Lägg upp en bild. Men historien förtäljer inte hur den vart brukad? Menar att du kan öppna en beast som endast fiskats ivsötvatten och inte något särskilt tungt fiske, och en beast som legat på botten i furusund tre timmar innan man lyckades fiska upp den med en atom... Som brukaren sedan fortsatte fiska med resten av dagen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFT Instict X7 Lågprofil
Collapse
X
-
En bild säger mer än tusen ord, eller inte. Finns ett par rulldoktorer som lägger ut bilder på Instagram över de rullar man servar och där finns många skräckexempel...från ABU, från Daiwa och från...ja Shimano inte minst! Så att döma efter en bild eller bilder och säga att X är bäst är nog lite vanskligt. Det man däremot kan säga är att kvaliten antingen är klart sämre än vad tillverkarna säger, alternativt är rullarnas ägare urusla på underhåll eller en kombination av dessa..
Kommentera
-
Den tydligaste "häxjakt" som pågår här är från dem som fortfarande inte vill, inte kan förstå att andra gillar annat än dem själva, oavsett teknisk lösning... Tänk att det ska vara så svårt och det säger jag som främst fiskar D och S... men även A...
Människor väljer rulle på olika premisser, t ex pris, färg, teknik, kastegenskaper, broms, vikt, ergonomi och känsla. För några står vissa premisser i förgrunden, för andra gäller andra premisser och på köpet så upplever vi dessa premisser på olika sätt...
Ergonomi t ex beror våra händer, på hur vi håller rullen, hur den känns i handen en hel dag... då blir frågan om ergonomi subjektiv, bra för mig är inte bra för dig... oavsett kullager eller annan innovation. Eller hur det känns att hålla i ett stycke svensk historia. För vissa är den känslan värd en hel del, mer än ergonomi, för andra värt ingenting...
Å ändå tjatas det om att mest en sak är bäst.... för alla (som "begriper" det mesta utom denna text?). Så tröttsamt, juvenilt nästan och i förlängningen potentiellt farligt... tendensen att några aldrig ska få hållas utan alltid ska övertalas om en viss saks överlägsenhet, varför stanna vid rullar...? Var det nån som sa något om häxjakt, vem bedrev sånt egentligen? De som gillade olika eller de som var och är "galet" övertygade?Senast ändrad av anteman; 2017-11-28, 18:25.
Kommentera
-
Tonyx sa att en riktig rulle ser ut såhär
Skämt åsido, det är skillnader mellan olika rullar såklart. Absolut måste någon av rullarna ha en bättre konstruktion eller bättre lösningar så enkelt är det. Men hurvida det ska väga över för vad man själv vill ha estetiskt och ergonomiskt när rullarna ändå ligger inom samma användnings område och prisklass är en svårare fråga.
Jag har varit super nöjd med mina Revo toro beast, dock fiskar jag inte 8 timmar 100 gånger på ett år. Jag fiskar när jag har tid pga familj, jobb osv.
Sen får man ju vara lite försiktig med grejerna, sköta service och se till att rullen inte ligger smutsig och fuktig i bilen en vecka.
Hur vida Tranx är bra vet jag inte då jag inte fiskat med en själv. Jag har svårt för LP rullar, jag gav det ett ärligt försök nu med Revo toro beast och nej mina händer gillar inte låg profil.
Jag förstår inte hypetåget för låg profil heller, argumenten har varit att rullen ligger närmare spöt som ger bättre känsla, passar er med mindre händer, lättare att justera kastbroms (magnet broms rullar) mm.
Personligen tycker inte jag låg profil ligger bättre i handen, iaf inte för mig. Känslan är snarare sämre på låg profil (detta kan ha att göra med hur jag greppar rullen)
För mig spelar det estetiska in en hel del, jag gillar inte Tranx'ns silver färg lika som jag avskydde curadons gröna... Revo toro var heller inte "snygg" i mina ögon. Toro Beast var helt mer i min smak i svart.
Sen i slutändan ville jag bara visa min nya rulle
Men den var mycket mindre än jag förväntade mig.Senast ändrad av SimpZeN; 2017-11-28, 18:53.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggTonyx sa att en riktig rulle ser ut såhär
[ATTACH=CONFIG]97827[/ATTACH]
Ja den är nästan lika snygg som min CC DC 200 och säkert lika bra (bäst som Bull sa...)
men till gädda använder jag även T3, Lexa/Curado 300, 5600 Magtrax så nu får det räcka!
