Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    I fallet med 4000 - 5000 - 6000 så finns det en annan anledning än enbart ABUs klassning. En 4000 rulle är i grunden instabil. Det har med formen på spolen att göra och var vikten hamnar när man spolar på linan. Ingen bra konstruktion faktiskt. En 5000 är mycket mer stabil. En 6000 ännu mer stabil. I originalutförande så tar mycket riktigt 5000-6000 på tok för mycket lina. Men sätter man i en trimspole, antingen UTs eller den grunda spolen från ABU Rekord så får man på knappt 100 m 0.35 flätlina i en 5000. Dryga 100 m i en 6000 och rullarna kastar som en dröm. Långt och stabilt rätt inställda och konfigurerade. Det går aldrig att få en 4000 rulle att bli lika bra beroende på fysiska lagar.

På haspelrullar är det en helt annan sak. Jag förstår ännu mindre varför de har så djupa spolar. Visst räcker en 1000 till aborre men spolens diameter är så pass liten att man med visa linor får problem med linminnet. En 2500 känns som en bra spoldiameter men den är oftast för djup. Jag köpte mig en Shimano Soaré nyligen. En rulle i ung 2000 storlek med en ruskigt grund spole men med lite större diameter. Ska ha den till dropshot så de 80-90 meter 0.10 jag fick på räcker med råge. Med FC lina till aborre skulle jag gärna ha en spoldiameter likanande 3000-4000 men i väldigt grunt utförande.
    Märks ganska väl att du aldrig fiskat med en 4000 rulle. Nu vet jag inte om du är nybörjare på multi? Men UT gamla snack om 4000 känns igen.
    Gick också på UT reklam snack när det begavs sig och hade flera "UT" rullar i både 5 och 6000. Insåg sen att placeboeffekten var det största med det. Har sålt alla trimmen och byggt om samtliga rullar till 4000. Presterar de sämre än de större trimmade. NEJ! ingen märkbar skillnad.
    Om du har problem med en 4000 kan du knappast kasta med en 5 eller 6000 rulle. Glöm UT gamla citat. Vad jag hörde så handlade hans skitsnack om 4000 ihop med problem att få fram spolar. Alltså rent affärsekonomiskt.

Kommentera

Säger som Mankan G om haspelspolens diameter, hade en Aero XT 1000 men gick över till 2500 när jag började fiska havsöring för många år sen, först nylon sen fireline... på den tiden var dessutom spolar på 1000/2500 smalare (mindre diameter, mer grisnosig) än nu om jag minns rätt.

Dagens och tom gårdagens lite dyrare 2500 är lättare än förr så 1000 rullar har sällan varit nödvändiga av viktskäl och de har ofta bara erbjudits med djup spole av svenska handlare, en djup spole som säkert funkar bra linmängdsmässigt i varmare vatten, men spolen är inte anpassad till flätlina/svenska förhållanden, vi får ta vad vi erbjuds. Hur många 2506 och andra grunda spolar har man sett under åren i Sverige, inte så många.

En annan viktig aspekt för mig är balans och linintag. En lätt 2500 lirar ofta väl på ett7’-7’6” På en 8’-11’ funkar ofta en tung lr normaltung 2500 bättre även om en 1000 funkar vad gäller linmängd. På kusten med en 10-11' är det frågan om inte en 4000 rulle skulle kasta längre och balansera bättre, gärna med grund spole .

Jag har gärna omkring 6:1 på min 2500 till jiggfiske och havsöring, hur hög utväxling behövs på en 1000 för att matcha? Antingen fixar jag till bromsen på min billiga men förvånansvärt trevliga Okuma Sabina SPa 30 annars steppar jag upp och kompletterar min gamla Stradic Ci4... Daiwas Tatula LT3000-CXH verkar intressant... lätt, snabb och med stor men grund spole...
      Senast ändrad av anteman; 2018-03-12, 09:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Märks ganska väl att du aldrig fiskat med en 4000 rulle. Nu vet jag inte om du är nybörjare på multi? Men UT gamla snack om 4000 känns igen.
        Gick också på UT reklam snack när det begavs sig och hade flera "UT" rullar i bå....
        Haha. Inte var dag jag blir kallad nybörjare inom multi! Eller i alla fall får frågan om jag är det. Och extra kul att du vet att jag ”aldrig fiskat med en 4000 rulle”.

Jag har använt multi i multimånga år. Sedan 1979 närmare bestämt när jag fick min första Ambassadeur 5000. Visserligen med ett långt uppehåll men att kalla mig för nybörjare tror jag de flesta inte skulle hålla med om. Jag råkar dessutom ha en rätt stor samling runda Ambassadeurer. Eller rättare sagt av alla möjliga märken och i alla möjliga storlekar. Från pyttesmå till stora kaffekvarnar. Med tonvikten på runda Ambassadeurer i storleken 5000 och 6000 men även fyra 4000 modeller. Och jo jag har fiskat med några 4000 rullar genom åren. Fler än vad jag idag har i samlingen. UTs påståenden om den inbyggda stabiliteten upptäckte jag långt efter att jag själv märkt av fenomenet. För jag håller med UT till fullo. Både praktiskt och teoretiskt. Mao ute på vattnet i en båt och via beräkningar. Jo jag har räknat på det nörd som jag är :-)

Men det är inga som helst problem med att få en 4000 stabil om man vill. Det går att få vilken konstruktion som helst att bli stabil. Men då sker det på bekostnad av andra egenskaper. Tex kastlängder. Det är hela tiden en balansgång mellan olika egenskaper. Inget unikt för just 4000 storleken från ABU. Det finns fler rullar med höga och smala spolar som delar dessa egenskaper. Med känslig tumme går det också alldeles utmärkt att få långa kast med en 4000. De fysikaliska lagarna gör dock att det är lättare med en grund och bred spole än en smal och djup om samma linlängd ska användas och man inte vill använda tummen. Gärna en bred, grund spole med rätt stor diameter. Det finns även problem med grunda spolar med stor diameter men fördelarna uppväger nackdelarna tills en gräns är passerad storleksmässigt.

Om du lyckas med dina 4000 rullar så är väl det alldeles utmärkt. De ligger klart skönare i handen än en 6000. Men om jag skulle rekommendera någon ovan fiskare en multi så skulle jag definitivt välja en annan rulle än en i 4000 storleken. Faktum är att jag inte skulle rekommendera någon klassisk rund ABU rulle till en nybörjare. Det finns mycket bättre rullar att börja härja i multiträsket med. Med bättre avser jag rullar som är lättare att ställa in. Vet inte hur många jag hjälpt som har klagat på antingen "overruns" eller för korta kast. De förstår inte hur centrifugalbromsen justeras på en klassisk rund ABU. Rätt inställd är de svårslagna men det krävs lite, höll på att skriva intelligens, haha för att få dem att prestera optimalt. De är hållbara och extremt lätta att serva men i övrigt är en modern LP rulle lättare att leva med för en nybörjare. Sedan anser i alla fall jag att det finns inget som slår känslan och utseendet i en klassisk Rocket. Helst röd men det är en smaksak.,

Då jag är av den typen som alltid vill nå längre, högre, bättre för att se vad som är möjligt så har jag ställt in mina rullar på gränsen. Dvs med en liten säkerhetsmarginal men istället får jag riktigt långa och precisa kast utan att behöva använda tummen mer än i undantagsfall. Jag märker skillnad mellan en 5000 och en 6000. Tom skillnad mellan olika lager i rullen. Skillnaden mellan en spole från UT/Avail/Penn och en grund originalspole från ABU Rekord är också rätt lätt att identifiera i många fall. Skillnaden mot en djup originalspole är enorm. Under vissa förutsättningar givetvis medan i andra är den minimal. Men visst, aktiverar man alla bromsarna och dessutom förspänner spollagren så kan alla rullar bli stabila men de kastar inte så långt.

Tänk att tom detta förutspådde den gode Ulf. Att det finns användare som ivrigt ifrågasätter de fysikaliska lagarna

Update. Glömde en till sak där jag inte alls får samma slutsats som UT. Den lättade spridaren. Jag har både räknat teoretiskt och provat praktiskt utan att få till några större fördelar. Inte mer än att vissa av de lättade är snyggare....
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-13, 16:18.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Gick också på UT reklam snack när det begavs sig och hade flera "UT" rullar i både 5 och 6000. Insåg sen att placeboeffekten var det största med det. Har sålt alla trimmen och byggt om samtliga rullar till 4000. Presterar de sämre än de större trimmade. NEJ! ingen märkbar skillnad.
          Om du har problem med en 4000 kan du knappast kasta med en 5 eller 6000 rulle. Glöm UT gamla citat. Vad jag hörde så handlade hans skitsnack om 4000 ihop med problem att få fram spolar. Alltså rent affärsekonomiskt.
          Jag är ägare av en UTspole i 4000 storlek och har kollat på flera andra.
          Gemensamma nämnaren är att de vobblar... Så nog var det problem med tillverkningen allt.Click image for larger version

Name:	DSC_0728.jpg
Views:	1
Size:	807,6 KB
ID:	1786461
          Senast ändrad av ElCamino; 2018-03-12, 17:50.

Kommentera

Det finns grunda trimspolar till 4000 från andra tillverkare än UT. Dock är det få som gjort sina lika lätta som UT gjort. Kanske han gick för långt med just 4000 spolen.

