Hur förvarar ni era haspelrullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur förvarar ni era haspelrullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I princip är allt riggat. Sitter i taket i ett spöställ. Funkar perfekt. Har ju i princip alltid båten med mig så en massa lösa väskor och boxar är bara struligt.

Fiskar jag havet så är spöna för det på båten och sötvattensgrejorna hänger i taket. Omvänt då förstås då det är vattenbyte sas.

De rullar och spön jag inte alls använder ligger undanstoppade lite här och var i garaget....

Hmm, kom på att det inte var riktigt rätt. Isgrejorna är i pannrummet utspridda lite här och var samt trollingspöna har inte heller funnit sin hemvist i huset riktigt.. Det blir en del rullar och spön som dräller omkring trots allt..... Allt riggat förstås ändå
    Senast ändrad av Dominator91; 2018-08-12, 10:00.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
      Jag har två haspelrullar som jag har fått. Förvarar normalt sett rullarna i de kartonger som medföljer vid köp men nu har jag ingen kartong och undrar vad ni kan tipsa om för förvaring. Beställde två neoprenfodral från Sportfiskeprylar som sedan visade sig vara slut i lager. Hur gör ni?
      Mellan fisketurerna är mina haspelrullar förvarade i madrasserade rullfodral och multirullarna i tillverkarnas skinnväskor. Spöna ligger omlott i sina tygfodral som före fisket stoppas ner i kraftiga PVC-rör med skruvlock...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      Leif Engsröm

Kommentera

Jag använder midjeväskor från biltema, jag klipper bara remmarna som jag inte behöver. Skyddar rullarna bra samtidigt som man kan förvara annat som hör till, exempelvis linrullar och diverse verktyg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
          Har du lust att länka till någon variant? Låter som något som skulle passa mig.
          Jag märkte att det hos svenska webbshoppar var ont om rullfodral. Googla t.ex ”reel case” och Daiwa, Drennan, Fox, JRC och liknande.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I packningen på väg till fiskeplatsen ligger de oftast i en burk typ

I burken ligger rullen i neoprenfodral, mössa och/eller något annat vadderande mtrl.

Kommentera

Är packningen riktigt tajt så hjälper inte ett s.k. reel case. De är ofta vadderade och skyddar väl mot repor och slag men går att klämma ihop.

Då är någon form av hardcase/burk/box perfekt. Ovantående inlägg #15 får tummen upp flera gånger om av mig.

Kommentera

Jag fick en gång en begagnad väska ( typ denna ) som skulle slängas

Den passar bra till de minsta rullarna. Har jag bara med mig en rulle och den får plats i väskan så tar jag så klart väskan i första hand. Men för större rullar och rulle 2-3 tar jag Ikea-burkarna. Det känns liksom inte rimligt att förvaringen kostar en betydande andel av det den ska skydda. Möjligen är skyddsförmågan ovärderlig om man är på sitt livs fiskeresa i vildmarken.

Kommentera

Tre av mina spön står riggade med rulle, lina och beteslås på. Bara spöet är isärtaget i två delar.
                  Andra rullar ligger i skåp med lina på utan kartongen och spöna står i ett hörn.

Jag tar bara ett eller två spön och går ut.
                  Fattar inte hur man orkar ta lös rullen och montera på den varje tur, om jag ska göra det så måste jag klippa beteslåset av tafsen och knyta om den också varje gång.
                  Ibland är jag ute flera gånger om dagen så jag vill ha det enkelt och smidigt.

Kommentera

Det beror lite på fiskemetod också.
                    Svårt att ha upptacklade feederspön t.ex. Man väljer ju topp utifrån förhållanden.

Kommentera

Jag förvara alla rullar efter att jag sköjt och dom har torkat i org. krt. Jag har skaffat neoprenskydd till de flesta som jag använder vid alla transporter. Spöna förvaras och transporteras i hårda spöfodral. Skulle aldrig få för mig att ha färdigtacklade spön som förvaring.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 393 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S