Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Då kan du ju bidra med det och inte bara raljera smått TS två alternativ klarar alltså av 8 gram men klarar de dem lika bra, lika långt och lika tryggt, dvs utan linresning och skatbon om vartannat?

Finns det en skillnad så kan ju det vara relevant inte bara för TS... Har inte prövat TS två rullar men min T3 MX med lättare spole klarar lätta vikter riktigt bra och tryggt varför jag rekommenderade ngt liknande. Vad rekommenderar du för att tryggt nå så långt som möjligt med lätt?
    Precis som jag sa tidigate så klarar de flesta rullar det viktspannet. Spöt och linan är där viktigare. Beträffande rullar så är det så otroligt individuellt. Det som passar mig behöver inte passa dig osv. De flesta små multirullar klarar vikterna så välj bara efter tycke och smak..

Kommentera

Nu är det nog vanligt så att en person som funderar mellan två rullar till samma fiske avser att använda samma spö och lina och bete till det fisket oavsett vilken rulle det blir.

Kanske är det så att med dessa givna parametrar så kan man inte utse en kastvinnare mellan Conquest och Curado 70, allt beror på spö, lina, bete och person. Enligt min mening så kan dock även spolvikt och bromssystem ha bäring på utfallet, så jag tror att TS valde rätt av de två
      Senast ändrad av anteman; 2018-05-08, 15:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Redigerade inlägget med bästa rådet jag kan ge samtidigt som du postade.

Nuförtiden fiskar jag dessa beten uteslutande med denna rulle

//T
        Tjääna Tony
        2013 ! Den rullen borde väl pensioneras nu, den är ju 5 år gammal. He he
        På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tjääna
          Pojkar, pojkar, visst är det så att vi alla har olika tycke och smak. Det var jag medveten om när jag startade tråden. Tycker att det spelar ingen roll för bra tips och råd får man ändå.

8 gram för mig är verkligen att fiska med lätta grejor, speciellt när det gäller wobblers.

Kommer precis från Söders, testade ett Westin, Perchfight samt ett Svartzonker. Det blev ett SvartZ (det ni rekommenderade) . Tycker det känns väldigt "stiff" för min smak men valde det för att ha bra koll på betena vid inspinning.

Nu väntar jag bara på Curadon och när den kommer blir det gräsmattan för kastlängdstest.

På dom igen
          Bb

Förresten syns vi i Örebro på Söndag? Bajen har bortamatch.

Kommentera

Det är givetvis ingen svartvit situation. Dvs att 8 gr inte fungerar medan 10 gr gör det. Det är en smaksak.

Hela kitet spelar givetvis roll såsom ni påpekar. Spö, lina, rulle och bete. Speciellt med multi om jag får säga mitt. Med haspel fungerar det smidigare, Mer en fråga om känsla än funktion.

För mig i mitt fiske så finns det klart bättre kombinationer än de två rullar som TS valde mellan OM och NÄR betena närmar sig hans nedre viktgräns. Speciellt med beten av typen Rapala original. Dvs lätta men relativt stora beten i balsaträ. Självklart går det att få iväg även ett sådant bete med tex 101:an men hur effektivt är det? En smakfråga givetvis men inget jag skulle tycka vara speciellt roligt över en längre tid. Men visst går det.

Någonstans på skalan 8-15 gr börjar de flesta rullar fungera fint även med beten såsom Rapala Original. Det är glidande och igen en smaksak. Tror inte heller att jag skulle uppskatta 101:an med tex Strike Pro Cranky X men det finns det säkert andra som gör.

Sitter man i en båt så kanske kastlängderna spelar en mindre roll. Från land kan det vara en helt annan sak. Är det istället ett bete av typen Berkley Cutter 110 så fungerar de flesta rullar.

