Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Men var det inte så att en infiskad bussning går tystare än kullager och såååå stor skillnad i kastlängd tror jag inte det blir.

    Kommentera


    • Blev nyfiken av att borra djupare i detta ämne. Dvs motståndskraft mot korrosion vs behandling av metaller i härdningsprocessen Sådant här går jag igång på. Riktigt kul att det finns så mycket inskannat och tillgängligt via en enkel slagning i Googles gömmor.

      En enkel slagning visade att det inte är ett okänt fenomen. Hittade flera vetenskapliga artiklar i ämnet. Den tidigast daterade jag hittade vid min snabbkoll var skapad redan 1936. En testrapport skriven av två vad jag kan se danskar anställda eller anlitade av den amerikanska militären. Uppgiften var att ta reda på ”heat treatment and resistance corrosion in stainless steel”. De provade olika legeringar i vapen och dess motståndskraft mot saltvatten och hur egenskaperna förändrades när olika härdningsprocessen användes. Så det är knappast okänt att härdning av metallegeringar påverkar en legerings motståndskraft mot korrosion. Däremot har jag inte hittat något specifikt för just kullager.

      Det som jag hittat tidigare och som man kan tolka lite som man vill är att tex SKF skriver i sina tekniska dokument att de sedan länge använder samma legeringar i sina kullager. De har ett antal olika legeringar som de använder beroende på kraven på kullagren. De har alltså inte ändrat i legeringarna men däremot sker förbättringar i tillverkningsprocesserna kontinuerligt. De skriver också specifikt att metoderna för att hetta upp legeringarna i härdningsprocessen har ändrats.

      Det säger å andra sidan ingenting om huruvida andra tillverkare gjort ändringar.
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-10, 18:23.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Men var det inte så att en infiskad bussning går tystare än kullager och såååå stor skillnad i kastlängd tror jag inte det blir.
        Det borde kunna vara så. Jag har bussningar i de flesta av mina rullar för tyngre fiske. Jag märker inte av att kasten blir kortare. Med lättare beten tror jag att skillnaderna blir mer uppenbara.

        Har faktiskt mätt kasten så jag vet att med de beten jag använder i mitt tyngre fiske så förändras inte kastlängderna. Men det beror nog mer på att man, jag skriver man när jag egentligen borde skriva jag, har för mycket kastbroms applicerad. Detta trots att jag ställer in mina rullar lite smånervöst. Behovet av kastbroms genom kastet skiljer sig mycket från de bromskurvor man defacto kan få ut av en MAG eller centrifugalbroms. Man tvingas till en kompromiss för att inte få skatbon. Byter man mellan bussningar och kullager så beter sig rullen annorlunda. Skulle gissa att ett kvalitetskullager av bästa sort garanterat skulle utklassa ett glidlager i en närmare analys av själva lagret. Men i våra rullar är det så mycket annat som spelar in.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          När det gäller definitionen av vad som är kvalitetslager så finns det ju standarder. Den mest kända torde vara ABEC. Kulornas rundhet är en av definitionerna som hanteras inom denna standard. Skulle gissa att de allra flesta av de kinatillverkade ABEC7 lagren som säljs för en billig peng på eBay knappast är klassade som ABEC 7 i verkligheten. Snarare skitlager
          ABEC 7 och skitlager är inte nödvändigtvis motsatser.

          Intressant nog är det ganska svårt att hitta officiella källor för informationen.

          The ABEC rating does not specify many other critical factors, such as smoothness of the rolling contact surfaces, ball precision or quality/type of steel used.

          ABEC and ISO standards do not cover: radial play, raceway curvature, surface fisnish, material, ball complement, number, sixe or precision level, retainer type, lubrication, torque, cleanliness at assembly, packaging and other factors that may be essential to the desired bearing performance.

          Jag ser ABEC mer som en säljpoäng i dagsläget.
          Det går alltså utan problem, om källorna har rätt, att tillverka ett riktigt skräplager som ändå har toleranserna som krävs för ABEC 9.
          Skulle inte alls bli förvånad om diverse billiga kinalager håller ABEC 7 men det har snålats på allt som inte omfattas av ABEC-standarden, just för att en hög ABEC-siffra uppenbarligen är ett bra säljargument.
          Där kommer mitt eviga tjat om erfarenhet återigen in...

          Någorlunda motsvarande ISO 492 handlar också främst om dimensioner som inte nödvändigtvis har något att göra med materialets kvalitet eller lagrets hållbarhet.

          Ovanstående har en stor påverkan på mitt intresse (som blivit ett ointresse) av rent tekniska diskussioner.
          Min personliga, och andras, analyser och tankar baserade på praktisk erfarenhet av kullager i fiskerullar blir ju otroligt mycket mer värda än torra dokument när det ska avgöras vad som faktiskt fungerar eller ej. Inte minst för att få eller inga industriella dokument faktiskt avser kullager specifikt för bruk i fiskerullar.
          Trots detta har folk så otroligt svårt att ta till sig ofärgade fakta presenterat i bildform och med en god mängd jämförande med andra produkter under nära nog identiska förutsättningar.

          Det är väl den eviga fanboy-kulturen och "vet bäst själv"-attityden som spelar in till viss del.
          Du har upplevt något jag inte upplevt, därmed måste jag ställa mig tveksam till det du presenterar.
          Källkritik är jättebra men bara för att någons Calcutta Conquest doppad i fett fungerar efter några år innebär det inte att alla andras Conquest fungerar efter några år. Motsatsen stämmer naturligtvis också vilket jag kanske är slarvig med att påskina.
          Allt man läser ska man ta med en nypa salt, särskilt i det här ämnet där alla verkar vara experter som försöker maskera sina åsikter som fakta (jag är säkert skyldig även där).
          En av mina poänger är att ett dokument redovisande en viss standard kan vara lika värdelöst/värdefullt som en enskild användares personliga redogörelse.

          Titta gärna på mina bilder och mina direkt beskrivningar, det dessa visar är så nära neutralitet jag kan komma.
          Det jag sedan skriver kan man helt fritt bortse helt från om man vill då jag naturligtvis kommer dragandes med åsikter och fördomar som alla andra.
          Det fina är att jag inte försöker dölja det för att skydda min favorittillverkare, moderna tillverkningsmetoder eller något annat.
          Jag skriver ofta att rullar höll bättre förr, ska inte missuppfattas som att allt var bättre, och det är självfallet en åsikt som sticker i folks ögon men det är samtidigt underbyggd av 1000, 1500 eller kanske 2000 öppnade rullar MEN fortfarande en kraftigt generaliserande åsikt.
          Senast ändrad av JontaK; 2019-03-10, 18:19.

          Kommentera


          • På tal om lager, kvalitet och hållbarhet över tid så klarade sig inte den här välskötta Tatula HD'ns envägslager sig mer än ett runt ett och ett halvt år.

            Click image for larger version

Name:	TvåTatula01b.jpg
Views:	100
Size:	2,24 MB
ID:	2496138


            Kommentera


            • Jag tvivlar inte en sekund på dina bilder. Har precis samma erfarenhet praktiskt men i mindre skala. Dock gillar jag att grotta ner mig i detaljer. Både teoretiska och praktiska. Tycker det är riktigt kul att hitta bakomliggande fakta och se samband. Anser att rätt ofta går det att hitta förklaringar i tekniskt och teoretiska diskussioner eller dokument när något händer i praktiken. Oftast går det att förklara något fenomen när man ser sambandet. Men det är jag det. Inser givetvis att andra inte alls delar mitt intresse. Jag blev riktigt nyfiken på orsaken till att så många faktiskt upplever att kullagren höll bättre förr. Även jag är av den åsikten. För mig så är det lika viktigt att förstå tex varför lagren i dina bilder ser ut som de gör. Inte bara att de är dåliga. Att de är påverkade av korrosion kan väl knappast något missa. Om inte skygglapparna är riktigt stora så klart. Men dina bilder förklarar inte VARFÖR. Eller för den delen ytbehandligen på de CC du visat upp

              Och du har helt rätt när det gäller ABEC och vad som ryms inom normen. Det går utmärkt att tillverka ett dåligt fungerande kullager och fortfarande uppfylla ABEC X. Eller för den delen ISO, DIN eller SIS. Det finns garanterat fler än dessa. Lite som alla ISO certifieringar av företag som var så populärt för några år sedan. Säger ingenting om hur väl företaget fungerar. Bara att det är väl dokumenterat. Jag tog dessutom ABEC som ett exempel på en standard. Det finns flera. Bla den ISO 492 du själv nämnde. Men det går också hur lätt som helst att marknadsföra ett kullager på eBay som tex ett keramhybrid inom ABEC 7 och se till att de har oranga tätningar för att åka snålskjuts på en känd kvalitetstillverkares produkter. Att det sedan vid närmare inspektion var något helt annat än keramiska kulor innanför tätningarna var lite småroligt och tätningarna var så dåliga att de fick lagren att knappt snurra. Jo jag har ett par sådana hemma. Det är dessutom mina egna. Ett inköp jag gjorde i början av min nya fiskekarriär och som jag initialt var oerhört nöjd med. Tills jag började fundera på hur illa de egentligen fungerade.....

              Som parallell till det du skrev om ABEC mest som en marknadsföringsterm så är det vardagsmat i mitt yrke. Lagstiftarna, slutanvändarna eller för den delen fackföreningar kräver att vissa normer eller standarder uppfylls eller följs medan man glatt struntar frankt i allt som ligger utanför. Oavsett det innebär skadliga ämnen eller ej. Det handlar oftast om att ha ryggen fri om det händer något. Eller att det passar bra med företagets image om miljöhänsyn eller vad det kan vara.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-10, 19:24.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • I den bästa av världar hade reklamen för en rulle eller ett eftermarknadslager sagt något i stil med "hållbara kullager som tål samt och fungerar att kasta med" men det är ju inte särdeles sexigt.

                Själv köper jag en hel del lager från Hedgehog i Japan, inte nödvändigtvis för att "trimma" men ibland behöver lager bytas ut och deras produkter har fungerat bra i ganska många år för mig.
                Intressant är att Hedgehog inte sätter en ABEC-klassning på sina kullager, de är även ganska noga med vad som INTE bör kastas med lagren viktmässigt.
                I övrigt beskrivs kullagrens tänkta användningsområde väldigt väl.
                En del reklamsnack inryms naturligtvis men det är ändå ett ganska sunt sätt att framställa sin produkt ut mot kunden tycker jag.

                Är förbannat trött på reklamfloskler och försök att finta bort slutanvändarna med stora och/eller påhittade begrepp.
                Det blir väl så när man precis stängt igen den femioelfte rostiga "saltvattensrullen" på bara några få månader...

                Kommentera


                • Dito. Reklamfloskler är så trist och genomskinligt när man börjar skrapa lite på utan. Dessvärre inte helt ovanligt inom ”vår” bransch. I ärlighetens namn så förekommmer det inom alla branscher men man upptäcker det först när ens egen kunskapsnivå ökar.

                  Är också rätt less på de (få) som rackar ner på ett trist sätt. Har inget emot att bli ifrågasatt. Det sker och ska ske. Om man slutar ifrågasätta så avstannar utvecklingen. Men man kan ifrågasätta på ett sätt som inte är nedlåtande eller idiotförklarande.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-10, 21:20.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • Diskussionen är halvt off topic men passar ändå här.

                    Alla vi som på något vis jobbat inom produktion eller med olika former av kvalitetskontroll, jag har gjort båda, vet att samma sekund man börjar förlita sig på sin egen förträfflighet är det lätt hänt att man också i större eller mindre mån slutar granska och tänka kritiskt.
                    Jag känner att där är rulltillverkarna just nu.
                    Marknadens sug efter nyheter och finesser är omättligt och för att hinna med samt tjäna en tillräcklig peng brister det någonstans.
                    Lite konspiratoriskt kan tyckas men jag hamnar någonstans mellan en sådan tanke och den om planerad livslängd.

                    Kanske är det också så att man väljer det hyfsat billiga men också väldigt lättsnurrande kullagret även om man vet att det inte håller särskilt länge, just för att premiera en så hög funktion som möjligt hos den nya produkten men samtidigt inte har några större problem med att samma produkt efter relativt kort tid i bästa fall förlorar sin prestanda, i värsta fall blir obrukbar.

                    Med allt detta ska det också sägas att svenska fiskare generellt är FÖRBANNAT dålig på att ta hand om sina prylar.
                    Jag retar gärna tonyex lite för hans "skrytande" om de fettbadade rullarnas hållbarhet men han har ju helt rätt i det han gör, fiskar man i slitsamma miljöer är det naturligtvis helt korrekt att smörja och sköta sina rullar därefter...

                    Click image for larger version

Name:	Conquestwo01a.jpg
Views:	105
Size:	1,61 MB
ID:	2496176
                    På tal om Conquest, här är ett exemplar som till och med varit i Norge en sväng men trots det ser riktigt bra ut!
                    Enda problemet är ett envägslager som inte känns helt friskt men det är på intet sätt kört.
                    Förvirrande men naturligtvis positivt!


                    Kommentera


                    • Jaha, den första Zillion HD jag river isär ordentligt.
                      Uttagen någon gång i vintras, fiskad en handfull gånger. Hyfsat ren och snygg men lite skav som enda bruksspår, inte ens svart fett på
                      evighetsskruven.

                      Så här är skicket i detalj:

                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01a.jpg
Views:	92
Size:	2,23 MB
ID:	2498746
                      Bromskoppens fäste på vevgaveln.
                      Den översta delen av plastgängan försvunnen.

                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01b.jpg
Views:	116
Size:	197,3 KB
ID:	2498741
                      ...som bevisas av den här bilen. Gängan låg lös inne i bromskoppen.


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01c.jpg
Views:	90
Size:	1,97 MB
ID:	2498745
                      Vidare till omtalad Magsealed då.
                      Det sitter ett sådant lager i HD, jag har mina funderingar kring placeringen och den egentliga nyttan (förutom för reklambroschyren då).
                      Förstår Magsealed i haspelrullar men inte här riktigt.
                      Ni som kan moderna Daiwa-rullar, är det meningen att ferrovätskan ska läcka ut av sig själv och bilda ytrost på metallkomponenter i närheten?
                      Mycket trögt snurrande lager för övrigt.


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01d.jpg
Views:	101
Size:	2,09 MB
ID:	2498748
                      Järnhaltig vätska + luft + vatten = järnoxid, eller?


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01e.jpg
Views:	101
Size:	1,38 MB
ID:	2498743
                      Själva insidan är det inget fel på, en Tatula i princip. Förutom någon lite anmärkning på TWS-länkaget så är det här en bra insida tycker jag.


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01f.jpg
Views:	93
Size:	2,24 MB
ID:	2498744
                      Inte bara Conquest kan äta upp sig själv.
                      Här bromskoppens gängor där ytbehandlingen inte hjälpt och aluminiumen korroderat bort.
                      Flera liknande skador finns mot kameran.


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01h.jpg
Views:	94
Size:	1,67 MB
ID:	2498742
                      T-Wing Sned linspridare!?
                      Verkar inte vara något fel, den går att räta upp helt men åt vänster är det helt stopp.
                      När den väl är rak drar den direkt åt höger vid invevning.
                      Hittar inga fel, möjligen beror det på mekanisk påverkan men det finns inga skador eller annat som tyder på det.
                      Intressant att fundera kring hursomhelst...


                      Click image for larger version

Name:	ZHDkass01i.jpg
Views:	91
Size:	1,67 MB
ID:	2498747
                      Intressant om blåsor fanns där från fabrik eller om de tillkommit senare.

                      Förutom det bilderna visar låter spollagren tämligen illa, "Lexa-rassel", och det bakom sprinten går något trögt.
                      Kul att riva lite i en modern Zillion, kanske inte så roliga upptäckter.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 916 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X