Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ser ju ändå skapligt ut.
    Jämförelsen mot andra likvärdiga rullar vore intressant från samma mijlö/fiskare.

    Sopigt att lagret rostat, i övrigt känns ju resten acceptabelt.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      Först och främst; rullen i fråga är inte min.
      Det är en av de tidigaste Tranx på svenska marknaden (bör väl innebära att den är knappt ett år?).
      Rullen är fiskad några pass i saltvatten, en hel del i bräckt och merparten i insjö.
      Den är sköljd och har fått torka mellan passen och borde således ha fått tillräckligt underhåll för den relativt korta tidsrymd den använts.

      Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
      Undra vad Shimano skulle säga om du kontaktade dom om detta?
      Ingen aning. Antar dock att Normark kan ha ett visst intresse av en Tranx i det här skicket, det borde de åtminstone ha.

      Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
      Spännande läsning! Något av ett sidospår är ju då om du har sett liknande påverkan på haspelrullar som du fiskat hårt tagit isär?
      Nej, har haft ett flertal hårt fiskade Shimano-hasplar hemma som gått i både salt, sött och mittemellan. Tror inte jag sett en enda med skador jag kan härleda till saltets påverkan.
      Merparten av haspelrullarna jag haft med skador av bruk och/eller sälta är Okuma och Daiwa men det är en helt annan tråd.

      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Som Zakdima skrev så tätar jänkarna rullarna med fett vid fiske i saltvatten.
      Men det skriver ju Shimano inget om att man måste göra. Falsk marknadsföring!

      JontaK, har du något exempel på en saltvattenfiskad illa skött Daiwa Lexa att jämföra med?
      Jag reagerar ju på "long-lasting durability in the harshest environments".
      Självklart ska rullen sköljas, lagren ska oljas. Det är dock inte alls det som är problemet här. Spollagren rullar på även om det ena drabbats av ytrost.
      Själva rullkroppen ser riktigt bra ut.
      Felet med denna rullen är inträngning av saltvatten, något Tranx ska vara mer motståndskraftig mot än andra rullar. Jag ställer mig något tveksam men har en till Tranx hemma som "bara" fiskats i Rügen samt sötvatten. Det blir intressant att ha den som jämförelseobjekt.

      Jag har skruvat många Lexa, minst ett femtiotal, dock ingen ren saltrulle men väl en hög bräckta.
      Bilder finns någonstans på datorn, liknande skador har funnits på några av dem.

      Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      Men... Men... Fiskesnack har ju lärt mig att tranx är världens bästaste och rulle någonsin..?
      Man ska inte tro allt man läser.
      Särskilt inte sprängskiss- och tillverkarspecifikations-experter.

      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Visst kan man raljera över denna Tranx men de flesta multirullar med misskött underhåll ser ut som fan invändigt efter fiske i salt och bräckt vatten.

      Det hade varit intresssnt att se vilka multirullar som håller tätast. På haspelfronten finns det en del rullar som håller väldigt tätt (lite oringar eller annan tätning kommer man långt med). Men å andra sidan har en multirulle större benägenhet att ta in vatten.
      Tycker heller inte raljerande är passande.
      Det är heller absolut inte meningen med trådstarten, tvärtom vill jag visa på att även en väldigt välkonstruerad och högkvalitativ rulle som Tranx faktiskt ger sig till slut.
      Som joens skriver här ovan har rullen klarat sig relativt bra från vatteninsläpp med tanke på förutsättningarna men de svåra skadorna på lagren är inte godtagbara.
      Tranxen är ju egentligen, mig veterligen, unik bland relativt små rullar gällande sina tätningar.
      Jag har verkligen trott på systemet och hoppades kanske på att pinjongtätningen samt vevegavel-stativ faktiskt skulle hålla helt tätt.
      En positiv anmärkning är att envägslagret verkar ha skonats nästan helt från vatten, det är alltid trevligt då det kan vara lite bökigt att pressa i och ur för att byta.

      Underhållsaspekten är ju alltid viktigt men jag ville också visa upp Tranx med anledning av Shimanos citerade reklamsnack. Där står inget om att rengöra och fetta in packningar eller dylikt, bara ett "long-lasting durability in the harshest environments" utan förbehåll. Självklart är jag fullt medveten om att packningar bör kontrolleras och smörjas (även om Shimano verkar anse att Coreprotect-gummi inte får röras) med viss regelbundenhet.

