vilken multirulle älvfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken multirulle älvfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • vilken multirulle älvfiske

    vilken rulle ska jag välja till älv fisket efter lax ?har haft en amba 7001 tidigare men tänkte köpa något nytt ...vad rekommenderas?
    har ett 13 fot spö.

  • #2
    Hur ser budgeten ut? Rundgavlat eller lågprofil? En tranx 401 eller en calcutta conquest 401 kanske?

    Kommentera


    • #3
      Gärna rundgavlad får man på tillräckligt med nylonlina på en 400?

      Kommentera


      • #4
        Älvsfisket brukar slita hårt på grejorna (mycket bottennapp) så en Ambassadeur i 7000-storlek är en väldigt bra rulle. Det finns liksom ingen anledning att använda ett finmekaniskt mästerverk för detta.

        Kommentera


        • #5
          oki tack så mycket ...

          Kommentera


          • #6
            Jag håller med ovanstående och hade själv valt en ambassadeur 7000, men hade jag valt en annan rulle så hade det blivit nån av dom rullarna jag tipsade om. Verkar ju dock som TS är sugen på nåt annat. Har iof varit lite nyfiken på denna rulle: https://www.happyangler.se/sv/fisker...lle/p/3060102/
            Verkar fin och smidig..

            Kommentera


            • #7
              den där rullen har jag faktiskt oxå kollat på men tyvärr finns den nog inte i vänster vevad version. Men den skulle nog vara betydligt lättare att fiska en hel dag med.
              Sprang på en kille i Älvkarleby som sa att han fick på 200 meter 0.50 på en luna kan det stämma?

              Kommentera


              • #8
                Jag har 7000 till laxen, en 7000 CS Pro Rocket och ifjol blev den ackompanjerad av en 7500 High Speed Elite,. För att få upp utväxlingen ett snäpp.

                Fina rullar Absolut!

                Många har gått över från ambassadeur till daiwa Saltist som verkar vara en trevlig o driftsäker tuffing.


                400 Calcuttan känns liten i sammanhanget, till havsöringen funkar den prima men till laxen hade jag hellre valt 700an.
                Den är de många som kör i Älvkarleby b la.

                Kommentera


                • #9
                  Hej!! Det finns inte många bra laxrullar å köpa nå mer tyvärr!! Å vänstervevade är det ännu sämre med!! Daiwa har ju lunan å saltist!! men vet inte om saltisten finns i vänster?? Lunan är i minsta laget om man kör 0.50/0,60 det går inte på många meter!! Det jag hade gjort om jag var i din sits är att leta en bättre beggad Ambassadeur 7001 made in sveden!! Då har du en stark rulle!! Som du hittar delar till fast den har några år på nacken!! (Bästa med Abu) Sen kan du byta ut bromsen till carbontex då blir den jämnare å starkare!! Mvh

                  Kommentera


                  • #10
                    Shimano Tranx av första modellen (500) ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 070 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf
                     
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 031 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
                    271 svar
                    47 595 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Herrlin
                    av Herrlin
                     
                    Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
                    50 svar
                    6 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Bilbo, 2025-03-22, 14:06
                    11 svar
                    1 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bilbo
                    av Bilbo
                     
                    Arbetar...
                    X