Det finns inga absoluta sanningar i detta. Allt är en smaksak. Det är en sak som ofta glöms bort. Jag skrev bla tidigare att jag inte föredrog SZ nya 6-21 gr spö till jerkbait. Nej det gör jag fortfarande inte när jag har andra spön att välja på. Självklart så fungerar det men för mig i mitt fiske så finns det andra bättre kombinationer för detta typ av fiske. Men om det kniper så skulle jag glatt kunna använda SZ spöt till dessa beten.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-08, 19:23.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tjääna
              Kunde inte hålla mig. Satte på Conquesten på SZspöt och gick ut på gräsmattan.

Väderförhållanden, svag växlande vind.

Hade 2 vikter aktiverade och 0 broms.

Jag stegade upp längden , så den är inte exakt.

Testade allt möjligt men bara wobblers.

0,12 flät påspolat.

Balsawobblers typ 7 och 9:or gick inte bra, kom max 15 meter.

Viblures och liknande samt tjockisar mellan 9 -13 gram gick bättre kastade runt 30 m

Shadow, x, claknrap mellan 10-13 gram kastade runt 30 som längst kanske 35 m. Bäst gick det med shadow 9 cm, 11 cm hade en tendens att börja "flaxa" i vissa kast.

Väntar nu på Curadon med spänning.

Fråga, kastar ni längre eller är det här man hamnar med sådana prylar.

Är det någon som kör med mindre än 2 vikter aktiverarde och i så fall gör det mycket för kastlängden. Jag vet att jag kunde testat själv men det var svårt att komma åt vikterna med fingrarna.

På dom igen
              Bb

Kommentera

Innan curadon kommer så kan du titta på denna lilla video https://youtu.be/pYNEm4I6H8E
                Drygt 13 min in så berättar han hur han ställt in kastbromsen och mekanisk broms på Curadon. Märk väl att han använder ett mkt mjukt spö när han kastar wobblern som väger knappt 4 gram. Ett annat spö, lina och kastare kan säkert ge lite andra resultat men ganska imponerande kastlängder i min bok och den lugna Daiwan är strax efter...

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                  Tjääna
                  Kunde inte hålla mig. Satte på Conquesten på SZspöt och gick ut på gräsmattan.

Väderförhållanden, svag växlande vind.

Hade 2 vikter aktiverade och 0 broms.

Jag stegade upp längden , så den är inte exakt.

Testade allt möjligt men bara wobblers.

0,12 flät påspolat.

Balsawobblers typ 7 och 9:or gick inte bra, kom max 15 meter.

Viblures och liknande samt tjockisar mellan 9 -13 gram gick bättre kastade runt 30 m

Shadow, x, claknrap mellan 10-13 gram kastade runt 30 som längst kanske 35 m. Bäst gick det med shadow 9 cm, 11 cm hade en tendens att börja "flaxa" i vissa kast.

Väntar nu på Curadon med spänning.

Fråga, kastar ni längre eller är det här man hamnar med sådana prylar.

Är det någon som kör med mindre än 2 vikter aktiverarde och i så fall gör det mycket för kastlängden. Jag vet att jag kunde testat själv men det var svårt att komma åt vikterna med fingrarna.

På dom igen
                  Bb

Det låter rätt så rimligt.
                  Kör ofta med spön runt 7-8ft och det är rätt stor skillnad. Speciellt om man går ner till 6-6.6.
                  Viblure är ju rätt lätta med, de är väl 12gr eller så. Inte så lätt men inte så tungt heller.

Jag kör med en vikt aktiverad.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Stämmer rätt bra med med mina erfarenheter också. Givetvis går det att laborera med andra spön eller med bromsarna för att få längre kast men i stort så stämmer det.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Precis som jag sa tidigate så klarar de flesta rullar det viktspannet. Spöt och linan är där viktigare. .
                      Har poängterat det här flertalet gånger. Med tveksam respons.

Verkar gå någon slags BFS-hysteri på forumet(kan förmodligen va skyldig till att ha bidragit titt som tätt)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 109 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf