Ursprungligen postat av Mankan G
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Wierd amba-problem..
Collapse
X
-
Har alltid trott att cals har varit det bästa , vilket fett ska man använda ?Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggDet står var och en fritt att använda vad man vill där. Jag själv skulle hellre använda ett fett som man slipper använda stämjärn för att få isär delarna än Cal's.
Kommentera
-
Också förvånad över "Calsproblemet"... Jag har hittat ett "lättare" fett som fungerar kanon. Tror även att Cals finns i en lightversion?Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggHar alltid trott att cals har varit det bästa , vilket fett ska man använda ?
Kommentera
-
-
Självklart. Gör som du vill. Ingen stoppar dig men det blir lite tokigt när någon klandrar tillverkaren när de rekommenderat ett helt annat smörjmedel än det som är använt och rullen beckar ihop. Faktum är att knappast någon med kunskap om hur smörjmedel fungerar skulle använda fett på en sådan konstruktion som lagringen av huvudaxeln är gjord på ABUs runda rullar. Risken för ihopbeckning är avsevärd beroende på den fina passningen i lagringen..Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggDet står var och en fritt att använda vad man vill där. Jag själv skulle hellre använda ett fett som man slipper använda stämjärn för att få isär delarna än Cal's.
Jag har också svårt att se varför man inte ska använda olja när den fungerar geschwinnt. Att droppa i några droppar olja vid det årliga underhållet räcker. Går mycket snabbare än att försöka städa ur gammalt fett från det smala hålet i huvudaxeln.
Men tycker du att fett är bättre så är det som sagt knappast någon som stoppar dig.Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-10, 19:12."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Jag har använt Cals under flera år. Både i mina egna rullar men även i andras jag servat. Aldrig haft ett enda problem. Har tom använt ett tunt lager Cals på precis samma ställe som ts på några av mina egna rullar. Men insett att olja är bättre då smörjmedlet inte försvinner mellan de årliga servicetillfällena och fettet är rätt knepigt att få bort från hålet i huvudaxeln om man inte ha en ultraljudstvätt.
Har även använt Abus och Daiwas fett samt ett tyskt märke jag inte minns namnet på. Alla har fungerat finfint.Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-10, 22:35."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Jag tycker man ska vara något försiktigt med att titta exakt på hur tillverkarna smörjer sina rullar och till punkt och pricka kopiera detta förfarande.
ABU smörjer exempelvis evighetsskruv och mellandrev med fett, något många "entusiaster" absolut avråder från.
Skulle jag gissa så har basoljan separerat och fettets förtvålare samt tillsatsämnen (polymerer och teflon från vad jag kan läsa mig till om Cal's) blivit kvar. Inte helt ovanligt när det gäller just Cals bruna tyvärr.
Var fettet som användes nyinköpt eller äldre?
Enligt mina erfarenheter kan Cals i vissa fall åldras relativt fort och inte särskilt bra.
En tydlig stelhet uppkommer och det förefaller vara så att basoljan dunstar. Om basoljan är syntetisk eller av mineral sort vet jag inte, troligen kan det spela roll i sammanhanget men det finns så många parametrar att tänka på vid val av fett att en lekman som jag själv blir yr av att försöka sätta mig in i det tekniska.
Kommentera
-
Självklart men här är det av en annorlunda orsak. Att smörja evighetsskruven med fett såsom Abu gör kommer garanterat att försämra kastegenskaperna men förlänga livslängden. Ur ABUs perspektiv så har jag full förståelse för deras agerande. Att jag som ”entusiast” väljer att använda ett bättre smörjmedel ut kastsynpunkt men som kräver mer underhåll eller mer slitage är upp till mig.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJag tycker man ska vara något försiktigt med att titta exakt på hur tillverkarna smörjer sina rullar och till punkt och pricka kopiera detta förfarande.
ABU smörjer exempelvis evighetsskruv och mellandrev med fett, något många "entusiaster" absolut avråder från."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 217 visningar