Hur förvarar ni era haspelrullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur förvarar ni era haspelrullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur förvarar ni era haspelrullar?

    Jag har två haspelrullar som jag har fått. Förvarar normalt sett rullarna i de kartonger som medföljer vid köp men nu har jag ingen kartong och undrar vad ni kan tipsa om för förvaring. Beställde två neoprenfodral från Sportfiskeprylar som sedan visade sig vara slut i lager. Hur gör ni?
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Rullarna sitter på spöna som sitter odelade i spöställ på väggen, klart kortast ledtid så givet de förutsättningar som gäller för mig.

    Kommentera


    • #3
      Har dom sittande på spö.
      och en reserv ( som nog snart är dags att byta för den är inte använd x antal år ) som ligger i ett fack i en mjuk fiskeväska

      Kommentera


      • #4
        Alla rullar ligger i en stor plastlåda huller om buller så man får gräva runt i den ibland. Finrullar i fodral, en gammal vante, mössa mm och olika tygpåsar. En av dom är tygpåse som kalsonger levererades i ha ha..
        Funderar faktiskt på att göra om nån gång, har ju trots allt ett rum bara för fiskeprylar.

        Var inne på att skruva upp enkla klammer man fäster rör med så det går att sätta rullfoten i klammern så rullen står ut från väggen. Men man ska ju orka ta tag i det och där händer det inte mycket, trots att jag tjatar på mig ...

        Kommentera


        • #5
          Alla rullar som används sitter på spön, varför i hela friden ska man ta av dem? Rullar som inte används ligger antingen i rullväska eller i sina kartonger.

          Kommentera


          • #6
            Jag tar av mina för att jag alltid transporterar spön i tygfodral eller tub.
            Är aldrig så stressad då jag ska fiska, ett par minuter för att montera ihop och rigga har jag alltid tid till, och är rädd om mina spön. Har polare som låter t.ex gäddmeteriggen sitta kvar, bara dela spöt och vira ihop. Skulle aldrig kunna göra så. Men det är jag det

            Kommentera


            • #7
              Jag har också sällan uppriggade spön med ut. En av orsakerna är att jag metar och anpassar riggen efter rådande omständigheter.

              Visst handlar det delvis om att jag är pedantisk och utrustningen är i nära på nyskick efter år av användning men...
              Jag har varit med om att transportera karpspön med s.k. rodbands. Efter första kastet knäckte jag spötoppen på 2 av 3 spön på exakt samma ställe!
              Tydligen hade en spöring på spöets nedandel ”knackat” på toppen och bidragit till sprickor i klingan.

              Rullarna har jag med ut i vadderade rullväskor/boxar som många metefirmor säljer.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-08-12, 18:31.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Rullarna har jag med ut i vadderade rullväskor/boxar som många metefirmor säljer.
                Har du lust att länka till någon variant? Låter som något som skulle passa mig.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle önska att alla slängde sina kartonger till rullarna direkt när de kommer hem.

                  Har fotograferat en hel del och i fotokretsar är det helt etablerat att begagnad fotoutrustning betingar ett högre värde om originalkartongen finns kvar. Helt oberoende av kamerans/objektivets skick. Så in i helvete irriterande! Jag har en halv garderob full med kartonger samtidigt som kameraprylarna är i fotoväskorna bara för att "marknaden" kräver kartonger vid ev vidareförsäljning.
                  Detta vill vi nog gärna slippa i fiskevärlden

                  Förvarar f.ö. mina rullar lösa på en hylla om de inte är riggade. De flesta är riggade.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hittade en från dragon annars gillar jag personligen Fox mjuka väskor och deras förvarings system.
                    /Apa

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 283 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X