Vill tillägga. Det är en riktigt fin rulle du har. Rengör och smörj upp den. Det enda jag skulle göra med den är att byta ut lamellerna mot nya. Sen är det bara att köra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?
Collapse
X
-
Jag håller delvis med. Jag har ett par rullar som är toktrimmade. 15 helkeramiska lager plus IAR i en rulle. Mest för att se hur långt jag kunde gå. Det är en 6500 CS PRO som lätt klarar 8 gr beten på rätt spö. Men för gäddfiske har jag lugnat ner det hela ordentligt. Beroende på beten och spö så kan man i vissa fall vinna både kastlängd och precision med ett UT kit. Med andra kombinationer vinner man inget alls. Framför alllt tycker jag man vinner mest med långkastande beten som sätter ordentlig fart på spolen och där man vill ha så lite spolbroms som möjligt men fortfarande med kontroll. Tex med en Salmo Slider eller något annat kompakt, strömlinjeformat och relativt tungt bete. Ex en Square Pusher, Med en flaxig tail vinner man inget på att trimma. Tänk en Mc Tail med svansen bytt mot en Biggietail. En tail har ett så pass stort luftmotstånd att det räcker fint med en kraftig c broms.
Den stora nyttan för mig med ett komplett UT trim är annars harmonin. En UT trimmad rulle blir mer harmonisk med färre tendenser till skatbon. Om man inte väljer att utnyttja detta till att inaktivera fler bromsar för att kunna kasta längre vill säga. Vilket är lätt gjort. Genomgående så har jag färre bromsar aktiverade efter monterat trim än före. Det betyder en avsevärt högre initial högre hastighet på spolen. Och därmed går det att kasta längre OM resten av utrustningen är anpassad till det. Skillnaden mellan 5 aktiverade bromsar och 3 är jättestor i maxhastighet på spolen. Beroende på hur bromsverkan fungerar med en C broms. Med rätt bete så betyder det mycket som sagt. Med fel bete betyder det ingenting. På en fisketur med ett par vänner i höstas på blev det påfallande tydligt. Jag kom hela tiden 5-10 meter längre vid varje kast än mina vänner. Trots samma beten och liknande spön.
Med tunga långkastande beten är en lättsnurrande högfartsdel det allra viktigaste. Spolens vikt betyder betyder också relativt mycket om man väljer att minska på antalet aktiva bromsar. Med beten med högre luftmotstånd behöver man inget trim. Med lätta beten är spolens vikt allra viktigast och en lättsnurrande högfartsdel är nummer två. Lager eller inte spelar mindre roll. Jag gjorde ett test för ca ett år och som redovisades i trimtråden där jag tog en ordentligt trimmad rulle och återställde den steg för steg till en C3. Minns inte vilka beten jag använde men allra störst påverkan hade hur lätt högfartsdelen snurrade. En väl insliten plastlagrad högfartsdel i en C3 fungerar finfint medan en ny trög C3 var allt annat än långkastande.
Jag har faktiskt en rulle som är helt i original. En Rekord av senaste snitt. Den har den grunda nya spolen och en helt kullagrad högfartsdel. Den rullen fungerar finfint med de flesta beten utan trimSenast ändrad av Mankan G; 2018-02-13, 23:51."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Tycker så här .. givetvis ger trim en effektökning. Men om man går till gäddbeten. Hur långt behöver du kasta??
Lättkastade beten ex som salmo slider kastar oftast mycket längre än du behöver. En slider kastar man lätt 70m. Dina kast som var 5-10m längre. 75-80m. Hur mycket påverkar det fisket? Nu kanske ni fiskar mycket från land? Men jag fiskar från båt och där behöver man aldrig några extrema kast.
Lättkastade beten där du tycker det gör störst effekt kastar man för hand utan spö tillräckligt långt för att kunna fiska dem.
Personligen tycker jag trim mer behövs till lätta svårkastade beten där det är viktigt med väldigt lågt start motstånd. Men då är det inga flätlinor tjocka som vajrar som gäller..
Och ska man ha effektökningen av det dyra trimmet så är det ett väldigt underhåll som gäller. Annars försvinner fördelarna snabbt.
Kommentera
-
Anledningen att jag skriver det är tanke på alla nybörjare som tror på mirakel efter det dyra trimmet. Sen klarar inte många att rengöra och smörja sin rulle korrekt.. Trim kräver mycket underhåll för att fungera korrekt. Och är man inte duktig på det så finns inga fördelar med att köpa ett trimpaket... kan till och med bli en sämre rulle än innan....
Kommentera
-
Hej! Tänkte bara sammanfatta vad jag gjorde med min gamla 5001C från 1980 och var jag hittade grejerna ifall nån i framtiden vill glra samma sak med sin rulle!
Nya komponenter:
Avail Microcast Spool http://japantackle.com/tuning-parts/...0146-5473.html
Keramhybridlager 3x10x4 http://japantackle.com/tuning-parts/.../tu001105.html
Kullagrat linförardrev http://japantackle.com/tuning-parts/...0503-5300.html
Höjd utväxling till 4.7:1 http://www.hanecra.com/list00.php?i_id=10024&mode=
Kullagrad linspridare och kermaisk knivbult https://www.mikesreelrepair.com/abu-...kit-4000-6000/
Hantag som är mindre glappigt med trevliga träknoppar https://www.mikesreelrepair.com/abu-...le-kit-chrome/
OT wheel med sexinställningsbara bromsklickers http://www.sensibus.se/
Så det jag tittar på nu är carbon drag washers då det nya drevet rymmer större. Så snaaaaart klar! Tyvärr hittade jag ingen lösning att få in IAR utan att behöva modifierar rullen fysiskt.
Den blev ca 25% bättre skulle jag vilja påstå samt mycket trevligare att drilla med. Inte värt pengarna förstås i relation till prestandan men det var värt varaenda krona i form av glädken att lära sig mecka rullar.
Mvh
Christoffer
Senast ändrad av crille1980; 2018-03-15, 10:43.
Kommentera
-
Ps. Den blev väldigt mycket bärre gällande kastlängderna med 20g HÖ-drag, kommer ca 10 meter längre. Sen har jag underhållit den efter varje pass.
Men då hade du inte fått nöjet att skruva med rullen vilket är kul i sig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggAnledningen att jag skriver det är tanke på alla nybörjare som tror på mirakel efter det dyra trimmet. Sen klarar inte många att rengöra och smörja sin rulle korrekt.. Trim kräver mycket underhåll för att fungera korrekt. Och är man inte duktig på det så finns inga fördelar med att köpa ett trimpaket... kan till och med bli en sämre rulle än innan....
Å andra sidan så tar en rundsmörjning av de trimmade delarna 2 minuter att göra. Men visst, Med tanke på den Tranx som JontaK visade upp så kanske det är bättre med den nya rullen helt utan kullager....Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-16, 14:39."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Vad är detta för rullarav KudashiÄven dessa 4 rullar fanns med i paketet4 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-05-13, 18:41 -
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 781 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av PrN-Sweden
2024-07-08, 13:56
|
||
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 842 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Micki.S
2025-04-06, 21:10
|
||
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
217 svar
30 623 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av MathiasJK
2024-07-05, 13:31
|
||
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
558 svar
92 744 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Classe69
2025-02-09, 09:42
|
||
Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
|
60 svar
7 257 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av JontaK
2024-11-24, 04:01
|
Kommentera