Glömde skriva det men ingen än mina 4000 rullar har spole från UT. Djup eller grund originalspole sitter i mina 4000
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Det finns grunda trimspolar till 4000 från andra tillverkare än UT. Dock är det få som gjort sina lika lätta som UT gjort. Kanske han gick för långt med just 4000 spolen.
              Availspolen är ännu lättare faktiskt.
              Det är andra problem med den blå spolen, men hur mycket det påverkar vet jag inte.
              Inte så att hela rullen vibrerar direkt

Kommentera

Ok. Jag tog för givet att det var samma förhållanden med 4000 som med trimspolar till de större rullarna.

Mitt misstag. Sorry för det

Kommentera

För att förtydliga min ursprungliga fråga om varför så många av tillverkarna designar rullar med en galet stor linkapacitet så har jag roat mig med att mäta upp kastlängder med mina vanligaste beten. Glöm inte att jag oftast får kommentaren: ”vad långt du kastar” när jag är ute bland vänner och fiskar. Det betyder givetvis inte att jag på något sätt påstår att jag kastar längre än alla andra. Bara att bland de jag oftast fiskar med så tillhör jag garanterat topp 5 i längder.

Provade med en McRubber, Buster Jerk, Westin Swim, Mc Tail med en Biggietail och en 60 gr Toby Magnum. Toby är inte mitt förstahandsval vid gäddfiske men ett kul sätt att se hur långt jag når med en tung plåtbit utan luftmotstånd. Två spön användes. SZ Signature 40-140 med en Daiwa Zillion TWS. Ett ABU Verdict. Ett 180 gr som användes flitigt av ABU under Pike Fight. På spöt sitter en UT kittad Rocket CS Pro. Verdict är väldigt snabbt medan Signature är mer progressivt. Märkte snabbt att jag kunde lägga bort ett av spöna då skillnaderna i kastlängd var minimal mellan de olika spöna. Däremot stor skillnad i känsla

Mc Tail med Biggietailen lyckades jag få iväg ca 50 meter.
                  McRubber och Buster Jerk ca 55-60 meter
                  Westin Swim ca 70 m
                  Tobyn tömde rullen på lina som visade sig vara 85 meter ( 0.35 mm Spiderwire Smooth braid 8) som är påspolad på min Daiwa Zillion TWS. Några meter till hade det nog gått att få iväg Tobyn. Dock inte särskilt mycket mer än så. En reflektion som jag gjorde var att jag trodde att jag kom mycket längre än vad jag faktiskt gjorde. Mao var mina kast kortare än vad jag trodde.

Med det fiske jag mestadels bedriver så har jag ingen som helst nytta av mer lina än 80-100 m. Även det är i överkant. Har gjort samma övning med aborreutrustning tidigare. Med ungefär samma resultat fast oftast med lite kortare kastlängder. Tycker dock att det varierar mer med aborrebeten då de är mer mångfasetterade. En 20 gr jiggskalle med en 3” jigg flyger långt medan en weedlessriggad fladdrig jigg knappast gör det pga fladdrigheten i betet. Hur som helst så räcker 80 meter med råge även för mitt aborrfiske.Det betyder ju att jag har en fruktansvärd överkapacitet med min ”finessrulle” från ABU. Min Revo MGX tar 150 m Smooth braid 8 i 0.14 dimension. Mina Availtrimmade Mörrum SX 1600 tar de perfekta 80-100 m med sina 4 mm grunda spolar. Samma sak med BFS rullarna från Shimano. Daiworna däremot tar alla för mycket lina. I alla fall de jag har kvar. Zillion SV TWS och Tatula SV TWS. Jag har sålt av Air, Pixy och Presson men de hade alla grunda spolar.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-14, 00:27.

Kommentera

Helt Enig med dig Mankan G, vi skulle spara lina/pengar med bättre anpassade spolar, både till haspel och multi och i det senare fallet ofta vinna i kastlängder, i vart fall i de lägre viktklasserna. ABU har sina Recordspolar i övrigt är det tunnt och/eller ännu dyrare import som gäller. Får hoppas att ställen som Ray's Studio utvecklar sitt produktutbud.

För övrigt borde väl t ex kostsamma grunda extraspolar till Shimano och Daiwa kunna säljas utan fördyrande bromspaket? Ingen svår övning att flytta över dem eller har de dumt nog olika innermått i spolen där lamellerna sitter?

Kommentera

E väl typ bara laxfiske o en del havsfiske där man har någon nytta av extra mycke lina. Till gädda,abborre osv så behövs knappast någon större linmängd. Är nog ytterst få fall där man behöver 100+m . För några år sedan hade jag en shimano scorpion 1000xt som ja bytte spolen på till en avail vill minnas att den rymde 80yds 0.24 lr nåt liknande. Hade aldrig problem mdd att linan inte räckte till. Inte ens när det klev på större gäddor som bonus.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 928 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf