Wierd amba-problem.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wierd amba-problem..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wierd amba-problem..

Tjena ut i etern!

Jo såhär.. idag drog jag iväg till ett vatten & skulle provkasta med mitt nya spö.
    Klockrent & underbart kast och sen vevade jag in jerken. Märkte dock att veven gick trögare & trögare.
    Gjorde ett kast till.. men nu blev det rejält trögt att veva?
    Gav upp, plockade ihop, och for hem.
    Väl hemma rev jag isär vevsidan.
    Då till min förvåning har huvuddrevsbussningen totalt fastnat i bottenplattan!?
    Jag misstänker att den lilla kopparshimsen under har skurit eller något dylikt.
    Jag får alltså inte loss den.. lessnade rejält & provade med en poligrip. Orkar att vrida den, men att dra av den är döfött. Den sitter där den sitter, skrot mao.
    Har beställt nytt huvuddrev, kopparshim & en ny kromad bottenplatta.

Rullen är trimmad & väldigt seriöst omskött. Och jag vet vad jag gör... därför sätter detta griller i skallen på mig! Någon som vet eller ha en ide om vad som kan ha hänt?

Rullen är en rättvevad ambassadeur, mao en 5601 (ifrån början).

Mvh
    Bara ett kast till..

Jag har hjälpt en kompis med samma sak. Den gången var det gammalt fett som hade bekant igen totalt. Rullen var ändå inte mer än 2 år gammal.
    Jag fick ta i riktigt för att dela på delarna. Till slut gick det. Det blev som ett vakuum.
    Kan inte riktigt sätta fingret på ditt problem då du sköter om dina rullar
    Mvh Ingemar

Kommentera

Ok, jag har svårt att tro att det är problemet på min rulle. Denna rulle är nyligen servad dessutom?
      Grejerna rengjorda i UL-tvätt, samt vältorkade sen återsmörjda efter konstens alla regler.
      Använder dessutom yellow label där det ska oljas & cal’s fett där det ska fet.. vara fett
      Men, jag utesluter inte ditt inlägg. Helt klart intressant!

Det sitter fast som om den skulle vara svetsat. Helt otroligt.. ska jag ta isär detta kommer det bli åverkan på både gänger & bottenplatta.

Nya grejer är pågång som sagt.
      Senast ändrad av Sikkfisk; 2018-04-09, 14:32.
      Bara ett kast till..

Kommentera

Hej!! Detta har också hänt mig. Huvuddrevsbussningen nöp fast på en ambassadeur sx7700cl!! Jag kan lova att den satt hårt fast, fick ringa till abu och beställa nya prylar. Jag frågade dem vad som kan ha hänt och svaret jag fick var att smörjningen varit bristfällig. Nu använder jag liquid grease mellan bussning och axel, har funkat bra hittills. Hoppas det löser sig för dig.

Kommentera

Hmm.. har jag verkligen missat att smörja? Näe.. det köper jag inte (än) :P.
          Slänger bottenplattan med huvuddrev i accetonbad över natten.

Och ja, rullen får jag ihop igen då jag beställt nya grejer som sagt.
          Spännande att höra att det hänt fler ändå!
          Bara ett kast till..

Kommentera

Har varit med om problemet men då har det gällt äldre, salt- eller bräckvattenfiskade rullar.

De gånger jag råkat ut för det har jag antingen klämt fast bussningens icke gängade sidor i skruvstäd
            och knackat ur axeln med drivdorn. Någon gång skruvade jag på en passande mutter som jag sedan lät vila
            på skruvstädets käftar, knackade även den gången och fick loss delarna utan skador som påverkade funktionen.
            Vid dessa tillfällen var det ärg och/eller intorkat fett som var boven.

Jag smörjer merparten av huvuddrevsbussningarnas lopp med Cal's lila fett blandat med en liten droppe Red Label.

Ta gärna bilder på delarna om du kan/vill, helt klart ett intressant problem!

Kommentera

Har under morgon vart & kollat till bottenplattan & jag får fortfarande inte isär delarna.. Tog tag rejät med poligripen igen & testade men nädu.. gjorde revor i bussningen dock.
              Har som sagt nya grejer på ingång så denna bottenplattan får pensioneras nu.

Denna rullen har aldrig vart i kontakt med bräck/saltvatten.
              Men jag tar åt mig av det kan vara brist på fett underhuvuddrevet. Har förmodligen missat detta vid senaste service.
              Tack för all input!
              Bara ett kast till..

Kommentera

Det måste på något sätt skett en reaktion mellan metallerna och smörjmedlet. Orsaken till det är däremot svårare att läsa ut. Eller om du har haft en skada på på en ytbeläggning som repat den andra delen. Jag har aldrig råkat ut för problemet. Däremot har jag fått in en riktigt välanvänd rulle där huvudbussningen glappade rejält på axeln pga utebliven smörjning.

Tänk på att platsen ska smörjas med olja och inte med fett. På äldre rullar fanns det tom ett hål i toppen på muttern som låser veven för att olja ska kunna hälls in och smörja axeln. I ett tidigare inlägg så nämndes det att fettet stelnat. Det kan mycket väl vara så även med din rulle även om du nu verkar snarare tro på en miss vid ihopmonteringen. Fettet behöver inte stelna speciellt mycket för att bussningen ska kärva. Ska bli kul att se vad som hänt när du väl får isär rullen. Om lagringen skurit så syns det på metallen. Om det bara är fettet så borde det gå att rengöra delarna när du väl fått i sär dem
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-08, 09:39.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Jag har ny ”slete å drage” (värmlänska) med poligripen & handkraft..
                  jag får F*N inte isär det.. däremot är nu verkligen huvuddrevsbussningens gänger kassa.
                  Kommer ej gå att använda dessa prylar igen..
                  Jo, bottenplattan. Om jag får isär dem alltså..

@Mankan G, tar till mig av ditt råd ang olja istället för fett. Jag har använt ett tunt lager fett där om jag inte missminner mig.
                  Bara ett kast till..

Kommentera

Efter ugn i 90grader & sen iskallt h20 + ultravåld fick jag äntligen isär det..
                    Ingenting som skurit, så jag tror på er teori att det är fettet som ”kärvat”.
                    Bottenplattan ser ut att ha klarat sig fint, men bussning & shim är inte vackra längre..
                    Fick dra i bussningen med poligrip samt att jag bände under buss. med en mejsel.

Kommer att olja fortsättningsvis! Lesson learned.
                    Skönt att jag upptäckte detta nu & inte ute i båten..
                    Bara ett kast till..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 912 visningar
                    18 gillar