Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av svivlo

    Hej Gabbu,

    Branschen (tillverkare) är fixerad på kastlängd. Sportfiskare är det inte. I alla fall inte de vi pratat med. De vill att draget ska vara längre tid i vattnet och kunna fiska av större ytor snabbare. Det är väldigt svårt att filma så att man ser verklig kastlängd och det är egentligen anledningen. Eftersom vi är tillverkare kommer våra mätningar ända tas med en nypa salt. Andra tillverkare lovar ju längre kast utan trassel vilket är omöjligt med teknik som enbart baseras på hastighetskontrollerade bromsar. Man måste adressera orsaken - dvs att det slutar dra i linan. Det är exakt det som CastGuard gör då den detekterar transversala accelerationer och använder Eulerkraft att aktivera bromsen. Vill man sätta sig in i hur det fungerar kan man börja med att studera våra patent.

    Men eftersom det kommer många frågor kring just kastlängd kommer vi jämföra med två marknadsledande rullar. Frågan vi ställer oss är såklart om det räcker?

    Vi har inte själv jämfört med DC-rulle utan återger vad de som jämfört sagt. De säger att man kastar minst lika långt men utan att få trassel, utan justeringar eller användande av tumme. Det är ju ändå fiskarna som bestämmer om det är bra eller inte. Ta gärna kontakt med någon av de som gjort mer utförliga tester av rullen.

    Vill man ha en rulle som, med risk för trassel och onödig tid på justeringar, kastar längre än alla andra, ska man kanske inte välja vår. Vill man ha draget längre tid i vattnet är det något annat.

    Du är varmt välkommen till Sportfiskemässan och säg till om du vill ha en biljett. Du kommer kunna prova vid kastbanan som är 50m lång.

    Hoppas det var svar på dina frågor.

    /Patrik
    Tack för svar! Jag ska verkligen försöka ta mig in till mässan och det är nog enbart p.g.a intresse för eran rulle. 50 meter är tillräckligt för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om prestandan. Jag tar glatt emot den erbjudna biljetten, vi kan kanske ta det i PM?

    //Gabbu
    Senast ändrad av gabbu; 2023-03-08, 23:11.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av svivlo
      Branschen (tillverkare) är fixerad på kastlängd. Sportfiskare är det inte. I alla fall inte de vi pratat med. De vill att draget ska vara längre tid i vattnet och kunna fiska av större ytor snabbare. Det är väldigt svårt att filma så att man ser verklig kastlängd och det är egentligen anledningen. Eftersom vi är tillverkare kommer våra mätningar ända tas med en nypa salt.
      Det fetstilta: Intressant slutsats.
      Jag har kastat med multirulle i över 30 år, servat, reparerat, renoverat och modifierat stort antal rullar över lång tid. I den relativt stora fiskekrets jag rört mig i under denna tid har frågan om längre kast varit ständigt närvarande från fiskare.
      Tycker snarare branschen trycker på onödiga finesser i allmänhet inte långa kast i synnerhet, det talas naturligtvis om kastlängd men jag har sett mer "fixering" från fiskare än fiskebransch. Kanske är jag ensam om det synsättet.

      Dokumentera kastlängd trovärdigt är inte särskilt svårt: ett antal olika rullar, allt annat lika, en plan yta samt mätutrustning.
      Självklart kan utfallet anklagas vara fabricerat till er fördel men jag är naiv nog att tro att ni inte har anledning att ljuga. Skulle ni jämföra er rulle med vanligt förekommande produkter från andra tillverkare, på vanligt förekommande spön är ju ert potentiella resultat enkelt att återskapa.

      Ursprungligen postat av svivlo
      Men eftersom det kommer många frågor kring just kastlängd kommer vi jämföra med två marknadsledande rullar. Frågan vi ställer oss är såklart om det räcker?
      Tvivlare kommer alltid finnas, rena förnekare också.
      Många av oss skulle ta en grundligt utförd jämförelse på högsta allvar.

      Ursprungligen postat av svivlo
      Vi har inte själv jämfört med DC-rulle utan återger vad de som jämfört sagt. De säger att man kastar minst lika långt men utan att få trassel, utan justeringar eller användande av tumme. Det är ju ändå fiskarna som bestämmer om det är bra eller inte. Ta gärna kontakt med någon av de som gjort mer utförliga tester av rullen.
      Har ni tagit hjälp av duktiga fiskare eller duktiga kastare (de tu är långt från synonyma)?
      Är det personer vars syn på rullar är i form av verktyg eller i någon mån entusiaster med långtida samt bred erfarenhet av olika multirullar?
      Säger inte att något alternativ är bättre än det andra, eller att alternativen utesluter varandra, är bara allmänt nyfiken.

      Ursprungligen postat av svivlo
      Vill man ha en rulle som, med risk för trassel och onödig tid på justeringar, kastar längre än alla andra, ska man kanske inte välja vår. Vill man ha draget längre tid i vattnet är det något annat.
      I mina ögon är er kastbromslösning hyperintressant, rullen den sitter i är det dock inte.

      En tidig video visar en prototyp monterad i en Ambassadeur CA, kommer nuvarande teknik bli tillgänglig som eftermarknadsdel till befintliga rullmodeller?
      Mitt egna rullintresse, i mitt fall ett eget intresse bortkopplat från fisket, täcker i stort sett enbart rullar från upphovslandet, det vill säga svenska rullar tillverkade i Sverige och så vidare även om revolutionerande produkter/detaljer självklart kan vara intressanta oavsett upphovs/tillverkningsland.

      Jo, ett par frågor till:
      I vilket land tillverkas den färdiga rullen?
      Finns det planer på andra modeller, exempelvis runda rullar eller rullar med stativ/vevgavel/gavlar av metall?
      När kommer sprängskiss över rullen finnas tillgänglig (är hemskt nyfiken på den del av konstruktionen som inte har med kastbromsen att göra)?

      Kommentera





      • Under vilka förutsättningarna ska ett test göras? Vi kommer såklart kräva att de görs utan användning av tumme

        den där meningen gör en ju skeptisk , det är klart att en vanlig rulle inte kastar långt om du ska ställa bromsen så hårt att linan stannar när betet kommer i vatten , är inte jättelängesen jag började med multirulle men det lärde man sig direkt att lätta på bromsar för att få kastlängd och vara med med tummen ingen svår inlärning direkt .
        nej det ska bli kul att höra synpunkter om det är det den ska jämföras med är det ju tyvärr en dyr rulle för icke intresserade vilket jag hoppas det inte är för ingen står och kastar med maxade kastbromsar

        Kommentera


        • Vad är världsrekordet i längd tvåhands med multi? ;-)


          Det spelar ju faktiskt ingen roll om rullen kastar 5 meter kortare eller 5 meter längre än någon annan multirulle... tanken är ju att rullen ska ge brukaren/kastaren/operatören flera problemfria kast så att då hänga upp sig på hur långt man kan kasta blir lite avigt.

          Jag hoppas att fler kommer vilja använda multi för att bredda sitt fiske tack vara den här rullen...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av svivlo

            Du är varmt välkommen till Sportfiskemässan och säg till om du vill ha en biljett. Du kommer kunna prova vid kastbanan som är 50m lång.
            Hej Patrik kommer det någon biljett som du lovade?

            Kommentera


            • Det är nog inte längden utan förutsättningarna man funderar på i jämförelsen -vill man åt enkelhet är det nog mer haspel man ska ha ligger man på 299 euro så kan man väl ha lite krav ?

              Kommentera


              • Kommer man kunna provkasta under hela öppettiden eller har ni avsatta tider för det?

                Kommentera


                • Hej Patrik, kan du bifoga svivlos schema på kastbanan här? Skulle uppskattas, ffa för oss som kommer en bit ifrån och har ett tajt schema att planera utifrån. T.ex. kan jag torsdag mellan 18-20, och har svårt övriga tider, kommer man kunna tjöta in sig på kastbanan då? T.ex. är kastbanan obokad mellan 19.00-20.00 på torsdag kväll.

                  Känner ni att bromsen är så pass välinställd redan nu att det inte finns särskilt mycket utrymme kvar för förbättring?

                  Eftersom bromsen är mekanisk så tänker jag att den är inställd att fällas ut vid ett visst varvtal eller hur känner annars bromsen av att draget slutat dra i linan?

                  Senast ändrad av gabbu; 2023-03-12, 16:34.

                  Kommentera


                  • Nyss hemkommen från fiskemässan. Lagom med folk, men väntad rusning till helgen. Här följer lite tankar om tekniken/rullen för de som inte har möjlighet att provkasta rullen.

                    Blev ett planerat besök i Svivlo-montern och provkastning innan utlovad tid på schemat. Väldigt schysst. Och man fick god tid att få frågorna besvarade, vilket var både trevligt och uppskattat. De var väldigt tillmötesgående och trevliga. Jag tycker det är häftigt att det har utvecklats en helt ny innovativ kastbroms i just Sverige och sånt måste man prova om man är rullintresserad.

                    Bromsen väger enligt Svivlo bara 2-3 gram vilket var klart mycket lättare än man förväntade sig och var samtidigt gjord i något som såg ut att vara ett stryktåligt/beständigt material. Såg minst sagt välbyggd ut, liten och kompakt. Här börjar man fundera om denna nätta sak inte skulle kunna konverteras till andra fabrikats lättade grunda spolar, men då behöver sidoplattan på icke vevsidan vara något större än original för att rymma bromsen, vilket den också behövde vara på Svivlos genesis one som jag provade. Inte mycket, men något. Det var en lågprofilare i 300 storlek tillverkad av Omoto som bl.a. är kända för att ha gjort välbyggda och vidareutvecklat rullar som påminner en hel del om ABU:s ambassadeurer. Jag upplevde ytterhöljet på Svivlos genesis one som väldigt stabil, men ett par mm breddad för att kunna rymma bromsen.

                    Fungerade trasselfriheten som utlovat? Ja det fungerade väldigt väl, man kan satsa ordentligt i kasten och man behöver absolut inte använda tummen, instinktivt gör man det ändå i början. Kastbromsen är väldigt följsam och sköter det där utan anmärkning. Kastlängden var bra, kanske t.o.m. längre än jag hade förväntat mig med en liten lätt pig shad på dryga 30 gram och jag satsade rätt ordentligt, kanske inte fullt ut men säg 85-90%. Man hörde hur bromsen jobbade, f.f.a. i slutet av kasten och det var på inget sätt störande i mina öron, snarare ett mekanisk lätt intermittent bromsande ljud i slutfasen av kastet som faktiskt var behagligare att lyssna på än DC-vinandet.

                    Trasselfriheten fungerade väldigt väl, men kastlängden behöver utvärderas mer. Det var svårt att på den korta tiden avgöra exakt hur väl Svivlon kastar jämfört med andra rullar eftersom jag helt enkelt inte jämförde mot något annat. Min upplevelse är ändå att den kastar bra. Enligt Svivlo är den just nu minst lika bra om inte bättre än Abus revo beast. Här behövs det nog provfiskas en hel dag med en uppsättning av olika beten för att bättre skaffa sig en uppfattning om kastlängden. Jag skulle vara intresserad av att veta hur rullen beter sig med ett väldigt långkastande bete, men utrymmet i längdled saknades helt enkelt på mässan. Den största fördelen tycker jag är trasselfriheten i kombination med vad jag upplevde var en väldigt stabil kastlängd. Man kan hamra på kast efter kast utan att behöva använda tummen och det bara fungerar, vilket är en ovan känsla för en multifiskare.

                    Vad som lovar gott är att det enligt Svivlo fortfarande finns gott om förbättringsutrymme i tekniken, vilket kommer innebära bibehållen trasselfrihet men ökad kastlängd trots att den kombinationen redan nu fungerar bra. Jag både tror och hoppas att de får rätt. Längre fram planeras det att släppas en liknande rulle i 150-storlek och det är något jag tror kommer uppskattas.

                    Vad skulle kunna förbättras? Jag är inget fan av breda djupa spolar eftersom de dels sväljer massa lina man aldrig kommer använda och dels gör spolen onödigt tung. En grundad lättad spole i standardutförande hade varit kanon, om inte annat förbättrat kastegenskaperna ytterligare och ger konsumenten en känsla av kvalité. Man behöver faktiskt inte mer än 100 meter lina om rullen aldrig trasslar och man fiskar från båt.

                    Jag tycker faktiskt att det här var den mest innovativa nyheten på fiskemässan i år och är man där ska man ta chansen att gå förbi montern och bekanta sig med rullen för att själv skaffa sig en egen uppfattning av hur bromstekniken fungerar och även passa på att provkasta.

                    Sedan tycker jag att den breda massan behöver få höra mer om rullen och då tycker jag att ett objektivt reportage i fisheco:s elektroniska fisketidning hade varit rätt forum. Där utvärderar de rullar/spön på löpande band.

                    Jäv: blev bjuden på inträdesbiljetten.
                    Senast ändrad av gabbu; 2023-03-18, 21:00.

                    Kommentera


                    • Jag "hängde på låset" igår och fick möjlighet att provkasta en liten stund inomhus på kastbanan. Jag kastade inte mer än kanske ett 20-tal kast sammanlagt, vilket förstås är på tok för lite för att kunna göra en ens i närheten rättvis recension.

                      Min första spontana reaktion var dock följande:

                      1. Rullen kändes gedigen och välbyggd.

                      2. Med det tyngre betet (minns inte hur mycket det vägde, 40 g kanske?) och helt utan spolbroms så blev det inledningsvis små tendenser till linresning under kastet och vid nedslaget, särskilt när jag kastade sidokast med lite mjukt knyck (ungefär som när man har begränsat utrymma bakåt och uppåt och inte kan ladda spöt fullt ut). När jag däremot kastade med svepande sido- eller överhandskast, där draget far iväg i en lite vidare bana och dalar ned i slutet av kastet, så fungerade det mycket bättre och tummen behövde inte användas alls under kastet, inte ens vid nedslaget.

                      3. Eftersom jag var inomhus så vågade jag inte ladda på ordentligt och dessutom hade jag svårt att se var draget landade, så kastlängderna kan jag inte uttala mig om.

                      4. De flesta kasten gjorde jag med det lättare draget, tror det var 10 g. Där tyckte jag det kändes väldigt tydligt att rullen och kastbromsen inte riktigt hängde med. Utan spolbroms behövde jag inte provocera särskilt mycket för att få små överslag och till slut också ett ordentligt skatbo. När jag drog åt spolbromsen lite grann, ungefär som jag skulle gjort på mina multirullar, så gick det bättre, men på rejäl bekostnad av kastlängd. (Det ska dock också i sammanhanget sägas att spöt inte alls var anpassat för ett så litet drag.)

                      Min slutsats efter de få kast jag gjorde är att rullen i nuvarande konfiguration säkert fungerar bra som gäddrulle, vilket den väl är tänkt för, men inte lika bra med lättare beten.

                      En jämförelse med mina egna, ofta väl inkörda, multirullar som jag har och har haft under de senaste drygt 50 åren blir inte rättvis och jag tillhör sannolikt inte heller målgruppen.

                      Om rullen i nuvarande konfiguration är enklare att använda för rena nybörjare, eller andra som av olika anledningar inte blir vän med multirullar med någon av de olika "konventionella" kastbromsar som finns på marknaden, har jag svårt att avgöra, men omöjligt tror jag inte att det är, i alla fall så länge man använder betesvikter i "gäddstorlek".

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X