BFT Instict X7 Lågprofil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Instict X7 Lågprofil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Haha tyvärr är den ju för snygg...
    Dock hade jag aldrig trott att 300 var så liten?

Kanske skulle tagit en 400 istället...

300 sitter som en handske i handen riktigt bra men den är så liten så den blir att se liten ut på spöt....

Såg dock i andra trådar stt vissa kör conquest 200 på sina Gäddspön, hur liten är den?

BFS är för lättare beten va? Typ storlek 100?

Haha nu när jag köpt en Conquest så skulle jag nog välja en sån i 100 istället för metanium, även om jag läst mycket gott om metanium.

classe: hur gick det med fisket? Vi fick 1-1,5 dm nysnö över natten
    Dom säger såhär " This BFS has its body from Conquest 100, and spools and brake systems is from 16Aldebaran BFS, to make a solid ultra finesse bait caster. Spool is smaller than that of Conquest 100 reels."

ja ja vet en CC 100 vore helt underbar men nya metanium har nya svs systemet. Fast conquest är conquest. jädra ilandsproblem man har

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      Dom säger såhär " This BFS has its body from Conquest 100, and spools and brake systems is from 16Aldebaran BFS, to make a solid ultra finesse bait caster. Spool is smaller than that of Conquest 100 reels."

ja ja vet en CC 100 vore helt underbar men nya metanium har nya svs systemet. Fast conquest är conquest. jädra ilandsproblem man har
      Japp riktigt ilands problem, men det är viktigt ändå att framhålla att man måste inte ha det nyaste/dyraste även om det är kul att ha riktiga grejer med geniala lösningar.

Rent egentligen till gäddfisket jag bedriver så är Conquesten helt klart lite overkill, hade kunnat köpa en CalcuttaD eller en Tranx eller liknande nu när jag ville testa Shimano igen. Tidigare haft en 400b som i sig var trevlig med den var lite stor.

Tycker det är kul att testa nya saker dock, men plånboken har gränser. Kan nämna att damen hemma blev lite grinig och det blev en ny 55” TV hemma för att lugna henne...

Men nog om det!

Det skulle vara kul om någon som kört ordentligt hårt med sin BFT instinct x7 lämnade sina erfarenheter. Det enda vi egentligen hört/läst/sett är antingen CWC eller fisheco som ger denna rulle mycket ”cred” så verkar det inte vara någon utomstående som vill dela med sig av erfarenheter.

Läst en del om att många köpt denna rulle men sen ingenting om hur den levde upp till förväntningarna osv.

Som jag tidigare nämnt så upplevde jag den som ganska trevlig, den funkade bra ur kartong men efter riktigt tungt fiske så kanske den inte gör det.

Någon som är mer insatt i rullars uppbyggnad och konstruktion kanske kan fälla en dom angående innanmätet?

Med risk för att jag har fel så har jag för mig att det är någon här på fiskesnack som sa att BFT instinct är en Brandad multirulle från Asien (Korea kanske det var?) som ev sålts under andra namn där fast med lite andra specifikationer.

Det nämndes också att rullen kändes som ett ihop plock av olika lösningar andra tillverkare redan tagit fram.

Kan leta reda på tråden senare.

Kommentera

Själv sitter jag här med en Metanium MGL och en Conquest 100 och funderar på om Conquest BFS är något jag behöver, eller om det är en Steez SV jag vill ha.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Själv sitter jag här med en Metanium MGL och en Conquest 100 och funderar på om Conquest BFS är något jag behöver, eller om det är en Steez SV jag vill ha.
          Ta båda!!

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
            Jag har helt omvänd erfarnhet. Abus service och garanti har varit bedrövlig medan Shimano har varit fantastisk. Detta är framförallt på mina gamla grå Torosar som rasade efter någon månads användning. Jag fick veta av abu att garantin gällde inte om man fiskar i skärgården så det var bara att pynta 600 kr för byte av lager de tre gånger dom hann rasa innan jag tröttnade och sålde rullarna, detta var mitt sämta rullköp någonsin och de var extremt dyra i drift. En kamrat till mig hade samma problematik och hans Revo Toro rasade löjligt snabbt, det tog inte mer än 5 pass så rasade den totalt och lager förr 500-600 behövde bytas, återigen hävdade dom att saltvattensbruk gör att garantin inte gäller.

Sen har jag även haft en JB HS som uppenbarligen var defekt då bromssystemet inte fungerade (se tråden om krokningsproblem) men detta åtgärdade inte abu alls utan jag fick bara lämna tillbaka rullen i butiken och fick pengarna tillbaka. (vilket knappast var tack vare abu utan för att personalen i butiken var förstående)

Var gäller mina Shimanorullar har jag skickat tillbaka en calcutta D som gått ett år och sedan rasat, jag var beredd på att pynta för service och byta av lager där då den gått sjukt mycket men icke, bytet av lager var gratis och hem fick jag en helt fungerande rulle. Samma med min conquest som också rasade efter något år av hårt fiske i skärgårdsmiljö. Tveksamt om detta borde gått på garantin med det gjorde det utan problem!

Så tummen upp för Shimanos Garanti och tummen ner för abu säger jag, folk verkar ha olika erfarenheter även här.
            .
            Hej Henrik J;

Mina Shimano Calcutta CT-250 och CT-400 är ganska bra multirullar om man inte alltid blir lika ilsken över att de ligger hos Normark för reparation när frikopplingsmekanismen rasat......

Ingen vet hur gammal en Ambassadeur 5000 Mod. SG kan bli!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-02, 13:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

Oj bra fråga där! ja har själv en steez sv i tankarna om det inte blir en metanium. Hur nöjd är du med din metanium? är det en hg eller xg? vad kastar du med för beten på den? vad sitter den på för spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Japp riktigt ilands problem, men det är viktigt ändå att framhålla att man måste inte ha det nyaste/dyraste även om det är kul att ha riktiga grejer med geniala lösningar.

Rent egentligen till gäddfisket jag bedriver så är Conquesten helt klart lite overkill, hade kunnat köpa en CalcuttaD eller en Tranx eller liknande nu när jag ville testa Shimano igen. Tidigare haft en 400b som i sig var trevlig med den var lite stor.

Tycker det är kul att testa nya saker dock, men plånboken har gränser. Kan nämna att damen hemma blev lite grinig och det blev en ny 55” TV hemma för att lugna henne...

Men nog om det!

Det skulle vara kul om någon som kört ordentligt hårt med sin BFT instinct x7 lämnade sina erfarenheter. Det enda vi egentligen hört/läst/sett är antingen CWC eller fisheco som ger denna rulle mycket ”cred” så verkar det inte vara någon utomstående som vill dela med sig av erfarenheter.

Läst en del om att många köpt denna rulle men sen ingenting om hur den levde upp till förväntningarna osv.

Som jag tidigare nämnt så upplevde jag den som ganska trevlig, den funkade bra ur kartong men efter riktigt tungt fiske så kanske den inte gör det.

Någon som är mer insatt i rullars uppbyggnad och konstruktion kanske kan fälla en dom angående innanmätet?

Med risk för att jag har fel så har jag för mig att det är någon här på fiskesnack som sa att BFT instinct är en Brandad multirulle från Asien (Korea kanske det var?) som ev sålts under andra namn där fast med lite andra specifikationer.

Det nämndes också att rullen kändes som ett ihop plock av olika lösningar andra tillverkare redan tagit fram.

Kan leta reda på tråden senare.
                Jag har oxå läst att BFT rebrandar vissa av sina rullar från nåt asiatiskt land såklart men ja hittar inte trådan så låter det vara osagt. Aproåp hållbarhet så måste ja lägga ett ord om min Revo rocket. Maken till rulle måste ja säga. ja jiggar mest med den efter borre men den drar till sig storgös och gädda som bara den ändå håller den som om den vore ny. ja använde den sist sesong minst 6 timmar varannan dag och den bara levererade.

Kommentera

Oj bra fråga där! ja har själv en steez sv i tankarna om det inte blir en metanium. Hur nöjd är du med din metanium? är det en hg eller xg? vad kastar du med för beten på den? vad sitter den på för spö?

Metanium är helt otroligt fin.
                  Men sen har den samma klack som Curado har, vilket innebär blåmärken på mitt finger.
                  Måste ändra sätt jag håller i rullen.

Men hur presterar den?
                  Galet bra!!

Inte hittat någon nackdel med den ännu.
                  Har den just nu på ett Dobyns Flippin 15-56gr men kastar väl 20-70gr med det ungefär.
                  Det är en HG.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                    Ta båda!!
                    Så förstående är inte sambon!!

Kommentera

Steg 1: Ställ dig under en elledning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar