Förvånad över resultat med 4 multirullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvånad över resultat med 4 multirullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Bara för att... Har ett par dagar använt mina två nya rullar, dvs Zillion och Revo Beast tämligen intensivt. Riktigt fina rullar bägge två som fungerat helt utan anmärkning. Långa fina kast helt utan trassel.

    Fick en känsla av förfining som jag på något sätt haft svårt att få med de runda Ambassaderuerna eller i alla fall fått för mig. Men.....idag tog jag fram ett spö med en 5600 C4 Winch. Gisses vad fint dessa rullar fungerar. Denna rulle har inte en spole från UT utan bara en grund originalspole från Record. I övrigt är den uppgraderad med det mesta. Blev förvånad över hur långt den kastade, hur fint den gick.... Av någon anledning så hade den känslan försvunnit efter att ha använt de andra två rullarna i en vecka.....
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Har idag haft ett längre pass på Mälaren. Med två Revo Beast, Zillion TWS och min toktrimmade CS Pro Rocket 6500. Det enda som jag skulle kunna anmärka på är att jag helt plötsligt fick lite korta kast med Daiwan. Hade lyckats dra upp kastbromsen två hack av misstag. Från 6 till 8. Det lilla missödet fick kasten att bli nästan tio meter kortare med en Mc Pike 18 cm och SZ Weedlesskrok. Märkte det inte först för att jag hade precis bytt bete.

      Det är nog den enda negativa jag kan säga om Daiwan Zillion TWS. Det är för lätt att ändra på inställningen av kastbromsen av misstag. Hade för övrigt noll problem med ABU rullarna heller.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #13
        Det är skönt med kastbroms ställbar utifrån, blir det tokigt av ngn anledning så är räddningen bara ett klick eller två bort från elände...

        Kommentera


        • #14
          Jag är faktiskt inte helt överens med dig. Det är skönt i början när man kastar in sig på en rulle. Men de gånger jag justerar eller ens har ett behov att justera kastbromsen efter att jag kastat in mig är ytterst få. Faktiskt inget jag saknar på mina Ambassadeurer. Men visst, det är bättre med möjligheten
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #15
            Jag kan hålla med dig till stor del där när det gäller gäddfiske/tyngre beten men till spinnfiske 8-20g, jigg, wobblers och blandat så vill absolut kunna klicka upp eller ned mellan beten...

            Kommentera


            • #16
              @mankan g

              Hur står sig din Abu Garcia Black Max mot desssa rullar i testet???

              Kommentera


              • #17
                Ja du. Kastmässigt så fungerar den lika fint. Det är lite svårt att jämföra dock då den dels har en mindre linkapacitet och därmed inte går att använda på samma sätt. Dels så använder jag min BM på ett lättare spö och med FC lina för finessfiske efter gädda. BM har samma form som Revo Beast och de känns väldigt lika i handen.

                Jag har inte en susning huruvida hållbarheten är den samma även om våra två BM har fungerat helt utan problem. Min med FC för gädda och sonens för aborre.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #18
                  Måste säga att efter att ha använt mina nya rullar intensivt under en period så kvarstår mina första intryck. De används på olika spön så de går inte att jämföras rakt av men i princip så kastar de alla lika långt och säkert inom det viktspann de gemensamt klarar av och jag använt dem till. Upp till Mc Rubber från Westin Swim så är de väldigt lika i kastegenskaperna. Det är lite mer tendenser till linresning på Revo Beast när linspridaren inte står i mitten. Det låter och rasslar men konstigt nog så påverkas inte kastlängderna speciellt mycket. Det blir inte heller några verkliga skatbon utan det verkar stanna vid rasslet. Ja har inte en susning huruvida det påverkar linans hållbarhet. Gissningsvis så slits den ut tidigare men inget jag märkt av ännu. Det går utmärkt att minska linresningen genom att sätta an bromsen hårdare men då kortas kasten av.

                  Veven på Revo Beast är en riktig höjdare. Otroligt skön att använda.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #19
                    Idag har jag gjort samma ”test” men med lätta beten och helt andra rullar. Blev lika förvånad igen med tanke på vad som skrivs om vissa rullar och märken bl.a. här på FS.

                    De rullar som fick äran att vara med var:
                    Daiwa Zillion TWS SV
                    Daiwa Tatula TWS SV
                    Daiwa Tatula TWS CT Type R
                    ABU Premier gen 3
                    Abu Mörrum SX 1600 Mag
                    Abu Mörrum SX 1600 IVCB
                    Abu Mörrum SX 1600 Ultra Mag
                    Shimano Aldebaran BFS XG

                    Alla har 0.14 lina men av lite olika fabrikat. Flät givetvis.

                    Alla rullar i 100% original förutom de tre Mörrum som har olika trimspolar från Avail med tillhörande keramiska lager. Bromsarna ställdes in lite nervöst. Normalt vill jag ha rullarna lite mer stabila än så. Men fortfarande inställda för långa kast. Det går givetvis att laborera mer än vad jag gjorde.

                    Har fler rullar att leka med men då mitt test gick ut på att se hur dessa rullar fungerade med riktigt lätta beten för mitt vardagliga fiske så föll de andra bort. Spöna som användes var:
                    SZ nya från Perch Fight. Har för mig att det är klassat 6-22gr. 7.5 ” långt
                    Abu Hornet Stinger plus ca 7 ” med ungefär samma klassning.

