Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ja utan smörja blir nästan allt smörja... långt senare eller på vissa senare tiders rullar, ganska fort... Sannolikt produktutveckling med "livstidsoptimering".

    Så Shimano bör göra som JontaK säger och Shimanoägare göra som Tonyex visar i annan FS-tråd, smörja väl!
    Senast ändrad av anteman; 2020-02-08, 20:31.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Är nästan löjligt förtjust i bra rullar oavsett vad det står på gaveln, just nu är Tranx en modell jag gillar starkt. Jag är samtidigt högst kritisk till tekniska nymodigheter som inte bevisat sitt värde över tid samt avogt inställd till fiskare som inte tar hand om sina prylar.
      En sådan här tråd är absolut inte tänkt att tala illa om ett märke i stort utan tvärtom belysa svagheter och ge förslag på hur dessa kan åtgärdas (om möjligt)
      Det har gått en tid och passerat ytterligare ett gäng Shimano Tranx hos mig.
      Tyvärr tar jag tillbaka min kommentar om att jag gillar modellen, det visat sig att modellen förefaller ha betydligt fler problem än flera av sina konkurrenter, oavsett nivå av skötsel.

      Ett fåtal av 200-storlek har också trillat in, en av dem passade jag på att fota:
      Click image for larger version  Name:	Tranx20101a.jpg Views:	17 Size:	228,8 KB ID:	2564178
      Läcker precis som storebror.
      Detta exemplar har legat inomhus längre än en vecka vid fototillfället, trots det syns vattendroppar.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102a.jpg Views:	17 Size:	148,0 KB ID:	2564173
      Släpper in mycket vatten in till bromskoppen, inget ovanligt i sig men blir problem då vattnet har så svårt att komma ur rullen.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102b.jpg Views:	17 Size:	206,6 KB ID:	2564177
      Svårt att se men mellan envägslagrets bur och ytterhöljet återfinns både vatten och emulsion mellan vatten och fett/olja. På lagrets andra sidan syns en blandning av metallavlagringar, vatten och olja som är nästan omöjligt att få bort mekaniskt.
      Notera även metallavskavet där pinjong/spolaxel går ut mot bromskoppen.
      Vevgaveln är i plast och är fäst med skärande skruv, den här rullen bygger enligt vad jag kan se i stort sett på Curado K.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102c.jpg Views:	17 Size:	204,2 KB ID:	2564176
      Vatteninträngningen fortsatte ända in till stativets gavel, bland annat under plastplattan frikopplingen löper mot samt vevaxellagrets säte.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102e.jpg Views:	17 Size:	268,7 KB ID:	2564179
      Här ses Shimanos fabrikssmörjning samt den inte så trevliga blandningen av emulsion och partiklar av plast, metall samt kolfiber i och runt lagersätet.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102f.jpg Views:	17 Size:	70,3 KB ID:	2564171
      ...som inte är ett kullager utan en plastbussning i den här rullen.
      Absolut inget fel med det, jag tycker snarare tvärtom. Bussningens plast verkar vara av ypperlig kvalitet och det går nog konstatera att ett kullager här inte hade klarat sig i detta fallet.
      Det är en intressant del att ta upp då jag vet att många som servar sina egna rullar inte skruvar bort vevaxelbrickan, plockar isär och rengör delarna på axeln.
      Det bör man alltså göra!

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102g.jpg Views:	17 Size:	212,1 KB ID:	2564175
      Smörjningen är snål, det syns dock tydligt att Shimano försökt "stänga" skarvarna, bland annat den jag vid flertalet tillfällen nämnt uppe till vänster.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102h.jpg Views:	17 Size:	51,1 KB ID:	2564170
      Evighetsskruv av plast, lagrad på plastbussning i ena änden, röret i plast i andra.
      Jag har mina tankar om detta men de är överflödiga här.

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102i.jpg Views:	17 Size:	72,8 KB ID:	2564172
      Den här urfräsningen av evighetsskruvets rör är lite intressant, inget jag sett förut.
      Någon som känner till den tänkta funktionen?

      Click image for larger version  Name:	Tranx20102j.jpg Views:	17 Size:	223,0 KB ID:	2564174
      Så här ser det ut när rullen är omsmord.
      Ja, det ser hemskt överflödigt ut. Till viss del är det också så även om blixten kraftigt förstärker fettet.
      Hellre kleta på för mycket än för lite.


      Något jag vill ta upp angående just Tranx 200/201 är dreven.
      Utan att ha en äldre Curado eller dylikt att jämföra med upplevar jag kuggarna som väldigt små, inte som Micro Module men inte långt därifrån.
      Tyvärr lider just det här exemplaret, och flera andra jag känt på, av en ytterst tydlig kuggkänsla vid belastning som inte avhjälps av rengöring och smörjning. Detta efter endast ett antal månaders fiske, tråkigt.
      Senast ändrad av JontaK; 2020-11-15, 00:28.

      Kommentera


      • #53
        Bra JontaK! Vi har alltför många märkestrogna här fastän Trump e skit och oavsett vilket lag man "håller på"... vissa japaner e bra! Välj hellre rätt modell snarare än märke så länge det går..

        å jag fattar, du pratar enbart rullar, jag lite mer, så bortse från det!
        Senast ändrad av anteman; 2020-11-16, 19:28. Anledning: Lite mjukare så här.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Bra JontaK! Vi har alltför många märkestrogna muppar här fastän Trump e skit och oavsett vilket lag man "håller på"... vissa japaner e bra!

          å jag fattar, du pratar enbart rullar, jag lite mer, så bortse från det!
          Tack, jag förstår din poäng.
          Lätt att tänka på folk i termer om "muppar" endast på grund av delad åsikt och/eller övertygelse. Därför trista bilder och torr information är bra, även om vissa faktiskt verkar ha ont av detaljerade bilder av rullar.

          Jag skulle kunna anse Tranx vara skräp men jag låter bilderna och beskrivningarna tala sitt språk och fortsätter endast vidhålla att Shimanos marknadsföring av rullen är just skräp.
          Det är troligen inte en dålig rulle om den sköts på ett visst sätt men det sättet är tyvärr mer överkurs än tillverkarens rekommendationer.
          Jag kommer fortsätta följa upp i den här tråden, det lär inte vara den sista Tranx jag undersöker.

          Folk får gärna skriva "jag har en rulle X, den är jättebra/fin", jag köper det utan att pruta.
          Men om jag eller vem som helst sett 10, 20, 50 eller 100 exemplar av samma modell och en betydande procentandel lider av samma fel så finns det ett reellt problem.
          I vilket fall är jag glad så länge forumet inte är som grupper på Facebook där sponsorfiskare/anställda av företagen taggas in så fort någon vill ha en "recension" av någon fiskepryl.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

            Något jag vill ta upp angående just Tranx 200/201 är dreven.
            Utan att ha en äldre Curado eller dylikt att jämföra med upplevar jag kuggarna som väldigt små, inte som Micro Module men inte långt därifrån.
            Tyvärr lider just det här exemplaret, och flera andra jag känt på, av en ytterst tydlig kuggkänsla vid belastning som inte avhjälps av rengöring och smörjning. Detta efter endast ett antal månaders fiske, tråkigt.
            Skulle säga att det är något alla mindre rullar av 200stl lider av, går rätt fort att slita ut dreven med gäddfiske.
            Styva spön grova linor, några bottennapp lite vassruggar då går det snabbt att slita ut dreven.

            Kommentera


            • #56
              JontaK Lite halvt OT men har du flera såna här genomgångar av andra vanliga, främst gäddrullar? Länka gärna trådarna isf, kanske start en egen "huvudtråd" med länkar till varje rulle du gått igenom?

              Jätteintressant, gärna i lägre prissegment också. Ofta får man vad man betalar för men det finns också lågprisguldklimpar där man får mycket "bang for the buck" s a s. Det är ju dem man gärna vill hitta.

              Kommentera


              • #57
                Cosmoz 08 så kan det vara till viss del, även om jag tror drevens dimensioner hos flera olika rullar inre klassen knappt skiljer sig från flera runda rullars diton och egentligen inte så mycket från 300-storlekar heller.
                Men det är en intressant poäng, har haft hemma många Beast av första generationen, även Citica/Curado/Chronarch samt Tatula 200 och även om den sistnämnda ibland har rå gång har jag inte upplevt 200-storleken som något unikum gällande drevslitage.

                ​​
                Kolnej bra idé. Jag har likande inlägg i flera andra trådar. Det är dock så att rullar med okonventionella lösningar och/eller iögonfallande fel är mest intressant att skriva om.
                Jag kan dock utan problem dokumentera diverse andra modeller i andra trådar, utan att för den sakens skull peka på fel.
                Sitter på en bildbank som täcker hundratals rullar samt information om betydligt fler.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Cosmoz 08 så kan det vara till viss del, även om jag tror drevens dimensioner hos flera olika rullar inre klassen knappt skiljer sig från flera runda rullars diton och egentligen inte så mycket från 300-storlekar heller.
                  Men det är en intressant poäng, har haft hemma många Beast av första generationen, även Citica/Curado/Chronarch samt Tatula 200 och även om den sistnämnda ibland har rå gång har jag inte upplevt 200-storleken som något unikum gällande drevslitage.

                  ​​
                  Kolnej bra idé. Jag har likande inlägg i flera andra trådar. Det är dock så att rullar med okonventionella lösningar och/eller iögonfallande fel är mest intressant att skriva om.
                  Jag kan dock utan problem dokumentera diverse andra modeller i andra trådar, utan att för den sakens skull peka på fel.
                  Sitter på en bildbank som täcker hundratals rullar samt information om betydligt fler.

                  Litet vinterprojekt kanske som jag tror att många skulle uppskatta. =)

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                    Litet vinterprojekt kanske som jag tror att många skulle uppskatta. =)
                    Skulle vara intressant för mig själv också.
                    Ett litet hinder är att jag kräver en viss historik kring rullar jag synar/bedömer öppet. Utan sådan är det svårt att dra slutsatser.
                    Å andra sidan ser jag många nya modeller som inte funnits på marknaden mer än ett par år, har dessa används till gäddfiske kan det ju gå att dra vissa slutsatser utan mycket mer information än så.

                    Får se vad som kan skakas fram...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 990 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X