Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Varför engagerar du dig i en tråd om du inte bryr dig om vad TS skriver?
    För att läsa vad andra skriver?

Varför skriver du till mig och inte TS?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Älskar rulltrådar, så mycket känslor och kärlek i dom!

/Alex

Kommentera

En dyr rulle för mig är när man INTE får valuta för pengarna.
        Betalar gärna en bra peng för en rulle som ger mig ett roligare fiske.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Calcutta Conquest 401 är enligt mig värd vartenda öre. Jag köpte min för 3699kr, på min trimmade JB har jag lagt 1000kr i inköp och 2666kr i trim. Totalkostnad är alltså nästan precis densamma.

Vad är då skillnaden? Shimanon har stativ och gavel frästa ur aluminium, modernare drev med fler tänder till antalet och mindre i storlek, bättre upphängda komponenter, etc

Om Calcutta Conquest är en Ferrari 488GTB så är JB en Volvo 940. En toppmodern sportmaskin mot en slitvarg vars grundkonstruktion inte har utvecklats nämnvärt sedan mitten av förra århundradet. Den senare går att använda, den är hållbar och den är lätt att reparera, men komfort och prestanda är i klass med en traktor.

I JB kan du räkna kuggarna när du vevar. I Conquest så undrar man ifall den har hydraulisk kraftöverföring då den är så mjuk.

Nu är inte skillnaden så omfattande att jag kommer att sälja alla mina gamla rullar. Men framöver så kommer jag att satsa på "top of the line"-rullar.

Om jag dessutom jämför en trimmad JB med en helt original Lexa 300HL så väljer jag hellre den senare för att jag helt enkelt tycker att den är trevligare att fiska med.

JB:s fördel då? Den är jävligt ball, som en hotrod på sjön!
          Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-10-14, 08:38.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av niinmita Visa inlägg
            Största lurendrejeriet i sportfiske sammanhang måste ju vara beten, menar inte då handgjorda beten utan massproducerade beten.
            Precis! Jag har själv, OTALIGA GÅNGER, blivit pålurad beten marknadsförts som effektiva men som det - trots flera försök! - överhuvudtaget inte nappar på. Senast i söndags provade jag flera nyinköpta beten men inte ett enda av dem drog ett... enda ... hugg. Det är ju rena rama bedrägeriet! Att sådant för fortgå - ÅR EFTER ÅR - är varken mer eller mindre än en SKANDAL!!! Jag blir så j*vla arg!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
              Älskar rulltrådar, så mycket känslor och kärlek i dom!

/Alex
              I början var det inte det, alltså en rulltråd i nån slags gängse mening men om man läste den som en generell kritik mot de som köper dyrt så kan man, av allt att döma, landa precis var som helst...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Precis! Jag har själv, OTALIGA GÅNGER, blivit pålurad beten marknadsförts som effektiva men som det - trots flera försök! - överhuvudtaget inte nappar på. Senast i söndags provade jag flera nyinköpta beten men inte ett enda av dem drog ett... enda ... hugg. Det är ju rena rama bedrägeriet! Att sådant för fortgå - ÅR EFTER ÅR - är varken mer eller mindre än en SKANDAL!!! Jag blir så j*vla arg!!!
                Haha inte riktigt så jag menade. Menade mer kvaliten på många beten idag är riktigt dålig, Plastbeten som blir vattenfyllda, färg som släpper direkt, ögon som ramlar av när betet träffar vattnet, jiggar som inte har någon gång alls. Köpte ett par beten förra veckan som ska gå så fint i vattnet enligt tillverkaren men när jag provade så la betet sig på sida och plogade på vattenytan. Funkar säkert det också men inte riktigt den gången den ska ha enligt tillverkaren.

Kommentera

Det är gjort studier på det mesta med människor. Det finns fakta som visar att människor generellt är nöjdare med saker och tjänster de betalar mer för. Hjärnan är väldigt duktig på att lura oss och vi inbillar oss helt enkelt att vi får en bättre produkt när vi betalat mer för den.

Det kan därför tex vara bättre att sälja en vara eller tjänst dyrare bara för att det finns fler köpare i tex ett specifikt segment och lägga mer pengar på marknadsföring istället.

Läser man på lite om psykologi, hur hjärnan fungerar samt marknadsföring kan man i alla fall bättre förstå hur vi blir påverkade av marknadsföring samt hur vi själva blir lurade av vår egen hjärna. Och inte minst varför det måste eller i alla fall bör finnas lagar som begränsar reklam mot barn och att det borde vara fler som faktiskt respekterar detta, utan att göra detta till en politisk debatt.

Med det sagt är det inget snack om att det finns bättre och sämre rullar, samt mer och mindre prisvärda rullar. Men att försöka övertala någon som är frälst i sitt eget val är ganska svårt, för att inte säga omöjligt. Det finns det ju också psykologiska faktorer bakom.

Kommentera

Dom konstruerar rullar idag så att du får betala mycket för lite lite bättre.
                    Tex haspelrullar, du får 0.5kg mer slirbroms om du lägger på 1000kr, eller att haspeln inte snurrar och slår igen sig själv i kastet. Kanske några av alla onödiga kullager har tätning så att dom står emot mer vatten och liknande småsaker som egentligen inte ger så mycket med tanke på hur mycket det kostar.

Eller trimm till multirullar, vad kostar en "lättad" linförare som kostar 1kr att tillverka? 4-700kr? Det är helt sanslöst dyrt i alla fall.

Det är en soppa att ge sig in i men jag tycker att man lugnt kan konstatera att rullar över 700kr ger mindre och mindre för varje krona man betalar.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
                      Eller trimm till multirullar, vad kostar en "lättad" linförare som kostar 1kr att tillverka? 4-700kr? Det är helt sanslöst dyrt i alla fall.
                      Linförare till Ambassadeur: 429kr
                      Keramisk knivbult: 134kr
                      Ovanstående komplett: 549kr

Jag är övertygad om att den kostar mer än en krona att tillverka, maskinerna kostade i inköp och underhåll, någon har konstruerat komponenterna, de ska transporteras till Sportfiskeboden, Sportfiskeboden måste lägga på lite för att täcka sina utgifter och sen så ska ju staten ha sitt.

Meterialkostnaden kan ses som försumbar i sammanhanget, men allt kostar pengar och någon får betala.
                      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 882 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf