Låter illa Revo Toro Beast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låter illa Revo Toro Beast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Låter illa Revo Toro Beast

Hej,

För andra gången låter det som att ett lager är gånget i min toro beast.

Första gången hände det i slutet på maj så jag skickade tillbaka rullen till återförsäljaren som i sin tur skickade den till ABU för reparation.
    Fick tillbaka rullen i början på juli och allt var frid och fröjd tills igår när det började igen.

Det här är en rulle som är ny för i år och redan har lager börjat låta riktigt illa 2 gånger. Är det fler som har haft dessa problem med den här rullen? Vad har ni gjort?
    Finns det bussningar man kan använda istället för lager?
    Räcker det med att smörja upp den tro?

Jag fiskar mest med shallow riggade McRubber och Pigshad så den utsätts inte för några extrema påfrestningar.
    Allt fiske sker även i sötvatten.

Tips och råd över hur man ska åtgärda det här en gång för alla mottages tacksamt!
    Har ingen lust att byta ut rullen då den är grym i övrigt.

Mvh
    Dennis

Hej.

Vad var det som var trasigt första gången? Fick du specifikation på det? Beter sig rullen exakt likadant denna gång?
    Finns många saker som kan få rullen att låta illa. Det har uppdagats för mig att dessa typer av lågprofilrullar ABU tillverkar verkar ha problem med frikopplingen, och det är inte relaterat till hur tunga beten man fiskar. Fallet kan vara att den inte frikopplar hela vägen och pinjongen skaver lite granna. Så inte alls säkert att det är ett lager. Dessutom är det inte heller helt ovanligt att det kommer in smuts i en rulle och gör att rullen låter illa. Så inte alls säkert att det är lager. Under alla år jag fiskat med multiplikatorrullar, av olika slag och märken har jag själv aldrig fått ett lagerras. Däremot mycket andra detaljer som tjorvat.
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Eftersom du skriver *räcker det med att smörja rullen* får jag känslan av att du inte smörjer rullen & då är det en bra början .
      Hur ofta smörjer du rullen , tror det står i manualen att man ska skölja & smörja rullen efter varje pass .

En multi rulle behöver betydligt mer kärlek än en haspel , fiskar jag söt vatten då kan det gå några pass mellan rengöring & smörjning men kör jag salt vatten då försöker jag göra det varje gång .

Kommentera

För andra gången låter det som att ett lager är gånget i min toro beast.
        Om en rulle med ordinarie pris 5000 kr börjar låta illa 2 gånger på så pass kort tid är det riktigt dåligt.
        Gör inga större service grejer själv utan fortsätt reklamera, tillverkar dom dåliga prylar ska dom stå för det.
        Hade jag varit i din situation hade jag försökt få en ny rulle istället för att låta dom skicka den på service.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-09-04, 18:06.

Kommentera

tredje gången en produkt tjorvar har man rätt till pengarna tillbaka, så sikta på det å byt sen

Älskar ambassadeurer, men ur ett tekniskt perspektiv är toro-rullarna inte alls bra enligt mig, helt klart överrepresenterade i strul. Mycket som är bra - på pappret, men i verkligheten så när man skruvar upp en brukad toro så är det fullt i skav från frikopplingsarm och bottenplatta. skavd frikopplingsarm, glappande fjädrar mm, mm. Den utsträckningen på slitage har jag inte sett på några andra rullar.

Den mest hatade rullen på "svenska gäddfiskare" på facebook - daiwa lexa, har jag haft isär ett par. Ett välkänt faktum att de kan få lagerras pg a dålig smörjning, men de jag skruvat har sett ut som nya i stort då man servat dom. Shimano-rullar kommer aldrig in till mig för service. Till viss del säljs det mycket färre än t ex lexa och amba, men ändå. Tror det är en viss skillnad i driftsäkerhet där....

Men vill man ha kvar sin toro-rulle. Lär dig skruva och spara numret till abu-service, annars blir det en tråkig historia. För problemen kommer inte upphöra efter en tur ner till svängsta...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Om en rulle med ordinarie pris 5000 kr börjar låta illa 2 gånger på så pass kort tid är det riktigt dåligt.
            Gör inga större service grejer själv utan fortsätt reklamera, tillverkar dom dåliga prylar ska dom stå för det.
            Hade jag varit i din situation hade jag försökt få en ny rulle istället för att låta dom skicka den på service.

Bara för en rulle kostar mö pengar håller den inte bättre än en rulle för de normala priset så länge den inte är gjord av något overkligt.

Jag har köpt rullar för samma prisklass å kört med i saltvatten å undrat varför dem börjar låta efter dem legat stilla i nån dag... De är för att där är sån precision mellan spolen å gavlen (Den "gropen" spolen går in i gavlen, nån minimeter) är så jävla mikroskopisk så ett saltvattenskorn räcker för å föra ett jävla oväsen... Vet inte hur många gånger jag haft sär en av rullarna innan jag råkade hitta "felet".

De är bara välja, känna kuggarna elr hålla ett jävla oväsen
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Eftersom du skriver *räcker det med att smörja rullen* får jag känslan av att du inte smörjer rullen & då är det en bra början .
              Hur ofta smörjer du rullen , tror det står i manualen att man ska skölja & smörja rullen efter varje pass .

En multi rulle behöver betydligt mer kärlek än en haspel , fiskar jag söt vatten då kan det gå några pass mellan rengöring & smörjning men kör jag salt vatten då försöker jag göra det varje gång .
              Kan du utveckla?
              Menar du att du efter varje saltvattenpass öppnar upp rullen och gör en mindre service, fettar och oljar in?

Kommentera

Jag fiskar mest i mälaren och lite i trosa skärgård. Jag öppnar mina rullar ungefär efter 4-5 pass
                Har inbillat mig att rullen mår bra av detta. Skulle jag fiska saltvatten skulle jag göra det efter varje pass
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av detärlukas Visa inlägg
                  Kan du utveckla?
                  Menar du att du efter varje saltvattenpass öppnar upp rullen och gör en mindre service, fettar och oljar in?
                  Nej, men går nog bara 2-4pass i saltvatten och då ska jag vara tydlig med att jag doppar ALLTID mina rullar undervattnet minst en gång vid varje vadning mest för... Grejor ska användas Rullar den i sötvatten servar jag aldrig den, i alla fall inte förens den börjar låta konstigt.
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Grejen är.... Även om man fiskar i sötvatten bör man hålla efter rullarna. FFA om man doppar sina rullar. Det som händer är att dels så samlar fettet smuts och även små metallflisor från drevet och pinjongen. Därför skall man göra rent och sätta nytt fett med jämna mellanrum. Om det regnar mycket kan fettets viskositet bli lägre, och ett vanligt symptom är att fettet flyttar sig. Detta resulterar att rullen inte får den smorsel den ska ha. Tredje viktiga faktorn är, också det starkt kopplat till vatten, men även bruk. Oljan rinner iväg eller torkar ut. Detta gör ju förstås att lagren inte får den smörjning de ska ha. Sen är det ganska självklart att om man tappar sin rulle i sand eller annat skräp så måste den ju göras rent för sediment i lager/drev, eller nån annanstans för den delen är ju inte bra.

Personligen har jag ett flertal rullar som jag varvar under säsong. Dessa smörjer jag med standardfett och standardolja, som inte är så tunn. På det viset klarar jag mig med en service per år vid mitt fiske i sötvatten. Fiskar då delat på 5 multiplikatorrullar. En gång i tiden fiskade jag mest med trimmad ambassadeur och tunna oljor. Väljer man den banan så får man vara beredd att serva sin rulle mycket ofta. Men gillar man 5% mer i kastlängd så... Självklart om jag råkar tappa min rulle i sanden eller dränka den i vatten så får den omedelbar service. Att serva en rulle är inte särskilt svårt. Till och med en idiot som jag har lärt mig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 135 visningar
                    18 gillar