Skötsel av multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skötsel av multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Vackert för ögat! Blank o fin!
    Instagram: mattiasandersson90

    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Det sista va ingen jämförelse. Och det första va ingen uppläxning. Och jag tog inte åt mig. Och ja dom håller en mansålder utan service vid måttligt snällt fiske vilket flera nämnt innan du sa att det va överdrivet.

      Ber om ursäkt om du kände dig uppläxad. Ville bara va tydlig med vad jag tycker är viktigt att TS ska förstå och orden va INTE riktade mot dig utan till TS. Det där att saker funkar säger ingenting om hur dom mår eller hur väl dom funkar. Inget eller mycket underhåll är ingen svart/vit fråga. det är precis som du säger väldigt stort spann och har man inte världens krav funkar inget. Men man kanske ska förmedla vad det innebär att gå den ena eller andra vägen. Jag försöker alltid ge frågeställaren kunskaper så han kan välja ett svar om service som passar honom, hellre än att ge ett enkelt svar utan förklaring varför och vad det innebär som gör si och så det går bra.

      Ok, så bra. Då var det jag som missuppfattade dig bara

      Att hålla efter sakerna är ju absolut det bästa, det råder det ju inga tvivel om. Däremot så är många av väldigt noga med det och gör det maniskt på gränsen till galet. Tänker på att vissa rullar har jag servat flera gånger utan att man aldrig faktiskt använt dem. Tex för man fått en ny olja, en annan typ av fett eller för det är roligt.

      Det är ju den stora gruppen användare jag tänker på som köper en rulle och servar den när det blir problem.
      Men som du säger så kommer ju prestandan att minska över tid och därför vänjer man sig. Detta är något som man behöver vara uppmärksam på som användare. Men innan det sker så ser jag inte någon anledning till att ge den en service, om man inte tycker det är roligt.

      Du har rätt i allt du säger, och jag håller med. Men det jag försöker få fram, är att steget att gå från haspel till multi kan ses lite skrämmande om man tror att man ger sig in i att behöva serva rullen på samma sätt som vissa användare(inkl mig själv i vissa fall) gör.
      Menar helt enkelt att man behöver skilja på vad man behöver göra och vad man gör för det är roligt.


      Och enligt min åsikt så behöver man inte gå igenom rullen i ett så kort intervall som många gör. Och att gå från haspel där man inte gjort något alls till multi där man får tron att man behöver skruva isär och smörja rullen var tredje pass gör att man kanske avstår på grund av merarbete som man inte är redo att lägga.

      Sen är ju känslan att veta att allt är så bra som det kan vara när man ger sig ut en bra känsla. Den är värd mycket för mig.

      Konstigt nog ser många det som en skrämmande sak att skruva ner en rulle och gå igenom det. Och att bara smörja upp spollager kan vara en uppgift som många tror sig inte kunna.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 275 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 118 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 270 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      88 950 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 349 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X