Reservdel till ambassadeur 5000 från tidigt 60-tal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reservdel till ambassadeur 5000 från tidigt 60-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reservdel till ambassadeur 5000 från tidigt 60-tal

Hej, mitt första inlägg här.
    Det är så att jag kom över en gammal ambassadeur 5000 för något år sedan, som enligt serienummer är från tidigt 60-tal. Jag har fiskat ganska flitigt med den, tycker det är roligt att "nostalgifiska" med grejer som faktiskt fungerar alldeles utmärkt trots att de är över 50 år gamla. Jag insåg dock att när man vevade bakåt så tog det inte stopp inom någon cm utan närmare ett helt varv, trodde att det skulle vara så. Fast för några dagar sedan när jag var ute gav backspärren upp helt, dvs veven stannade inte alls och då blev även slirbromsen helt ur funktion.

Jag är van vid ambassadeurer, har flera stycken från sent 80-tal och framåt. Så jag öppnade givetvis den gamla rullen och kikade efter felet. Det visade sig att backspärren är en ganska enkel historia (en liten vinklad "krok" i metall med en nitad plåtbit över....de som kan dessa rullar vet nog vad jag menar).

Ännu trevligare var att när jag köpte rullen fick jag även det klassiska läderfodralet som innehöll oljeflaska och burk med reservdelar. I botten låg det jag letade efter och efter att jag bytte så är rullen bättre än tidigare, dvs vevar man bakåt så går spärren in nästan direkt.

Nu undrar jag om det går att finna denna lilla reservdel någonstans så att jag har en ny ifall detta inträffar igen? Förvisso tror jag inte det kommer hända under min livstid, men jag har ju barn som ska ta över grejorna

Serviceavdelningen i Svängsta, *0454-880 70‬.
    Bara ringa och beställa.

Skitfiske

Kommentera

Kommer ut en hel del gamla ambaprylar på både blocket och tradera så bara håll ögonen öppna om du inte vill handla från svängsta

Kommentera

Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
        Serviceavdelningen i Svängsta, *0454-880 70‬.
        Bara ringa och beställa.

Skitfiske
        Tack, utmärkt! Jag googlade förstås innan men fann bara senare modeller på reservdelslistor, jag får ringa och hoppas de inte tar hutlösa summor för denna lilla del (som borde gå att tillverka själv iofs). Jag har även behov av en sprängskiss - det kanske finns där också? Har bara hittat några otydliga på webben.

Tradera är givetvis också något jag kikar på, kan ju dyka upp där.

Kommentera

Går bara att handla prylar mot postförskott, så den avgiften tillkommer. Men själva ”haken” kostar nog inte så mycket.
          Sprängskiss fixar dom åxå.

Kommentera

En backspärrshaken blir orimligt dyr om det är det enda du behöver från Svängsta... Vill minnas att min första beställning hamnade på 25-30 spänn för delar och slutade på över hundringen med frakt och expedition... Så se till att få med så många prylar som möjligt! Bromsvikter kan du knappast få för många av om du servar själv t ex. De små jänkarna tenderar att leva ett eget liv när de kommer loss...
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

Om du har vägarna förbi Sportfiskeboden i Täby så har de säkert en hake hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                En backspärrshaken blir orimligt dyr om det är det enda du behöver från Svängsta... Vill minnas att min första beställning hamnade på 25-30 spänn för delar och slutade på över hundringen med frakt och expedition... Så se till att få med så många prylar som möjligt! Bromsvikter kan du knappast få för många av om du servar själv t ex. De små jänkarna tenderar att leva ett eget liv när de kommer loss...
                Skit fiske!
                Gösta
                Mmm, misstänker att det blir orimligt dyr frakt, men inte omöjligt att jag kan åka förbi vid tillfälle istället för att beställa. Visst skulle man kunna köpa fler andra reservdelar, men "problemet" är ju att något sällan går sönder på dessa rullar. Backspärrhaken torde vara använd under ca 55 år innan jag bytte den och på mina modernare rullar har inget än så länge gått sönder. Men visst, bromsvikter kan man ju skaffa några bara för att....

Kommentera

Jo lägga ut över en hundring vart femtionde år är ju sjukt dyrt

Kommentera

Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
                    Jo lägga ut över en hundring vart femtionde år är ju sjukt dyrt
                    Hehe, du har en poäng där, helt klart. Men jag kommer åka förbi minst ett par gånger i höst troligtvis och till dess håller backspärren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf