En ambassadeur, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En ambassadeur, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller i huvudsak med Jester Burk, men jag anser att rullarna trots allt lämpar sig olika bra för olika ändamål. Vill du främst använda rullen till jerkfiske eller fiske med beten kring och över hektot är JB:n med sitt kromade mässingstativ och sina bussningar ett bättre val. Men för fiske med beten från 15-20 gram och uppåt 70-80 gram skulle jag välja C 4:an med kullagren i såväl spolen som evighetsskruven. Och ja, jag har erfarenhet av båda, sålde min C 4 till förmån för rullen i avataren för beten från ABU reflex 7 gram och upp till Kopyto 3 tum med 15 grams skalle och en likadan för beten upp till 40 gram. JB:n använder jag fortfarande för jerkfiske. Och jag anser definitivt att C 4:an klarade de lättare betena bättre än min JB.
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Klart att En JB hanterar tyngre beten bättre, men då frågan handlade om kullager vs bussningar så svarade jag från den synpunkten. Och jag säger det igen, det är spolvikten som är avgörande, så en JB med lättare spole och inkörda oljebronsbussningar funkar minst lika bra som en C4(som vad jag vet har en lättare spole än JB:n) vad gäller kastvikter. Men en C4 är ingen dålig rulle den heller så gillar man den så köper man självklart en sådan, för man kan ju alltid byta stativ, bottenplattor mm om man vill förstärka den. Om det sedan är ekonomiskt är förstås upp till var och en.

Kommentera

Jo hr Jesper, visst har du rätt i mycket, men prestanda är relativt och JB: är som en Dodge Viper och C4:an som en Ferrari...
        Skämt åsido så sitter det en lätt UT-spole i avatarrullen för riktigt lättspinn och en originalspole i den jag använder upp till 40 gram. Båda är ganska späckade med kullager. Och C4:an har gott om kullager och, som du säger, den har en lättare spole... Så visst är användningsområdet väsentligt för rullvalet. Lättare beten = C4, vedträn = JB.
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Ok, om man ska välja mellan rullar i originalskick och mest ska fiska med typ Fiske 2-beten så är väl C4:an lämpligare. Men om man vill kunna fiska ett bredare spektrum med en enda rulle så är en JB med lättare spole och oljebronsbussningar ett bättre val då man kan fiska både vedträn och Atom med samma rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Ok, om man ska välja mellan rullar i originalskick och mest ska fiska med typ Fiske 2-beten så är väl C4:an lämpligare. Men om man vill kunna fiska ett bredare spektrum med en enda rulle så är en JB med lättare spole och oljebronsbussningar ett bättre val då man kan fiska både vedträn och Atom med samma rulle.
            JB:n har inte oljebronsbussningar som original...��.

Kommentera

Näe, och inte lättare spole heller vad jag vet. Men om man köper till oljebronsbussningar och lättare spole så behöver man inte köpa två rulla om man även vill kasta vedträna, som man annars måste om man köper en original C4:a(eller uppgradera C4:an för större pengar än vad spolen och bussningarna kostar till JB:n.

Kommentera

Verkligheten ser ju ut så att man behöver minst fem Ambor för olika fisken och viktklasser��...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Verkligheten ser ju ut så att man behöver minst fem Ambor för olika fisken och viktklasser��...
                  Minst!
                  Alla vet ju hur många olika golfklubbor som golfspelarna har i sin bag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Jo visst, men det gäller först när man väl har blivit insnärjd i träsket. Det börjar ju alltid med att "jag ska bara ha en".

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Jo visst, men det gäller först när man väl har blivit insnärjd i träsket. Det börjar ju alltid med att "jag ska bara ha en".
                      Så egentligen gör vi TS en otjänst att rekommendera någon. Begäret efter fler blir snart ohanterbart...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 095 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf