Ursprungligen postat av Henriksmiths
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle - Tips?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Henriksmiths Visa inläggNi verkar vara lyriska till multi.
Om jag nu vill skaffa en multi till abborre fiske vilken är bra då?
Begagnat nog att föredra för att testa ifall jag blir frälst?
Några förslag på vilken som passar bra då?
Kommentera
-
Det är lite överdrivet lyriskt kring multirullar i min mening. Dom har fördelar, men är svårare att kasta med, kostar mer att köpa (om man vill kasta lätta grejer), kräver massa underhåll mm mm. En haspel är mer mångsidig, kastar långt utan träning, kräver mindre underhåll och är i stort strulfri
Bara att väga ihop mot multirullens fördelar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inläggÖverdriven lyrik tycker jag, själv kör jag både haspel å multi och om jag bara fick ha en rulle skulle det nog bli en haspel pga att jag tycker drillbalansen av en stark fisk blir mycke skönare med haspel än med multi.
Sedan en tid tillbaks anses det nog av många "coolt" att fiska med multi, mycket säkert tack vare olika produktioner på youtube.
Jag har för egen del ett antal multirullar i olika storlekar som numera i princip enbart samlar damm.
I min värld har inte alls multin så hög status och därmed många fördelar.
Jag har jiggat abborre/gös väldigt mycket de senaste 3-4 åren och jag har verkligen försökt att implementera multin på detta område - utan framgång.
Ett haspelspö känns mycket naturligare där rullens vikt är centrerad som en pendel.
Mitt primära intresse är att fiska, inte trassla ut skatbon samt leta trimdelar och verka cool
Kommentera
-
Jag kör på en enkel sak
Tyngre fiske typ från 50-60g och uppåt = Multi
Lättare fisket således Haspel
Funkar klockrent och jag gillar både multi och haspel beroende på vilket fiske jag körDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Äh, man ska ju köra på det man tycker är roligast. Det är ju vad det till syvende och sist handlar om.
Dock kan man väl rent generellt rekommendera multi om man ska kasta tunga beten. Hundrafemtio gram är inte jätteskönt med haspel, särskilt inte om det är kallt ute
Jag fiskar bara med lätt utrustning (abborrsize) och har ett spinnspö med multirulle i handen 90% av tiden. Jag tycker att det är skönare och jag har bättre möjlighet att kontrollera kasten, vilket i mina vatten är viktigt (trånga utrymmen, exakta platser där fisken står, bitvis mycket sten). Det är också betydligt trevligare när man fiskar lätta jerkbaits, vilket är en stor del av mitt fiske.
Men om man inte behöver precisionen och tycker att det inte är så mycket roligare med multi finns det ingen poäng att köra multi.
Jag fiskar i dagsläget haspel vid följande tillfällen:
- Om jag har fler spön med mig på turen och jag snabbt vill kunna kasta ut en jigg istället för jerkbait så föredrar jag att rigga multi med jerkbait och haspel med jigg istället för att byta bete. Det är enklare att byta spö.
- Om jag kastar beten under 3 gram
- När jag vadar och fiskar havsöring på kuststräckorna. Detta eftersom fisket handlar mer om kastlängd än precision och det ofta blåser (många svär dock vid multi även för detta fiske)
Men återigen. Man ska använda det som ger mervärde på roligt-kontot. Det är egentligen det enda som spelar roll.
Kommentera
-
Jag skaffade multi för att det började bli obekvämt att kasta tunga beten när jag fiskade gädda med haspel. Så på det huvudsakliga gäddspöet sitter en rund amba och på abborrspöt en haspel. jag fiskar en del med små lätta vobblers, runt 3g och därikring, då känns det inte som en multi klarar sig lika bra. Fördelen där är ju dessutom att jag kan gå från 3gr vobbler till 20gr blade bait utan att justera något eller tänka mig för. Det är rätt avslappnande.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 921 visningar
18 gillar