Kommentera
-
Hehe, det finns gott om idioti här på FS eller visa läser text som djävulen läser bibeln
Läget idag är som det är. Vissa kan bygga bättre rullar än andra, det är bara och acceptera. Det har inte alltid varit så. Med detta sagt det betyder inte att dessa rullar är bäst och vackrast.
Det jag tycker att det är riktigt oschyst är att jaga en kille som _Ekman_ för att han tyckte om en rulle bättre än den andra och dessutom kan förklara i detalj varför! Dessutom hela fiskevärlden håller med honom , men hela världen behöver inte ha rätt, enligt många. Vad kan folk därute liksom? De köper rullar med ögon istället för att fiska med dom.
och alla vet att vet sedan längre att alla filmer som finns på tuben är fejkade!
Lr kan det vara så illa att han bara ifrågasatte ett påstående och då blev det motthugg direkt? Kan ämnet vara så känsligt? Det jag ogillar är att man blandar tekniska förbättringar som är mätbara , med subjektiva inslag, liksom en V8 är en V8 och inte en rak 4. Det finns skillnader. Punkt
Tyvärr , jag har svårt att lura folk och det är därför att jag kan inte rekommendera något som håller inte måttet och som är prissatt ganska högt med tanke på det man får i verkligheten. Svårare än så är det inte.
För mig häxjakt betyder detta: jakt som på något sätt saknar relevans eller legitimitet. Detta gäller inte bara Shimano Tranx, utan jag har observerar samma beteende i en tråd om spön t. ex.
Så _Ekman_ , jag stödjer din resonemang för att jag upplevde dessa rullar precis som du.
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2017-11-28, 21:28.
Kommentera
-
Ja du idioti?! Tonyex, jag upplever att du här har svårt med bl a det jag skriver, det var väl snarast Ekman som inte ville köpa, acceptera att Classe69 gillar Revo bättre än Tranx eftersom Tranx är bäst, hur tusan läser du trådar?
Ekman drog t o m en konstig jämförelse med Fiat och Ferrari för att minsann visa att han har rätt och Classe69 fel... Märk väl att båda har prövat rullarna ifråga men en av dem kan inte riktigt köpa den andres val...
Jag försökte förklara och förklara hur det kan komma sig att t ex Classe69 och andra tycker, väljer som de gör eftersom Classes egna förklaringar inte verkade "fästa" överhuvudtaget men... Ja våra försök var väl för svåra...
Låt Classe69 och andra fiska sina Revos bäst de vill, "jaga" dem inte för att de tycker annat än ni, sånt kallas, ja...?
"Vad kan folk därute liksom"??? Om folk köper en rulle för att den är snygg, bekväm snarare än "japanskt fulländad" så är väl det upp till dem att göra det, dina premisser för köp är dina, det låter verkligen som om du vill att de ska köpa allt efter din pipa eller att de har fel om de köper efter en annan pipa...
Ingen som blandar korten här, vissa köper saker på primärt objektiva grunder (där sådana finns) andra väljer på mer subjektiva grunder, vem är du att bestämma vad som är rätt?Senast ändrad av anteman; 2017-11-28, 21:51.
Kommentera
-
Ambassadeur 5000D!Ursprungligen postat av holden Visa inläggFanns det en multirulle utan slirbroms skulle den duga för mig.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Nej, nej, du har jagat oss med det där med tranx i flera år nu.
Det är det jag reagerade på. Det känns nästan som en häxjakt. Ok jag överdriver, jag gillar att göra det. Låt killarna fixa det där på sitt sätt.
Får man mothugg på det här:
då får man fixa det själv.Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggTesta i butik säger jag
Jag är av den sorten som säger att Beasten slår Tranx och Lexan Alla dar i veckan
Smaken är som baken och all tycker vi olika
Men mitt val hade varit Beasten alla gånger
Kan det vara så att du reagerar på att rykten stämmer om att Beast håller inte måttet? Jag har hört det från flera källor ... Kan du bekräfta det?
//T
PS: Men egentligen du håller med oss att Tranxen är bättre, nej, mkt bättre, nej, mkt mkt mkt bättre än Revo Beast. Eller hur? Skillnaden blir så stor att Beasten kommer man att få rätt billigt snart och Tranxen kommer att kosta det dubbla, precis som aktier ...
Senast ändrad av tonyex; 2017-11-28, 21:56.
Kommentera
-
Jag har Aldrig sagt att Tranxen är dålig (sagt att den är ful) men Enligt mig så är Beasten bättre
varje fall för mig.
Alla får välja precis va dom vill men skulle någon fråga mig så kommer jag rekommendera det Jag tycker är bäst
Imorgon skall jag fiska med min Beast
som jag är nöjd med 
Skitfiske
ClasseDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 226 visningar