vad som ska hålla bättre i min nya fina Stradic.

Samma sak med min Orra 2 SX vs Revo Premiere. Ingen praktiskt skillnad vid vattnet. Jo lite. Revon har lite lite mindre glapp i veven när jag monterar den på rätt sida. Dvs på höger sida. På "fel" sida är de identiska i sin funktion

Så är vi grundlurade eller bara dumma? Vad är det för en myt vi går på gång på gång....
    Senast ändrad av Mankan G; 2016-10-12, 15:12.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Mer eller större fisk hjälper nog inte rullen med. Men längre kast, lägre toleranser (och därmed mindre slir, oljud osv) och en skönare upplevelse kan man nog allt få. Det är ju emellertid subjektivt vad man anser bäst och därför någonting man får pröva sig fram till. Vidare kan det göra skillnad i vad rullen klarar av att kasta (höga och låga betesvikter).

Är vi lurade? Nja, erkänner man att värden är subjektiva så är ett bra köp det köpet man personligen är nöjd med. Jag gillar min Lexa och tycker att den är värd sina knappa två tusen. Jag har testat rullar jag tycker är värda mindre, och vissa mer. Andra skulle hävda motsatsen... Därför bör man ju också vara tydlig med att det man rekommenderar görs utifrån ens egna erfarenheter och subjektiva preferenser.

Ett par ord om produktionskostnader och teknisk utveckling: Ju bättre och effektivare produktionsprocessen blir, desto bättre blir de billiga Kinarullarna. Det man dock går miste om där är ju garantin, som med alla utlandsköp (om inte försäljaren är snäll).
    Anledningen till att märkesrullar i Sverige kostar mycket är huvudsakligen inte därför att tillverkarna är ondsinta profitörer som ser sina kunder som levande plånböcker, utan tullar och skatter samt höga lönekostnader i Sverige, samt - icke att förglömma - mellanhänder och distributörer: "The art of business is being a good middle man."

Kommentera

Du ser på saken på ett litet felaktig sätt. Men visst har du poäng. Det gäller som konsument att vara påläst, annars kan man lätt låta sig luras av mördande marknadsföring. Men även av andra sportfiskare som riktiga tro sig kunna experter ropar ut hur mycket bättre deras 36 kullager är för xxxx ggr pengarna. I vissa fall så kan man köpa en 50% billigare rulle, själv byta några detaljer för en spottstyver och vips så har man den dyra rullen i sin hand. Förutom det estetiska.

I exemplet du tog med C3 och record är du helt fel ute. C3 Alustativ, recorden har Chrome mässing, rekordet är en helt annan konstruktion dessutom som jag som mekanisk konstruktör gissar är mer kostsam att bygga.

Men det felaktiga i din reflektion är att du pratar om sämre/bättre i ett statiskt tänkande. Om en rulle är sämre eller bättre beror inte enbart på dess kvalitet eller dess prestanda utan lika mycket på vem eller hur rullen ska nyttjas. En erkänt bättre rulle kan för en nybörjare eller söndagsfiskare upplevas som likvärdig. Med andra ord måste du som fiskare pressa rullarna till sitt yttersta för att skillnaden ska visa sig. Om en rulle har styrka, hållbarhet mm som motsvarar 10 på en skala och en billigare rulle har siffran 5 hälften så dyr. Om du som fiskare pressar och nyttjar rullarna slitage, styrka mm motsvarande en 4 på skalan så är dessa rullar jämnbördiga för dig. Som att jämföra en Porsche och en skoda Felicia och köra max 70 med kärringacceleration och svängar i pensionärsfart. Så framstår ju Porschen som en sämre bil för den kommer inte till sin rätt i dom farterna utan blir lite bråkig, stökig att köra.

Så visst är det skillnad på bra och dåliga rullar. Men det blir lite skrattretande när vissa kommer med spö och rullar motsvarande Ferrari och kör som en dagisfröken. Ja då är man lurad, för en dagisfröken hade definitivt upplevt en bättre bil i den billiga Felicia.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sen ska ju sägas att som Exage i ditt exempel är en grymt bra rulle. Den lirar i toppskiktet.

Men Om man tar stradic så har den antagligen bättre kullager, mjukare gång, starkare komponenter

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Och vad läggs i ordet "bättre"?
          Tja, har man inte gjort det klart för sig innan man lägger stora pengar på att uppgradera sin utrustning så blir man förmodligen grundlurad. Av sig själv. Vet man vilka egenskaper man är ute efter så kan man ofta köpa väldigt bra rullar mycket billigt. Värre är det om man vill ha "det senaste" eller det "som gäller" utan att riktigt veta varför. Då får man oftast betala dyrt men om man får "bra" grejor är mer ovisst.

Bra är, som jag ser det, en rulle som gör det jag ska ha den till på ett bra sätt såväl när jag nyss köpt den som flera år senare. Bättre är svårare och frågan är hur pass bra grejor man behöver och varför. Här handlar det nog oftast om andra än praktiska, fiskerelaterade, behov och har man väl fastnat i jakten på "den bästa" rullen så har man förvisso skaffat sig en förmodligen livslång (och dyr) hobby men särskilt mycket med sportfiske har den inte att göra.

Själv köpte jag nyss ett gäng alldeles utmärkta rullar av en synnerligen erfaren och skicklig fiskebroder. Han har använt dem flitigt under många år (decennier) och eftersom de fortfarande fungerar oklanderligt så räknar jag med att de kommer att göra god tjänst i ytterligare många år (och, om jag får hålla på så länge, decennier). Att jag fick rullarna billigt beror antagligen på att det inte är många som överhuvudtaget förstår att, tex, en baitrunner från slutet av 1980-talet fortfarande är ett potent fiskeredskap och (kanske framförallt) inte tycker att det är mycket att skryta (eller ens visa sig) med.

Kommentera

Man handlar inte rullar utifrån priset utan utifrån vad du behöver för ditt fiske. Efterforska vad som är bra. På svenska marknaden säljs mycket skit som marknadsförs som lyx. De bästa prylarna kommer oftast inte ens hit. Ingen av de lågprofilrullar jag har nu finns ens på svenska marknaden. Det är ett skämt att ens jämföra abu's rullar med de bättre från Daiwa och Shimano t ex. Klart en Shimano Stella haspelrulle är bättre än det mesta, men så kostar den därefter, men frågan du ska ställa dig är: Vad behöver du för ditt fiske och vilken budget har du? Lyssnar du bara på svenska handlare, företag och folk knutna till diverse företag så blir du många gånger totalt grundlurad, sen om du märker eller kommer märka det beror på dig och lite andra faktorer. Kollar du på större marknader, läser och bildar dig en egen uppfattning från flera källor så kommer du snart inse vad du behöver och vad du ska undvika. Så länge du själv är nöjd med dina inköp så skit i vad andra tycker, rullen blir inte bättre än användaren många gånger heller ändå så
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Jag tycker absolut att TS har en poäng!
              Tror att många av oss (iaf jag får jag lägga till för att undvika nån eventuell snyting från dem som verkligen alltid vet fullt ut vad de köper innan de köper...) har låtit "lura sig" av marknadsföringen av dyrare modeller av t ex rullar som ofta sannolikt bara har lite fler kullager.

I vissa fall kan få komponenter vara av bättre kvalitet men i relation till merpriset? Säkert får man snarare betala för kvalitetskontrollen, den dyrare rullen synas mer noggrant och det kostar ju förstås... på så sätt finns det säkert färre "måndagsexemplar" av dyrare rullar.

För övrigt är jag tveksam till om Recorden har mässingsstativ?

Hur många har förresten likt TS skruvat isär en billig modell och en dyr modell och jämfört komponenterna, del för del? Inte jag och inte många skulle jag tro...

Under alla omständigheter anser iaf jag att TS iakttagelse av Black Max kontra Premier var upplysande - jag måtte ha levt i ensamt mörker..
              Senast ändrad av anteman; 2016-10-12, 19:49.

Kommentera

Kollar man spec på recorden så är det kromat mässingsstativ som den är byggd på.

Kommentera

Rocket är dock i mässing om jag inte missminner mig...

Kommentera

Senaste versionen av Record har alustativ...sorry pucktvåa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 391 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S