Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Har haft snart 6 - 7 st rullar med MM och är mkt nöjd. Inga rasade drev pga av dessa små tänder som påstås hända här och mkt bättre känsla om man jämför med liknande rullar med "vanliga" drev [har några st med vanliga drev kvar].
    Jag är en av dem som tvekade på mikrodrevens hållbarhet även över kort tid tiss svenskt fiske.
    Gällande det verkar jag haft fel, har inte hört om en enda rulle där dreven antingen rasat och/eller uppvisat skador. Av de rullar jag haft hemma med mikrodrev har just dreven inte vållat större problem annat än att de känts något slitna men det kan för all del också bero på kullagren i X-ship-upphängningen.

    Precis som många andra finesser uppskattas MM av vissa och inte av andra. Nu kommer nya Ryogan snart med väldigt snarlika drev så visst måste en del av marknaden vara intresserad av det.

    Kommentera


    • #32
      Det jag tror är att det har blivit lite tjatigt om det här med MM, med mera. Man känner sig nästan förfölj av motståndsrörelsen. Det är lite som när DC släpptes 2008 eller nåt.... Din datorstyrtrulle kommer att paja efter 2 fisketurer , brukade man höra. Jo tack, det har gått 10 år sedan dess och "still going strong" ... men visst det kunde ha gått åt helvete.

      Det är fanimej massa fiskare världen över som har dragit NYTTA av MM eller liknande drev [Det finns andra tillverkare som använder liknande tekniker i sina drev]. Det är mkt möjligt att de är inte så många här på fiskesnack som diggar sådana drev, med vi/ni är som en droppe i havet om man jämför med hela världen. Det lätt hänt att man tror att det är vi här på fiskesnack som är universums centrum, men det är inte så är fallet.

      Och framför allt, ingen ska känna sig tvingat att använda det man inte vill. Samtidigt man ska inte idiotförklara de som inte håller med en i den frågan.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2018-03-20, 15:31.

      Kommentera


      • #33
        Till lördag ska ja träffa Jan Banne "Rulldoktorn" Eriksson dvs shimanos rulldoktor på en mässa och ska pressa han hört ang MM drev

        Kommentera


        • #34
          Återkom gärna med doktorns utlåtande!

          Kommentera


          • #35
            Med tanke på vem han (Janne rulldoktor) arbetar för så får man nog ta eventuella svar med en nypa salt eller två =) Vilket för övrigt gäller mer eller mindre allt som kommer från tillverkare och framförallt Sportfiskehandlare och tillverkarnas "Team-gäng"... helt enkelt sunt förnuft och källkritik.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Med tanke på vem han (Janne rulldoktor) arbetar för så får man nog ta eventuella svar med en nypa salt eller två =) Vilket för övrigt gäller mer eller mindre allt som kommer från tillverkare och framförallt Sportfiskehandlare och tillverkarnas "Team-gäng"... helt enkelt sunt förnuft och källkritik.
              självklart är det så. Dock fick ja "reklamgubben" från abu att erkänna att det är mer fel på rullar ihopsatta utanför svängsta

              Kommentera


              • #37
                Om man gillar eller ogillar MM eller SM (Standard Module) är naturligtvis upp till var och en... förstår inte att det måste bli sån polarisering, att man blir så upprörd över vad andra tycker. Har inte MM men kan inte heller säga att jag saknar det när jag vevar med mina SM utrustade rullar...

                Svårt att sakna det man aldrig prövat må någon invända. Ja MM må vara mjukare, skönare men om inte behovet finns och de eventuellt håller sämre (har i vart fall inte läst någon på ngt forum som säger att de håller längre än SM) varför byta? Eller är det jag som "efter", som inte fattar att MM "put's more fish in the boat" som de säger om det mesta "over there".

                Nästa rulle jag köper kanske rent av har MM, allt fler får det, men det är inte därför jag köper min nästa rulle...
                Senast ändrad av anteman; 2018-03-20, 15:41.

                Kommentera


                • #38
                  MM i min Conquest känns smörsmooth, och trots mycket fisket har dreven inte nöts det minsta. För mig är detta vad "connected" betyder. Med andra ord raka motsatsen till av vad någon annan beskrev tidigare.

                  När ytorna sitter tight ihop från alla första början med minimal tolerans så har jag svårt att klaga över att det inte finns utrymme att fiska in rullen i ett år för att åstadkomma ett lika bra samspel mellan drev och pinjon. För mig är detta kvalité.
                  Däremot har jag också rullar som ger mig en lika smörkänslan utan MM: mina Calcutta TE DCs. Men de är ju också high end rullar och kostade motsvarande mera. En Tranx är en av Shimanos mittsegment rullar.
                  Det grymma med MM är att Shimano tydligen lyckas masstillverkar något med hög precision och kunna erbjuda detta även på vanlig prissatta rullar.
                  Det är ju underbar för oss konsumenter!
                  Senast ändrad av Utter; 2018-03-20, 18:30.

                  Kommentera


                  • #39
                    Shimano tydligen lyckas masstillverkar något med hög precision och kunna erbjuda detta även på vanlig prissatta rullar.
                    Tillverkningspriset är nog skit samma så fort maskinerna är konstruerade och igång såvida materialet inte är något nytt svindyrt exklusivt.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Tillverkningspriset är nog skit samma så fort maskinerna är konstruerade och igång såvida materialet inte är något nytt svindyrt exklusivt.
                      Så är det nog- men maskinerna har troligen inte funnits som kunde skära dessa med så stor precision. Iaf inte till rimliga kostnader

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 938 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X