Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
    Det är gjort studier på det mesta med människor. Det finns fakta som visar att människor generellt är nöjdare med saker och tjänster de betalar mer för. Hjärnan är väldigt duktig på att lura oss och vi inbillar oss helt enkelt att vi får en bättre produkt när vi betalat mer för den.

Det kan därför tex vara bättre att sälja en vara eller tjänst dyrare bara för att det finns fler köpare i tex ett specifikt segment och lägga mer pengar på marknadsföring istället.

Läser man på lite om psykologi, hur hjärnan fungerar samt marknadsföring kan man i alla fall bättre förstå hur vi blir påverkade av marknadsföring samt hur vi själva blir lurade av vår egen hjärna. Och inte minst varför det måste eller i alla fall bör finnas lagar som begränsar reklam mot barn och att det borde vara fler som faktiskt respekterar detta, utan att göra detta till en politisk debatt.

Med det sagt är det inget snack om att det finns bättre och sämre rullar, samt mer och mindre prisvärda rullar. Men att försöka övertala någon som är frälst i sitt eget val är ganska svårt, för att inte säga omöjligt. Det finns det ju också psykologiska faktorer bakom.
    Läser man på lite om hur människan påverkas av litteratur skriven av auktoriteter inom psykologin kan man lätt förstå hur vi blir lurade av vår egen hjärna. Vi älskar helt enkelt att bli bländade av det vi själva tror innerligt på och precis som du skriver, det finns det ju psykologiska faktorer bakom.

Men huvudsaken är att vi känner lycka med det vi tror på oavsett vad det handlar om, livet är för kort för att ha tråkigt !!

Kommentera

Tjääna
      Vad skall man säga.
      Så här ser mina drivkrafter ut.
      När man var färsking så gick man på marknadsföring,handlares/kompisars råd samt pris (inte för dyrt).

Ju mer man har lärt sig och ju mer man har fiskat så har ens egna krav och kunskaper tagit över så att säga. Och ju mer man har lärt sig och ju mer man har fiskat så har kraven/kunskapen blivit fler/större och "hårdare".

Och ju mer kraven/kunskapen har höjts ju dyrare har utrustningen blivit.

Sen tycker jag att tiden man lägger ner på fisket är en viktig drivkraft när det gäller utrustningsval. Mycket tid, dyrare utrustning. Lite tid billigare utrustning

Hade jag vetat det jag vet idag redan från början så hade min utrustning kostat en bråkdel av vad jag lagt ut. Jag tänker då på alla "mellanklassprylar" jag inhandlat som visat sig vara skit och inte alls hållit måttet av olika skäl.

Till sist.

50 fiskedagar om året med en rulle för 500kr eller för 4000kr. För mig är svaret givet. Och så det där med antal kullager mm, det är något jag skiter fullständigt i, det får vara vad det vill med det. Jag kräver bara att grejorna skall fungera i alla väder vid alla tidpunkter och vara bekväma och pålitliga att använda.

Hoppas det duger som svar vad gäller vilka drivkrafter och mekanismer som ligger bakom mina köp.

På dom igen
      BB
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Enig med dig!

...och dessutom till "rätt" pris!

Det jag inte håller med är att denna tråd är ingen abu vs ?? tråd. Frågan är ställd på ett sätt så att man blir misstänksam på en gång, men man ska inte låta sig luras av det utan det är alltid bäst att lägga fram fakta som några av oss har införskaffat sig den hårda vägen under ganska lång tid. Till slut brukar det ordna sig......

//T
        Jag kan garantera att avsikten med tråden inte var att skapa ytterligare en vs tråd. Även om jag råkar ha snöat in på de runda ABU rullarna så hade jag lika gärna kunnat valt ett annat märke. Jag gillar mina rullar främst för att de tilltalar esteten i mig och att jag kan underhålla mig under de mörka månaderna med att bygga om och uppgradera dem i oändlighet. Det är kul. Jag gillar dem inte för att de är bäst. Hur ska jag kunna tycka det? Jag har knappast provat allt där ute. De är dock tillräckligt bra för det fiske jag bedriver.