      Ska det raljeras borde man istället göra det över nya Conquest som läcker som ett såll och rostar tämligen friskt!
      Senast ändrad av JontaK; 2018-03-14, 20:39.

      Kommentera


      • #13
        JontaK, det var inte du som raljerade. Det var kommentaren om ”bästaste rullen”

        Fast egentligen borde vi raljera mer med tanke på Shimanos säljsnack...
        Nu när jag läser mitt förra inlägg så känns det som om jag går i försvar för Tranxen och jag äger inte en enda Shimano.

        Några Ambassadeur, Daiwa och Quantum på multifronten har det dock blivit.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-03-14, 20:51.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          JontaK, det var inte du som raljerade. Det var kommentaren om ”bästaste rullen”

          Fast egentligen borde vi raljera mer med tanke på Shimanos säljsnack...
          Nu när jag läser mitt förra inlägg så känns det som om jag går i försvar för Tranxen och jag äger inte en enda Shimano.

          Några Ambassadeur, Daiwa och Quantum på multifronten har det dock blivit.
          Bra att du/ni förstår det!
          En sådan här tråd kan ju se ut som ett enda stort långfinger åt Shimano och ägare av Shimano men det är absolut inte tänkt så.
          Däremot hoppas jag det kan ge en fingervisning om vad som kan hända om en rulle sköts men sköts endast så det nätt och jämnt stämmer överens med medföljande underhållsinformation samtidigt som ägaren litar blint på reklamsnacket.

          Min fråga om Coreprotects livslängd står fortfarande obesvarad men är hemskt intressant i sammanhanget då systemet måste anses ha fallerat i den här rullen trots att den borde vara en kandidat för att visa upp systemets förträfflighet över (kort) tid.

          Jag rankar fortfarande Tranx som en mycket bra rulle. Det är nämligen så att jag sett rullar från de andra stora märkena vilka ser ut ungefär som den här trots snällare förutsättningar.
          Senast ändrad av JontaK; 2018-03-15, 01:37.

          Kommentera


          • #15
            Känns mer som en uppmaning att faktiskt ta isär rullen för att smörja den. Oftare än en gång per år om den används flitigt. Mina egna rullar har aldrig sett ut så där. Trots att de flesta är tokläckande runda Ambassadeurer. Beror givetvis på omvårdnaden de får.

            Haha. Jag har tidigare skrivit om min gamla ABU XLT2 som fick slita hund på 80-talet i Trosa skärgård. Inte en droppe olja eller fett fick den under alla år. Efter varje tur på sjön så dränkte jag den i regnvattentunnan för jag hade ju läst att det var bra att skölja bort saltvattnet. Visste inte bättre. Den har sedan glömts bort på vinden. Plus 300 grader på sommaren och lika kallt på vintern. Tog fram den för något år sedan och då jag idag har ett helt annat intresse för detta så tog jag i sär rullen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att alla lager var 100% ok. Ingen rost. Dreven var fortfarande infettade med ett fungerande mjukt fett. Tom lamellerna var funktionsdugliga.

            Svårt att säga varför den klarat sig så pass bra men på den tiden hade ABU livstids garanti. Kanske därför de kostade på rullen bra komponenter och smörjmedel
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #16
              Det är väldigt intressant det du skriver Magnus. Har själv funderat på varför rullarna klarade sig så mycket bättre förr. Tror faktiskt inte intresset att skruva och serva rullar var så stort förr. Det väcktes när "trim" hysterin drog igång i början på 2000 talet. Med minimalt underhåll klarade de sig ändå bättre än dagens där de flesta ändå försöker ta hand om sina rullar.
              Bättre materialval och oljor och fett som håll sig kvar bättre kanske är en förklaring?

              Kommentera


              • #17
                Kort svar -"DET VAR BÄTTRE FÖRR"

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Kort svar -"DET VAR BÄTTRE FÖRR"
                  Haha. Nix. Inte en chans. XLT 2 rullen har inte en chans mot någon av mina moderna rullar rent kastmässigt. Inte ens mot en modern rund Ambassadeur, otrimmad med plastbussningar överallt. Möjligtvis var fettet bättre. Kanske mindre miljövänligt så att det höll längre över tid.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-17, 18:44.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #19
                    Edit "MITT CITAT VAR IRONISKT"
                    Senast ändrad av stahre87; 2018-03-17, 18:45.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag förstod det faktiskt. ...
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 899 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 345 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X