Wierd amba-problem.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wierd amba-problem..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Visst har Abu rullfett men om samma ABU rekommenderar olja på just den platsen så varför chansa..... de har ju liksom en del erfarenhet av att smörja den konstruktionen. Typ 2000 år
    Det står var och en fritt att använda vad man vill där. Jag själv skulle hellre använda ett fett som man slipper använda stämjärn för att få isär delarna än Cal's.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Det står var och en fritt att använda vad man vill där. Jag själv skulle hellre använda ett fett som man slipper använda stämjärn för att få isär delarna än Cal's.
      Har alltid trott att cals har varit det bästa , vilket fett ska man använda ?

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Har alltid trott att cals har varit det bästa , vilket fett ska man använda ?
        Också förvånad över "Calsproblemet"... Jag har hittat ett "lättare" fett som fungerar kanon. Tror även att Cals finns i en lightversion?

        Kommentera


        • #24
          http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13651

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Det står var och en fritt att använda vad man vill där. Jag själv skulle hellre använda ett fett som man slipper använda stämjärn för att få isär delarna än Cal's.
            Självklart. Gör som du vill. Ingen stoppar dig men det blir lite tokigt när någon klandrar tillverkaren när de rekommenderat ett helt annat smörjmedel än det som är använt och rullen beckar ihop. Faktum är att knappast någon med kunskap om hur smörjmedel fungerar skulle använda fett på en sådan konstruktion som lagringen av huvudaxeln är gjord på ABUs runda rullar. Risken för ihopbeckning är avsevärd beroende på den fina passningen i lagringen..

            Jag har också svårt att se varför man inte ska använda olja när den fungerar geschwinnt. Att droppa i några droppar olja vid det årliga underhållet räcker. Går mycket snabbare än att försöka städa ur gammalt fett från det smala hålet i huvudaxeln.

            Men tycker du att fett är bättre så är det som sagt knappast någon som stoppar dig.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-10, 19:12.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #26
              Jag iaf ska nog köra med olja just där iallafall och på alla andra ställen som ska ha olja. Men det ska väl vara fett på andra ställen i rullarna och varför använda Cal’s då det tydligen beckar ihop ibland. Måste finnas nått bättre eller???

              Kommentera


              • #27
                Oxå förbryllad över cal’s..
                trodde det var ”the shit”..
                Jag har som sagt även en flaska liquid grease. Men under huvuddrevsbussningen blir det härefter olja.
                Bara ett kast till..

                Kommentera


                • #28
                  Jag har använt Cals under flera år. Både i mina egna rullar men även i andras jag servat. Aldrig haft ett enda problem. Har tom använt ett tunt lager Cals på precis samma ställe som ts på några av mina egna rullar. Men insett att olja är bättre då smörjmedlet inte försvinner mellan de årliga servicetillfällena och fettet är rätt knepigt att få bort från hålet i huvudaxeln om man inte ha en ultraljudstvätt.

                  Har även använt Abus och Daiwas fett samt ett tyskt märke jag inte minns namnet på. Alla har fungerat finfint.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-10, 22:35.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag tycker man ska vara något försiktigt med att titta exakt på hur tillverkarna smörjer sina rullar och till punkt och pricka kopiera detta förfarande.
                    ABU smörjer exempelvis evighetsskruv och mellandrev med fett, något många "entusiaster" absolut avråder från.

                    Skulle jag gissa så har basoljan separerat och fettets förtvålare samt tillsatsämnen (polymerer och teflon från vad jag kan läsa mig till om Cal's) blivit kvar. Inte helt ovanligt när det gäller just Cals bruna tyvärr.

                    Var fettet som användes nyinköpt eller äldre?
                    Enligt mina erfarenheter kan Cals i vissa fall åldras relativt fort och inte särskilt bra.
                    En tydlig stelhet uppkommer och det förefaller vara så att basoljan dunstar. Om basoljan är syntetisk eller av mineral sort vet jag inte, troligen kan det spela roll i sammanhanget men det finns så många parametrar att tänka på vid val av fett att en lekman som jag själv blir yr av att försöka sätta mig in i det tekniska.
                    Senast ändrad av JontaK; 2018-04-10, 23:45. Anledning: Onödigt långt & invecklat.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Jag tycker man ska vara något försiktigt med att titta exakt på hur tillverkarna smörjer sina rullar och till punkt och pricka kopiera detta förfarande.
                      ABU smörjer exempelvis evighetsskruv och mellandrev med fett, något många "entusiaster" absolut avråder från.
                      Självklart men här är det av en annorlunda orsak. Att smörja evighetsskruven med fett såsom Abu gör kommer garanterat att försämra kastegenskaperna men förlänga livslängden. Ur ABUs perspektiv så har jag full förståelse för deras agerande. Att jag som ”entusiast” väljer att använda ett bättre smörjmedel ut kastsynpunkt men som kräver mer underhåll eller mer slitage är upp till mig.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 267 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X