Billig vs dyr multirulle abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig vs dyr multirulle abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tatula känns mycket lugnare, när man kastar lättare beten. Kolla även på Daiwa 17 Prorex TW 100SV är samma rulle som Tatula, men snyggare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
      Ska lägga order ikväll, har en extrem beslutsångest, Curado 71 eller Tatula SV TWS 103 ... Det är allt lite jobbigt!
      Jag äger båda. Curadon är skön att hålla i och snygg och kastar bra med tyngre beten. Tatulan är snäppet vassare. Väldigt svårt att få backlash och kastar långt men lugnt! Beror lite på hur du kastar dina beten.
      Click image for larger version

Name:	IMG_20180305_223724_607_01.jpg
Views:	1
Size:	821,1 KB
ID:	1787355Click image for larger version

Name:	IMG_20180426_212523_01.jpg
Views:	2
Size:	957,6 KB
ID:	1787356
      Senast ändrad av Aspir3; 2018-06-27, 17:19.

Kommentera

• Ja jag har egentligen ingen aning om shimano vs Daiwa i detta avseende men efter att bara läst diverse om lättare jerkbaits och multi så är jag glad att jag redan hade en Daiwa T3 MX som ”bara” behövde en lättare spole...

Med en sån spole och Magforce 3D kastar den riktigt bra, inte som en haspel med samma lina/vikt men bra och ffa lugnt, även i motvind. I de flesta videor jag sett levererar Casitas/Curado MGL/70 lite bättre med kompakta beten från säg +10g men beten söder därom eller med lättare omfångsrika beten (lågdensitetsbeten som många wobblers) så förefaller Daiwa vara mer lättinställd och förlåtande...

Fast jag har också en Shimano Exsence DC 2014 och den måste snart prövas med motsvarande uppgifter...
        Kan bli svårt dock, S spolen väger 24g och D spolen 14g(!), båda fyllda med en tunn flätlina, 0,13-0,15.
        Senast ändrad av anteman; 2018-06-27, 21:09.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja jag har egentligen ingen aning om shimano vs Daiwa i detta avseende men efter att bara läst diverse om lättare jerkbaits och multi så är jag glad att jag redan hade en Daiwa T3 MX som ”bara” behövde en lättare spole...

Med en sån spole och Magforce 3D kastar den riktigt bra, inte som en haspel med samma lina/vikt men bra och ffa lugnt, även i motvind. I de flesta videor jag sett levererar Casitas/Curado MGL/70 lite bättre med kompakta beten från säg +10g men beten söder därom eller med lättare omfångsrika beten (lågdensitetsbeten som många wobblers) så förefaller Daiwa vara mer lättinställd och förlåtande...

Fast jag har också en Shimano Exsence DC 2014 och den måste snart prövas med motsvarande uppgifter...

Jag upplever det som tvärtom efter de filmer jag sett på nätet, såg ett test där det kastades ett bete på ca 4 gram, där Curadon kastade längre, inte speciellt mycket längre, men längre. När vikterna kom upp runt 12-13 gram så kom samma kastare med samma utrustning längre med Tatula Sv, återigen, marginellt längre, men dock längre varje gång, kast för kast. Sen finns det ju fler faktorer så klart, men det är just det som gör det lite svårt. För man stirrar sig blind i jakten på den rullen som klarar att kräma ut en meter extra. Man själv tycker man ser en sak, men alla andra ser en annan sak. Nå väl, Frågan är hur viktig den sista metern är, i förhållande till grav beslutsångest, haha.

I stort har det verkligen varit marginellt det jag sett, gällande skillnader i kastlängd mellan Curado 71 och Tatula SV, jag har i alla fall lagt min order nu, och lotten föll på Tatulan. De flesta verkar överens om att den är mindre nervös än Curadon, och det är också värt något. Har en äldre Tatula 100HSL sedan tidigare med som jag gillar, så fortsätter på den vägen

Kommentera

• Det förvånar men jag har inte dammsugit webben. Spontant, oprövat hade jag för lättare, ”fluffigare” beten valt SV framför 70/71 ur kastsynpunkt, ej ergonomi (vill ha en förment lugn rulle) men hur det verkligen förhåller sig för mig med samma lina, mitt spö och mina beten, det vet jag inte...
            Helst skulle jag vilja pröva bägge innan beslut och omdöme men när Daiwan funkar så...

Finns ju många som är nöjda oavsett om det blev en S eller D och det är ju kärnan i det hela...
            Senast ändrad av anteman; 2018-06-28, 01:15.

Kommentera

• Som jag förstått det kan curado 70 göra långa kast (längre än tatula sv) på lätta vikter, men vara mera temperamentsfull innan man hittat rätt inställning på kastbromsen. En del kanske föredrar tatula svs lungnare betéende på bekostnad av en meter i längd.
              /John

Kommentera

• Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
                Som jag förstått det kan curado 70 göra långa kast (längre än tatula sv) på lätta vikter, men vara mera temperamentsfull innan man hittat rätt inställning på kastbromsen. En del kanske föredrar tatula svs lungnare betéende på bekostnad av en meter i längd.
                /John
                Skulle säga tvärt om, att den kastar längre med tyngre beten. Men det kan ju ha att göra med hur man kastar också. Jag gillar att ta i lite.

Kommentera

Som jag förstått det kan curado 70 göra långa kast (längre än tatula sv) på lätta vikter, men vara mera temperamentsfull innan man hittat rätt inställning på kastbromsen. En del kanske föredrar tatula svs lungnare betéende på bekostnad av en meter i längd.
                  /John
                  Min erfarenhet är jag pillar mkt mindre på inställningarna på Curadon än vad jag gör på Tatula & Zillion & Curadon upplever jag som stabilare & kastar längre men det är väldigt liten skillnad .
                  Det är 2 säkra kort oavsett , båda är stabila & kastar långt & säkert .

Kommentera

/John
                    PS Jag har Curado 70 men inte tatulan.
                    DS

Kommentera

• Ni som kör Tatula. Vad har ni satt den på för spö?
                      Har min Tatula CT 100 HL på ett perception jig & baitcast 5-20, men är Inter helt övertygad. Tänkte använda det mest till jerk och cranks.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 233 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S