5,8:1 vs 7,3:1 till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag använder hela skalan. Från låååångsamma 3,8:1 på en rund Ambassadeur Winch till en Zillion TWS 9, någonting:1 via 5,3:1 6,3:1 7,3:1. Allt beroende på situation. Gillar hög utväxling när jag jerkar. Min toksnabba Zillion 9,?:1 fungerar perfekt för detta. Eller 7,3:1 i Revo Beast. Med köldstela gäddor och tailar är Winchens 3,8:1 underbar. Jag har lite svårt att veva långsamt utan föredrar att veva på i ungefär samma hastighet och då är det guld med allt detta att välja på.

    men som redan är nämnt så är det inte utväxlingen i sig som är viktig. Det som betyder är hur mycket lina som tas in per vevtag. Det beror givetvis på spolens diameter inkl lina. Tex så skiljer det stort var i kastet man är med tex Revo Beast eller Daiwa Coastal med sina djupa spolar. På lång lina är det rätt lite lina som tas in per vevtag medan tämligen mycket lina åker in på kort lina. Med Zillion TWS är skillnaden liten då den har en grund spole. Alla mina Ambassadeurer har grunda spolar så de är rätt lika oavsett lång eller kort lina.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Jag har en C4 med 6,3 som standard i våras märkte jag att jag hade en tendens att veva för fort hela tiden så jag drevade om den till 5,3. Jag tycker att det fungerar bra i nio fall av tio.

      Kommentera


      • #13
        Nu är detta inte en tråd specifikt för de runda Ambassadeurerna men det finns faktiskt en fördel med dessa om man vill fiska ”lätt” och ändå ha olika utväxlingar att leka med. Det är som bekant busenkelt att ta bort vevgaveln på de runda Ambassadeurerna. Jag har vid några tillfällen, tex streetfiske, haft med mig ett enda spö med EN rulle fastmonterad. Men i fickan har jag haft en extra gavel. Tar bara några sekunder att byta. Allt passar ju. (Nästan). Från 1:5.3 till 1:6.8 i Record på nolltid.

        Jag skrev nästan tidigare och det beror på att inkompabiliteten mellan de äldre pinjongerna med ett spår och med de nya med ett kryss i. Winch finns dessvärre endast i det gamla utförandet medan resten av mina rullar har den nya pinjongen. Pinjongerna har olika längd så ska man byta mellan dessa så måste man även byta bromsbrickan. Eller spolen. För omständigt för mig. Så 1:3,8 blir för bökigt att ordna på detta sätt..

        det här är inget jag gör speciellt ofta men det är en kul ”fördel” med Legotänkandet hos Abu.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Jag kör bara högväxlade rullar året runt funkar utmärkt för mig iaf .ska själv beställa en 7.3.1 nya toro rullen

          Kommentera


          • #15
            Den nya Revo Beast 40 ska ha ungefär samma linintaqg som en rund 5000 trots högre utväxling tack vare den mindre spolen.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 252 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 069 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 190 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 679 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 266 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X