Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Vissa rullar är bra vissa saker och ännu bättre på vissa.
    Det är som de flesta vet stor skillnad i hur det hanterar olika drag.

Testade två spolar med Tatula CT och en balsapopper.
    Med den ena gick det utmärkt att hiva iväg en acceptabel längd. Med den andra var det bara att glömma.
    Denna vägde om jag minns rätt runt 7-8gr.

Göra det med min Conquest 100 hade varit ännu sämre om ens hanterbart utan mest problem.

Men ja, hoppas Curadon infriar alla drömmar.
    Ska ju vara en bra liten rulle.
    Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser kring anekdotiska, individuella upplevelser och erfarenheter...
    Pröva gärna din Calcutta 100 i samma övning som CT:n, Cuttan kan nog göra det galant och gör den inte det så har du nog fel lina, spö, alltför lätt bete eller så är det skit bakom ratten
    Senast ändrad av anteman; 2018-05-09, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser kring anekdotiska, individuella upplevelser och erfarenheter...
      Pröva gärna din Calcutta 100 i samma övning som CT:n, Cuttan kan nog göra det galant och gör den inte det så har du nog fel lina, spö, alltför lätt bete eller så är det skit bakom ratten
      Ja, det är planen att göra detta
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

@barabajare
        Blev du nöjd med din Curado 70???

Kommentera

Tjääna
          Den Vanliga "turen" slog till, rullen restad. Men i lördags hämtade jag ut den. Spolade på 0.26 mono tog draglådan och begav mig till husets baksida.

Satte på en 3" jigg på en 7 grams skalle. Alla 4 vikterna aktiverade, frikopplade och drog iväg ett kast. Trodde hakan skulle slå i backen,jag kastade typ 15 m längre än med conquesten. Vevade in och kastade igen, swoop sa det så hade jag ett skatbo. Kollade då inställningarna och såg att båda bromsarna va på "0". Det första kastet måste verkligen blivit en fullträff.

Sen laborerade jag hit och dit och testade en mängd beten Det slutade med 2 vikter aktiverade, magnetbromsen på ca 3,5 och den mekaniska lösare än att betet stannar när det hänger. Varierade dock båda lite beroende på vilket bete jag hade. Skruvade jag bort den mekaniska bromsen helt så blev det genast problem, trots mycket magnetbroms.

Kan konstatera att jag överlag kastade 3-4 meter längre än med conquesten .
          Lättare beten gick också bättre att kasta (7-10 gr)
          Kanske beror det på att jag hade mono på Curadon eller att jag inte smort upp spolen på conqen.

Slutsatsen blir att jag trivdes bättre med Curadon, det var lättare att kasta lika långt eller längre, den låg så bra i handen. Med andra ord Succe enligt mig.

Ni som vet, kastar man längre med mono.
          Och hur ställer ni den mekaniska bromsen, skruvar ni ur den helt.

På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
            Tjääna
            Den Vanliga "turen" slog till, rullen restad. Men i lördags hämtade jag ut den. Spolade på 0.26 mono tog draglådan och begav mig till husets baksida.

Satte på en 3" jigg på en 7 grams skalle. Alla 4 vikterna aktiverade, frikopplade och drog iväg ett kast. Trodde hakan skulle slå i backen,jag kastade typ 15 m längre än med conquesten. Vevade in och kastade igen, swoop sa det så hade jag ett skatbo. Kollade då inställningarna och såg att båda bromsarna va på "0". Det första kastet måste verkligen blivit en fullträff.

Sen laborerade jag hit och dit och testade en mängd beten Det slutade med 2 vikter aktiverade, magnetbromsen på ca 3,5 och den mekaniska lösare än att betet stannar när det hänger. Varierade dock båda lite beroende på vilket bete jag hade. Skruvade jag bort den mekaniska bromsen helt så blev det genast problem, trots mycket magnetbroms.

Kan konstatera att jag överlag kastade 3-4 meter längre än med conquesten .
            Lättare beten gick också bättre att kasta (7-10 gr)
            Kanske beror det på att jag hade mono på Curadon eller att jag inte smort upp spolen på conqen.

Slutsatsen blir att jag trivdes bättre med Curadon, det var lättare att kasta lika långt eller längre, den låg så bra i handen. Med andra ord Succe enligt mig.

Ni som vet, kastar man längre med mono.
            Och hur ställer ni den mekaniska bromsen, skruvar ni ur den helt.

På dom igen
            Bb
            Härligt att höra att du blev nöjd!
            Skönt när man tar en chansning och det går hem!

Gällande nylon har jag inte en aning tyvärr
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

En monofilment lina är mycket glattare och jämnare i sin konstruktion och uppbyggnad. Så de kastar mycket bättre än flätlina.
              Mindre friktion.
              Senast ändrad av engqvist; 2018-06-06, 08:57.

Kommentera

jag är mer o mer nyfiken på mono/fc.. synd bara att en extraspole till min metanium mgl kostar 49.999:kr utan moms

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                  jag är mer o mer nyfiken på mono/fc.. synd bara att en extraspole till min metanium mgl kostar 49.999:kr utan moms
                  Ja det var dyrt!
                  Vad gäller lina och kastlängd så verkar en flätlina på haspel i samma styrka som nylon kasta lite längre genom tunnare diameter och kanske mindre linminne vilket kan bromsa vid öglorna för nylonet. Hur det är med multi vet jag inte. Kör 15 lb flätlina (0,15?) på en rulle och den kastar bra, om en lina stark nylonlina (0,30?) kastar lika väl, tja?

Kommentera

lintypen kan spela roll även på multirullar. Jag skrev ”kan” för det beror på. En mono är alltid slät och fin. Glider lätt igenom ringarna på spöt men det gör även bra flätlinor så länge som de är nya. De har en ytbehandling som gör att de är nästan lika glatta. Med tiden så slits denna ytbehandling och ytan blir grövre. Å andra sidan har en mono ett linminne som gör att den ofta curlar sig vid kast. Detta bromsar mer än den grövre strukturen i en flätlina när ”curlsen” ska igenom linringarna. Problemet är dock större med haspel än med multi

Det var länge sedan jag använde nylon som huvudlina så jag har lite svårt att jämföra nylon med flät. Men jag använder FC som huvudlina på två rullar. FC är lite som nylon i ytan och med ett linminne som gör att curls uppstår. Jag kastar kortare med FC än med flät. Givet att linans viktklassning är den samma. FC och mono måste vara tjockare för att klara samma vikt. 0,16 mm Fireline Braid har ungefär samma brottstyrkan som Berkley 0.45 FC.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-06-07, 16:14.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tjääna
                      Tack för era svar, men hur var det med den mekaniska bromsen. Har ni den helt "urkopplad" eller??
                      På dom igen
                      Bb
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 402 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S