Nej ursprunget var verkligen det jag skrivit vid fler tillfällen: varför gör vi våra val som vi gör och hur olika parametrar påverkar oss samt varför så många så intensivt försvarar sina val
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          En dyr rulle för mig är när man INTE får valuta för pengarna.
          Betalar gärna en bra peng för en rulle som ger mig ett roligare fiske.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
          En av de bättre kommentarerna. Håller med dig
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Jag kan garantera att avsikten med tråden inte var att skapa ytterligare en vs tråd. Även om jag råkar ha snöat in på de runda ABU rullarna så hade jag lika gärna kunnat valt ett annat märke. Jag gillar mina rullar främst för att de tilltalar esteten i mig och att jag kan underhålla mig under de mörka månaderna med att bygga om och uppgradera dem i oändlighet. Det är kul. Jag gillar dem inte för att de är bäst. Hur ska jag kunna tycka det? Jag har knappast provat allt där ute. De är dock tillräckligt bra för det fiske jag bedriver.

Nej ursprunget var verkligen det jag skrivit vid fler tillfällen: varför gör vi våra val som vi gör och hur olika parametrar påverkar oss samt varför så många så intensivt försvarar sina val
            Tjääna
            Försvarar sina val? Det är väl inte så konstigt!
            Jag menar, om jag köper en rulle jag trivs med. Varför skulle jag säga något annat än att den är bra? Sen att någon annan tycker annorlunda, vad gör det? För det handlar ju om vilka val JAG gör och inte vad någon annan tycker om det.
            På dom igen
            Bb
            Senast ändrad av Barabajare; 2016-10-14, 04:03.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det här är en väldigt intressant frågeställning. Jag skall till exempel köpa min första lågprofilrulle nu (bara kört haspel innan). Jag kan välja att tömma plånboken på en värsting som får goda recensioner av folk och hålla tummarna för att jag tycker som dom eller så kan jag gå in lågt på tex. en ABU Black Max eller begagnat och kolla av om jag överhuvudtaget gillar den typen av rullar.

Problemet är att jag med den billiga rullen kan hamna i den situationen att jag inte tycker att det funkar för att den faktiskt är tekniskt så mycket sämre och jag får aldrig chans att avgöra om jag gillar den typen av rulle. Eftersom investeringen var liten så gör det inte så mycket men jag kanske lägger ned av fel anledning.

Om jag istället väljer en för 2500:- eller uppåt så tror jag att den tekniskt kommer fungera bra men jag kan fortfarande komma fram till att den typen av rulle passar mig dåligt. Eftersom investeringen var stor så svider det rejält men jag kanske lägger ned av rätt anledning.

Lägg dessutom till att de extra tusenlapparna jag lägger på rullen kanske bara är en investering i bättre livslängd eller design, alltså egenskaper som inte påverkar handhavandet, så är det för mig som förstagångsköpare nästan omöjligt att välja väg inför ett nytt rullköp. Så för mig är det en viktig frågeställning: är en dyrare rulle bara marknadsföring eller är den faktiskt så mycket bättre?

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                Det här är en väldigt intressant frågeställning. Jag skall till exempel köpa min första lågprofilrulle nu (bara kört haspel innan). Jag kan välja att tömma plånboken på en värsting som får goda recensioner av folk och hålla tummarna för att jag tycker som dom eller så kan jag gå in lågt på tex. en ABU Black Max eller begagnat och kolla av om jag överhuvudtaget gillar den typen av rullar.

Problemet är att jag med den billiga rullen kan hamna i den situationen att jag inte tycker att det funkar för att den faktiskt är tekniskt så mycket sämre och jag får aldrig chans att avgöra om jag gillar den typen av rulle. Eftersom investeringen var liten så gör det inte så mycket men jag kanske lägger ned av fel anledning.

Om jag istället väljer en för 2500:- eller uppåt så tror jag att den tekniskt kommer fungera bra men jag kan fortfarande komma fram till att den typen av rulle passar mig dåligt. Eftersom investeringen var stor så svider det rejält men jag kanske lägger ned av rätt anledning.