                    Använde främst små vobblers såsom Berkley Cutter 90, Rapalas lilla Shad rap, StrikePro Crank X men även en SZ jigg med en 3 gr skalle. Provade även med en 4 gr vobbler i balsa. Beten från ca 11-12 gr till 4 gr således.

                    Jag hade mina misstankar om att de trimmade Mörrumrullarna skulle vara bättre. Men att de så fullständigt skulle utklassa de övriga trodde jag inte med tanke på vad som skrivs. Alla rullarna har sina fördelar och brister men det som framför allt påverkar med så pass lätta beten är vikten på spolarna med påspolad lina. Alla rullar fick iväg betena utan problem. Kastlängderna var däremot väldigt olika. I princip så var alla tre Daiworna ungefär lika bra, eller dåliga. Beror på hur man ser på saken. Deras spolar är rätt tunga i jämförelse med övriga rullar plus att de tar på tok för mycket lina. 170 m på CT. De andra två är SV modeller som tar lite mindre lina. Abu Premier lider av motsatt effekt. Lätt spole som tar på tok för mycket lina. Dessa fyra rullar var rätt likvärdiga i kastegenskaperna. Fungerade ok men i jämförelse med Aldebaran och Mörrum så var det en påtaglig skillnad. Hade även med en haspelutrustning. Samma SZ spö men i haspelutförande med en Shimano Stradic FK 2500 med 0.12 mm Berkley Fireline. Denna utrustning levererade påtagligt bättre kastlängder än Daiworna och Premier. En kul sak som jag upptäckte var att Tatula CT Type R kastar mycket längre än sina SV syskon när väl betesvikterna gått över en viss gräns. Måste vara bromsen som är mycket annorlunda på Type R jämfört med de bägge SV modellerna. SV kändes nästan överbromsad i slutet av kasten.

                    Spolarna till Mörrum väger in på knappa 9 gr MED 55-60 m Berkley Fireline Braid 0.14. Att jämföra med Aldebarans 11 gr utan lina. Eller Tatula TWS CT Type R spole som väger 15 gr tom. Lägg sedan till vikten av 170 m av samma lina.

                    Skillnaden med de trimmade Mörrum är enorm i kastlängder med dessa lätta beten. Orsaken är givetvis att man behöver mycket mindre broms än med tyngre spolar. Mörrum levererade i princip samma kastlängder som haspelspöt. Aldebaranen var klart bättre än de första fyra rullarna men påtagligt sämre än de Availförsedda Mörrum.

                    Jag kunde inte märka någon större skillnad på de olika bromssystemen i Mörrum. Lite större linresning på de två med magnetbroms jämfört med c bromsen i IVCB men kastlängderna påverkades inte.

                    Känslan då: Daiworna och Premier är överlägset skönast att veva. Mjuka o sköna. Aldebaran är ok medan Mörrumrullarna knappast är något man använder om man gillar känslan av att veva runt i smör. Väldigt mekaniska i gången. Aldebaranen är skönast att hålla i med mina händer. I övrigt så är det väldigt lika.

                    Jag tvivlar inte en sekund på att med motsvarande lätta spolar i de övriga rullarna så skulle de prestera lika bra. Jag har dessvärre sålt av min Abu MGX med trimspole så den kunde inte vara med. Vill minnas att de var väldigt lik mina Mörrum i kastegenskaperna. Borde vara så för dess spole vägde in på samma vikt som Mörrum och hade samma broms.

                    Jag vet att testet är lite orättvist. Trimmade rullar mot original men ta det för vad det är. Dessutom rullar som inte direkt är klassade för samma fiske. Hade tidigare en Daiwa Presso och en Pixo, de fungerade på ungefär samma sätt som Aldebaran. Dvs klart bättre än de moderna Daiworna och Premiere

                    Provade även med en Berkley 3” jigg med en 15 gr skalle. Skillnaderna i kastlängd försvann i princip med detta bete.

                    Man kan även vända på det och säga att prislappen inte alltid motsvarar förväntningarna. Det skiljer rätt mycket i pris på en Tatula och en Zillion. Skillnaderna i egenskaper ute på vattnet är minimala. För vad det är värt så är de dessutom nästan identiska rullar. Det går att byta gavlar på dem. Passar finfint så egentligen är det samma rulle. Den största skillnaden är linföraren som skiljer i storlek men har samma funktion. Zillion har även en flytande spole som låter fint i broschyren utan att vara ett dugg bättre ute på vattnet. Ett annat bra exempel är Abu Revo Premiere. Kostade som ny runt 3000 kr. Inte ett dugg bättre än Tatulan. Jämför sedan Revo Premiere med MGX som är ännu dyrare. På pappret så skiljer det en hel del i tex spolen och dess linkapacitet. I verkligheten är de nästintill identiska. Kastar exakt lika bra, tar lika mycket lina. MGX är lite lättare men har en sämre broms. Dessutom väger spolarna precis lika lite. 10 gr vilket är lätt i sammanhanget men då bägge tar 150 m lina så blir det tungt ändå.

                    Så min slutsats blir att med lätta vindkänsliga beten så är det ren utklassning med de trimmade rullarna. Med jiggskallar från ca 10 gr så spelar det ingen större roll vilken rulle jag väljer. Har man inga större behov av de där extra metrarna i kastlängd så fungerar alla rullar jag provade. Alternativt så väljer man en haspelutrustning. Gränsen mellan betesvikterna är inte skarp. Den är givetvis flytande.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-12, 22:44.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Hej!

                      Så jäkla bra tackar, vi har ju pratat lite om detta via PM kul att du genomför ett test du delar offentligt!

                      Tummen Upp!
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 283 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X