Lägg dessutom till att de extra tusenlapparna jag lägger på rullen kanske bara är en investering i bättre livslängd eller design, alltså egenskaper som inte påverkar handhavandet, så är det för mig som förstagångsköpare nästan omöjligt att välja väg inför ett nytt rullköp. Så för mig är det en viktig frågeställning: är en dyrare rulle bara marknadsföring eller är den faktiskt så mycket bättre?
                Det gäller att kolla varför en rulle kostar 2500 kr , finns massor med exempel på rullar som kostar ca över 2000 kr här men halva priset i Tyskland . Tyvärr är inte priset en måttstock på hur bra en produkt är , snarare hur duktiga butiker & grossister är på att marknadsföra en produkt

Kommentera

@ Henrik-W. En svår fråga att besvara generellt. Både ock och mer eller mindre skulle jag vilja säga... Exemplen som TS inledningsvis nämnde pekar, tycker jag, i den riktningen att man betalar dyrt för ganska lite... Det innebär inte att alla rullar följer exakt det mönstret men...

Å andra sidan ska du köra ytterligheter, t ex 5 gram så kanske du måste gå den vägen eller ev byta spole/kullager...

Fin gång får många (dyrare) rullar med hjälp av kullager. Fast kullager i sig ökar inte livslängden på rullen om de är av dålig kvalitet... Men de upplevs av vissa som skönare med en tightare känsla. Vissa vill ha det just så och betalar för det nöjet, om man inte tycker sånt är viktigt så kan man sannolikt spara en slant (utan att förlora alltför mycket i livslängd)

Vissa rullar har både fina material, många kullager och god livslängd men det kan vara svårt att veta vilka de är...

Jag har landat ungefär här just nu, andra tycker säkert lite annorlunda kanske beroende på vad de prioriterar men också en plånboksfråga...

Kommentera

Har inte läst varenda inlägg på alla 6 sidor, men, mina fem cent;

Har länge kört med haspelrullar kring 400-500 kronorsklassen(t.ex Abu Stamina, Okuma Safina Noir) och har haft en del trasselbekymmer(flätlina). Sen skaffade jag en Shimano Exage 2500 FD i våras(vilket är en rulle i tusenkronorsklassen om jag inte är ute på cykeltur)och tycker att den är rena rama drömmen jämfört med de billigare rullar jag använt. Mycket sällan trassel(kör 0,13 Sufix 832 flätlina) och att kasta med den känns som högklassig coital verksamhet. För mig var det tveklöst en bra investering som gett valuta för pengarna.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Det här ämnet kan spjälkas upp i ett antal delfrågor.

Vad är en dyr rulle? För vissa är 500 kr mycket pengar medan andra är i den belägenheten att de kan impulsköpa en rulle för 5.000 kr. 500 kr kan anses vara ett brutalt överpris om rullen är av såpass usel kvalitet att den havererar redan efter någon eller några fisketurer liksom om dess funktion redan från början är undermålig. Är 5.000 kr (eller, för den delen, 10.000 kr dyrt för en rulle som i alla avseenden fungerar perfekt och som håller "livet ut"?

Vad är "bättre"? Man kan naturligtvis, allt annat lika, hävda att en rulle som är 2% mer lättvevad är i detta avseende, objektivt sett och mätbart, bättre än den trögare rullen men är skillnaden relevant? Är en rulle, för den som fiskar kanske 4-5 gånger per år, bättre därför att den är i princip outslitlig när ju i stort sett vilken billig rulle som helst skulle kunna tjäna denne ägare väl under åtskilliga år (och förmodligen livet ut)?

Bakom dessa delfrågor ligger den, som jag ser det, helt avgörande frågan: Hur pass bra rulle behöver man? Svaret på den frågan varierar förmodligen i väldigt hög grad. Vissa är nöjda med grejor bara de fungerar hjälpligt, andra är perfektionister och kan hänga upp sig på eller uppskatta detaljer som de allra flesta överhuvudtaget inte noterar. Att "kravspecen" samvarierar med till vad och hur ofta rullen används är självklart.

Går vi sedan över till psykologiska förklaringsmodeller så blir det hela i stort sett omöjligt att hantera. Det finns säkert någon eller några patologiska rullnördar som lider av något slags samlarsyndrom och är beredda att skuldsätta sig upp över öronen för att få äga en otroligt avancerad och oerhört dyr rulle som säkert fungerar som en dröm men för vilken de inte har någon som helst praktisk användning. Sedan finns ju stekarna som kanske är högst medelmåttiga och måttligt intresserade fiskare men som tycker att det känns bra att flasha med en riktigt dyr rulle, en som matchar rolexen, när de någon gång poserar vid ett fiskevatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki